میلیون‌ها بشکه میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب با ارتباطات خارجی فروش رفت/ ثابت کردیم می‌شود نفت فروخت و پولش را گرفت

رئیس‌جمهوری گفت: برخی مسئولان دولت گذشته می‌گفتند در روز بیش از روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت نمی‌توان فروخت، این در حالی است که در ماه‌های نخست دولت سیزدهم مشخص شد می‌توان روزانه بیش از این یک میلیون بشکه نفت هم فروخت و پول آن را نیز دریافت کرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه (۳۰ خردادماه) هم‌زمان با دومین سالروز اعتماد ایرانیان به رئیس دولت مردمی، در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم به برخی مشکلات در زمان آغاز فعالیت دولت مردمی از جمله شدت شیوع کرونا و داغدار شدن حداقل ۷۰۰ خانواده در روز و نیز تعطیلی کسب‌وکارها و مراکز علمی و آموزشی و نیز کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی اشاره و اظهار کرد: گفته شده که ما هم دنبال واردات واکسن بودیم، اما در آغاز فعالیت دولت سیزدهم تنها حدود ۱۴ درصد مردم واکسینه شده بودند.

وی افزود: کسری بودجه به‌عنوان ام‌المصائب مشکلات کشور، عبور وضع ذخایر کالاهای اساسی از وضع زرد به قرمز، رکود بسیاری از کارخانجات و کارگاه‌ها به‌دلیل مشکل در تأمین منابع مالی و نیز بروز مشکلات جدی در روابط خارجی کشور به‌ویژه در ارتباط با همسایگان تنها بخشی از مسائلی بود که دولت مردمی در آغاز فعالیت خود با آنها مواجه بود.

رئیس‌جمهوری با اشاره سیاست اعلامی دولت مردمی برای تقویت روابط همسایگی گفت: در روابط خارجی کشور گشایشی حاصل شد که این گشایش حاصل رویکرد دولت مردمی برای روابط متعادل و متوازن با همه دنیا بود. همین رویکرد سبب شد که در همان روزهای نخست آغاز به کار دولت به ما اطلاع دادند که دیگر اعضای سازمان شانگهای پس از حدود ۱۷ سال با درخواست عضویت ایران در این سازمان موافقت کرده‌اند.

سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است

رئیسی در توضیح تقویت دیپلماسی اقتصادی و تشریح زمینه‌های افزایش ارتباطات با کشورهای دیگر در دولت سیزدهم، تاکید کرد: سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی و مبتنی بر اهداف داخلی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و دولت مردمی بر این اساس نفع مردم را در ارتباط با همه کشورها می‌بیند.

وی با طرح این سؤال که چرا رابطه ما با ترکمنستان چند سال قطع بوده است؟ اعلام کرد: قرارداد سوآپ گازی در نخستین سفر بنده به ترکمنستان امضا شد و پرسش این است که چرا پرداخت مطالبات این کشور ۵ سال تأخیر داشت و منجر به وضع جریمه علیه کشور شده بود؟

رئیس‌جمهوری با اشاره به مشکلات گاز در استان‌های گلستان، خراسان رضوی و مازندران در سال‌های گذشته اظهار کرد: در سفر آقای بردی محمداف به ایران، این مقام ترکمنستان نسبت به افزایش چند برابری معاملات گازی با ایران اعلام آمادگی کرد.

رئیسی همچنین با اشاره به افزایش ۴ برابری ارتباطات تجاری ایران و تاجیکستان ظرف یکسال پس از سفر خود به این کشور، افزود: نباید از ۱۵ کشور همسایه غفلت کنیم و شاهدیم که مقام‌های ازبکستان نیز تأکید داشتند که در این دو سال ارتباطات تجاری ما به‌طور کامل تغییر یافته است.

وی معطل نگه داشتن ظرفیت‌های داخلی برای جلب نگاه مثبت چند کشور محدود را نگاهی ناصحیح ارزیابی کرده و گفت: ایران در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است، اما باید پرسید که چرا باید کارخانه تراکتورسازی هفت سال و کارخانه خودروسازی ۹ سال در این کشورها تعطیل شود و چرا بازارهای ایجادشده در این کشورها نیمه‌تعطیل بوده است؟

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کشورهای آمریکای لاتین از ابتدای پیروزی انقلاب، به جمهوری اسلامی اتکا و اعتماد داشته‌اند و نباید از این کشورها غفلت شود، افزود: ونزوئلا از سویی کشور بسیار نفت‌خیزی است و از طرفی به‌عنوان بهشت معادن معروف است و می‌توانیم بسیاری از مواد مورد نیاز کشور را با قیمت مناسب از طریق این کشور تأمین کنیم.

رئیسی ایجاد بازارهای جدید برای کشور، ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آمریکای لاتین را از اهداف سفر به این منطقه برشمرد و تأکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی ما به کشورهای همسایه با دوره قبل از این دولت تفاوت بسیاری داشته است.

وی اظهار کرد: در حوزه انرژی و فروش نفت نیز کشور ظرفیت‌های زیادی دارد، اما برخی مسئولان دولت گذشته می‌گفتند در روز بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت، نمی‌توان فروخت. این در حالی است که در ماه‌های نخست دولت سیزدهم مشخص شد می‌توان روزانه بیش از این یک میلیون بشکه نفت هم فروخت و پول آن را نیز دریافت کرد و ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۱۴۰۰ از این مسیر جبران شد.

رئیس‌جمهوری به صفر رساندن ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی شناور در سواحل را که موجب نگرانی همگان شده بود، از دیگر نتایج تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان دانست.

رئیسی با اشاره به حمله سایبری به پمپ بنزین‌های کشور اظهار کرد: در اثر این حمله سایبری پمپ بنزین‌های کشور ۴۸ ساعت از کار افتادند و هدف این حمله نیز ایجاد نارضایتی و تبدیل آن به بحران‌های اجتماعی بود، اما هیچ اتفاقی در کشور نیفتاد چون مردم به دولت اعتماد داشتند.

وی با تقسیم اقدام‌های دولت به دو بخش اقدام‌های فوری و زمان‌بر، گفت: در برنامه هفتم توسعه رفع ناترازی در ۵ بخش انرژی، آب، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و بودجه پیش‌بینی و راه‌حل‌های آن نیز در نظر گرفته شده که حتماً این ناترازی‌ها نیز تراز خواهد شد.

افزایش چند برابری مشارکت دانش‌بنیان‌ها در پروژه‌های وزارت نفت

رئیس‌جمهوری با اشاره به افزایش پنج برابری مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های وزارت نفت به عزم دولت برای رفع موانع تولید و حل مشکلات شرکت‌های تولیدی اشاره کرد و افزود: قصد داریم مهار تورم را از طریق رشد تولید محقق کنیم نه رکود، در عین حال معتقدیم رشد اقتصادی بدون افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر نیست. هدف‌گذاری ما تحقق رشد هشت درصدی است، اما با دستگاه اداری ناتوان حتماً نمی‌توان به این هدف رسید، از این رو تحول اداری را حتماً دنبال خواهیم کرد.

رئیسی در بخش پایانی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم ضمن دعوت از نخبگان، اصحاب قلم، صاحبان تریبون و عموم مردم به بیان نظرات و پیشنهادهای خود به دولت نقد منصفانه را برای قوه مجریه یک نعمت عنوان و اظهار کرد: امیدواریم آنچه تاکنون انجام شده برای رضایت خدای متعال و مردم بوده باشد. بنده شخصاً در دور دوم سفرها مصوبه‌های استانی را پیگیری و در تعاملات خارجی تفاهم‌های انجام شده با کشورهای مختلف را پیگیری می‌کنم تا به مرحله اجرا و عمل درآیند و منجر به ایجاد درآمد و رونق اقتصاد کشور شوند، به‌نحوی که شرایط برای مردم کشورمان روز به روز بهتر، دوستان انقلاب امیدوارتر و دشمنان انقلاب ناامیدتر شوند.

کد خبر 474530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =