توسعه دیپلماسی انرژی دولت، ابزاری برای افزایش قدرت سیاسی است

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: کشورهای آمریکای لاتین دارای ظرفیت‌های ارزشمند برای توسعه دیپلماسی انرژی کشور هستند و تقویت روابط با آنها ابزاری برای افزایش قدرت سیاسی است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، مصطفی نخعی درباره دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری و هیئت همراه به سه کشور آمریکای لاتین گفت: ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی مراوده‌های زیادی دارند. ونزوئلا از منابع زیاد نفتی برخوردار است و جمهوری اسلامی هم از دارندگان مهم منابع هیدروکربنی، نفتی و گازی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از بنیانگذاران اوپک است و اثرگذاری لازم را در موضوع نفت و انرژی دارد و تجربه‌های ارزشمندی در زمینه مهندسی و اجرایی در صنعت نفت و گاز اندوخته است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به ظرفیت بالای همکاری ایران و کشورهای آمریکای لاتین در حوزه انرژی تصریح کرد: این کشورها از منابع انرژی قابل قبولی برخوردارند و در مقابل ایران دانش کافی مهندسی برای رفع نیاز این کشورها دارد.

نخعی با بیان اینکه دولت سیزدهم فعالیت‌های ارزشمندی برای توسعه دیپلماسی انرژی در پیش گرفته است، افزود: زمینه‌های همکاری ارزشمندی با توجه به تلاش‌های وزارت نفت میان ایران و برخی کشورهای آمریکای لاتین شکل گرفته است که این شرایط در بی‌اثر کردن تحریم‌ها و افزایش ارزآوری تأثیر فراوانی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر پالایشگاه‌های کشورهای آمریکای لاتین به‌دلیل بی‌بهره بودن از دانش مهندسی غیرفعال هستند، گفت: با ارائه خدمات فنی و مهندسی ایران به این پالایشگاه‌ها و صدور فرآورده‌های نفتی به آنها، اثرگذاری بسیار قدرتمندی میان کشورهای منطقه و فضای بین‌الملل خواهیم داشت، همچنین کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دیپلماسی دولت سیزدهم به‌ویژه وزارت نفت را در حوزه انرژی مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: دولت اهمیت انرژی را در سطح منطقه و بین‌الملل به‌خوبی درک کرده است و جدای از گفت‌وگوهای سیاسی که بین ما و دیگر کشورها در جریان است، وزارت نفت دیپلماسی انرژی را به شایستگی میان کشورهای منطقه و فضای بین‌الملل توسعه داده است.

نخعی با تأکید بر اینکه دولت توسعه دیپلماسی انرژی را به فضای سیاسی گره نزده است، گفت: بهبود روابط در حوزه انرژی با کشورهایی نظیر ترکمنستان، بعضی از کشورهای اروپایی، کشورهای منطقه و همسایه و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه می‌تواند ایران را به قطب گازی منطقه تبدیل کند.

وی کشورهای آمریکای لاتین را از جمله ظرفیت‌های ارزشمند برای توسعه دیپلماسی انرژی کشور برشمرد و اظهار کرد: تقویت دیپلماسی انرژی کشور، ابزاری برای افزایش قدرت سیاسی است که جایگاه ایران را بیش از گذشته در منطقه و فضای بین‌الملل ارتقا می‌دهد.

کد خبر 474200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =