صادرات نفت و دانش فنی به آمریکای لاتین اوج اقتدار دولت سیزدهم است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه صدور نفت و دانش فنی به آمریکای لاتین اوج اقتدار دولت سیزدهم است، گفت: ساخت و تعمیر پالایشگاه‌ها در این کشورها افزایش اعتبار برای ایران و شکست هژمونی آمریکاست.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، هادی بیگی‌نژاد درباره سفر سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه به سه کشور آمریکای لاتین گفت: زمانی که رئیس‌جمهوری فاصله زیادی را از قاره آسیا به آمریکای لاتین که روزگاری حیاط خلوت آمریکا به شمار می‌آمد، طی کرده و با کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا پیمان سیاسی و اقتصادی منعقد می‌کند، اوج دیپلماسی سیاسی دولت و اقتدار کشور است.

وی افزود: این رویکرد نه‌تنها سبب بهبود اقتصاد کشور خواهد شد، بلکه برای کشورهای مقابل گره‌گشایی در توسعه زیرساخت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی می‌شود و از طرفی اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی را در فضای بین‌الملل به‌ویژه آمریکای لاتین بیشتر خواهد کرد.

عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی انرژی دولت سبب ارتقای اعتبار ایران در منطقه و فضای بین‌المللی شده است، گفت: جمهوری اسلامی افزون بر صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به این کشورها، نسبت به ساخت پالایشگاه‌ها اقدام کرده و تعمیر بعضی از آنها را نیز در دستور کار دارد که این رویکرد همان اعتبارآوری برای کشور است.

بیگی‌نژاد با اشاره به صدور دانش فنی به برخی از کشورهای آمریکای لاتین، تصریح کرد: دولت با این رویکرد نه تنها درآمدزایی ارزی خود را بهبود بخشیده، بلکه در حقیقت علم و دانش فنی خود را در این کشورها توسعه داده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت نشان داد که جهان خلاصه‌شده در نام آمریکا نیست، گفت: سیاست دولت سبب شد دیگر کشورهای دنیا مانند اندونزی، بعضی از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین و حتی کشورهای آفریقایی شریک‌های مناسب اقتصادی و سیاسی برای جمهوری اسلامی به‌شمار می‌آیند، زیرا آمریکا در دوره‌های مختلف تاریخی نشان داده است روحیه خیانت و زورگویی در ارتباط با کشورها را همیشه دارد.

نماینده همدان در مجلس درباره اینکه دیپلماسی انرژی دولت تا چه اندازه در خنثی‌ کردن تحریم‌ها اثرگذار بوده است، گفت: تحریم زمانی مؤثر است که دولت توان خرید فروش کالا و خدمات خود را به دیگر کشورها نداشته باشد، اما در این زمان که صادرات کشور افزایش یافته است، بی‌اثر شدن تحریم‌ها به مرور زمان نمایان می‌شود.

بیگی‌نژاد تشکیل باشگاه تحریمی از سوی کشورهایی را که با تحریم آمریکا روبه‌رو هستند ضرورت امروز دانست و گفت: در صورت چنین رویکردی، شکست هژمونی آمریکا بیش از گذشته تقویت خواهد شد و اقتصاد این کشورها نیز روند رو به رشد خود را در پیش خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در دو سال اخیر راهبرد منطقی و حساب‌شده‌ای را برای تقویت اقتصاد از طریق بهبود روابط با کشورهای مختلف در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و از سرگیری روابط با عربستان و رفع بعضی از چالش‌هایی که با کشورهای همسایه انجام شد، نمونه موفق دیپلماسی دولت در ماه‌های اخیر است، همچنین تلاش برای آغاز روابط با مصر، حضور در اجلاس‌های بین‌المللی و تحکیم روابط با کشورهایی نظیر روسیه و چین، نشانه رویکرد موفق دولت در این ارتباطات است.

بر اساس این گزارش، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری بامداد دوشنبه (۲۲ خرداد ماه) در رأس هیئتی سیاسی و اقتصادی و برای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، در سفری پنج روزه عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.

کد خبر 474168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =