افزایش قدرت مانور ایران در تجارت گاز با همسایگان از طریق تقویت شبکه در شرق کشور

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که تقویت شبکه گاز در شرق کشور سبب افزایش قدرت مانور ایران در تجارت گاز با همسایگان می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان خراسان جنوبی، مجید چگنی عصر امروز (پنجشنبه، یکم تیرماه) در نشست استانداری خراسان جنوبی در شهر بیرجند، گفت: اجرای پروژه خط لوله گاز دوراهی دشتک - نهبندان، رینگ شرقی شبکه گاز کشور را تکمیل می‌کند و ثبات در انتقال گاز به این منطقه، رهاورد اجرای آن است که زمستانی گرم و بی‌دغدغه را برای مردم این خطه به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: این اقدام همچنین قدرت مانور ایران را در تجارت گاز با همسایگان تقویت می‌کند، ضمن اینکه اتصال این خط لوله به خط هفتم سراسری و اعمال سیاست‌های دولت به‌منظور صادرات گاز به کشورهای همسایه می‌تواند مسیر تحویل گاز از شمال و ارسال آن به جنوب کشور را هموار کند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه اجرای خط یازدهم سراسری انتقال گاز هم که از عسلویه آغاز شده است و تا سرخس ادامه می‌یابد، برای پایداری بیشتر شبکه گاز در این استان در دستور کار است، بیان کرد: طراحی اجرای خط یازدهم سراسری به‌گونه‌ای خواهد بود تا این خط لوله از بیرجند عبور کرده و به سرخس برود تا باز هم پایداری شبکه گاز را در این استان افزایش یابد و در عین حال، قدرت چانه‌زنی ما را در بحث صادرات گاز افزایش می‌دهد.

چگنی ادامه داد: پروژه خط لوله گاز تقویتی تربت جام صالح‌آباد هم در دستور کار است و به‌سرعت در حال اجراست و ان‌شاءالله تا پیش از زمستان امسال به نتیجه می‌رسد تا با تقویت شبکه، مشکلات افت فشار گاز در منطقه به‌طور کامل برطرف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران اکنون بیش از ۳۰ میلیون واحد مشترک دارد، تصریح کرد: این رقم نشان می‌دهد کشور به‌طور به گاز وابسته است و همین یک مورد، خدمت‌رسانی نظام به مردم را ثابت می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت با توجه به ناترازی گاز، با وجود تولید بالا، تنها مدیریت مصرف است که می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اینکه با استقرار دولت سیزدهم، عمده فعالیت و تمرکز شرکت ملی گاز ایران بر پیشرفت مناطق کم‌برخوردار است، توضیح داد: با همه چالش‌های موجود همکاران ما در همه موارد به توانمندی خاصی در پیشبرد پروژه‌های داخلی و خارجی دست یافته‌اند.

به اندازه ۱۲ فاز پارس جنوبی کسری گاز داریم

چگنی تصریح کرد: اکنون در کشور با ناترازی گاز حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز رویه‌رو هستیم؛ یک فاز پارس جنوبی با ۳ میلیارد دلار هزینه، روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند پس به اندازه ۱۲ فاز پارس جنوبی کسری گاز داریم.

وی تأکید کرد: برای رفع این چالش، نیاز به همکاری و همدلی مردم و همه سازمان‌ها داریم. در واقع، نگاه ملی داشتن به این موضوع، ما را در برطرف ساختن این مشکل کمک خواهد کرد.

ایجاد تحول در خراسان جنوبی با نگاه ویژه دولت سیزدهم

محمد جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: گاز نقشی مهم و حیاتی در ایجاد هر نوع زیرساختی در خراسان جنوبی داشته است زیرا توسعه در هر بخش، نیاز به این انرژی پاک دارد که نگاه ویژه دولت سیزدهم به مناطق کم‌برخوردار در بحث توسعه متوازن عدالت سبب ایجاد تحول در این مناطق شده است.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور است که از زمان استقرار دولت سیزدهم تلاش کردیم همه توان خود را در ایجاد زیرساخت‌ها به‌کار گیریم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره با قدردانی از اقدام‌های مدیران پیشین این استان در گازرسانی به مناطق گازرسانی‌نشده، بیان کرد: بی‌شک قطع نشدن گاز خانگی در استان در زمستان ۱۴۰۱ حاصل همت و ایثار تلاشگران شرکت گاز استان بود.

قناعت با اشاره به بهره‌مندی کامل همه شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی از گاز طبیعی گفت: گازرسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار در خراسان جنوبی هم انجام شده که نشان از عزم دولت برای خدمت‌رسانی به مردم است.

وی یادآور شد: اجرای خط لوله دشتک - نهبندان هم سبب اتصال شبکه گاز خراسان جنوبی به رینگ گازی شرق کشور شده که این موضوع در شرایط خاص، استمرار گازرسانی و پایداری شبکه در این استان را در پی خواهد داشت.

اجرای ۱۳۵۷ پروژه گازرسانی از ابتدای دولت تاکنون

رحمان محمودی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی هم در سخنانی با بیان اینکه این استان سومین استان پهناور کشور با ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است، از بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی همه ۳۲ شهر و ۹۹.۸ درصدی روستاهای خراسان جنوبی خبر داد.

وی گفت: در دهه فجر پارسال ۱۴۲۴ روستای استان از گاز بهره‌مند بودند، اما این تعداد اکنون به ۱۹۲۹ روستا رسیده است و تا هفته دولت امسال، روستایی وجود نخواهد داشت که سکنه دائم داشته باشد و به شبکه گاز کشور متصل نباشد.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به ۴۹۲ روستا، ۲۶۴ واحد صنعتی و تولیدی و به بخشی از طرح ملی نهضت جشن مسکن گازرسانی شده است.

محمودی افزود: در این دولت تاکنون در مجموع ۱۳۵۷ پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۷۶۴ میلیارد تومان اجرایی شده است.

وی در پایان گزارشی از وضع سخت تأمین پایدار گاز در زمستان سال ۱۴۰۱ با همت کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی و همکاری و همراهی مردم با صرفه‌جویی در مصرف گاز ارائه کرد.

کد خبر 474585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =