مناطق نفت‌خیز و دانشکده منابع طبیعی خوزستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های تحقیقات و فناوری بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، روز شنبه (سوم تیرماه) تفاهم‌نامه همکاری در حوزه تحقیقات و فناوری بین علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و جمال فیاضی، رئیس دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان امضا شد.

در این نشست دانشی با تأکید بر تعهد صنعت نفت در حفظ و احیای محیط زیست مناطق صنعتی اظهار کرد: صنعت نفت از ابتدا برای حفظ و احیای محیط زیست پیرامون خود متعهد بود، متأسفانه در گذشته این تعهد مورد توجه نبود، اما دولت فعلی به این مسئله توجه جدی دارد.

وی افزود: صنعت نفت همچنان که باید برای توسعه اقتصادی کشور گام بردارد، همراستا با آن باید برنامه‌های خود را برای هوای پاک و محیط زیست پایدار اجرا کند زیرا تجربه نشان داده هر جا انسان به محیط زیست بی‌توجهی نشان داده نخستین و بزرگ‌ترین صدمه را خورده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان برخی اقدام‌های نفت جنوب در اجرای برنامه‌ زیست محیطی گفت: خوشبختانه با عزم و اراده مدیران نفتی و تلاش کارکنان طرح نهضت قلمه‌زنی را با کاشت یک میلیون نهال آغاز و برنامه خود را بر افزایش این رقم به ۵ میلیون قلمه متمرکز کرده‌ایم.

دانشی ادامه داد: در کنار این اقدام‌ها نباید فراموش کرد هر اقدام غیرعلمی به نتیجه نخواهد رسید و این مسئله به‌خوبی گواه آن است که متأسفانه کاشت نهال در گذشته هم صورت می‌گرفت، اما به‌دلیل توجه نکردن به‌ ابعاد علمی آن، نهال‌ها خشک و خاک منطقه به شوره‌زار تبدیل می‌شد.

وی با تأکید بر نیاز صنعت به علوم زیست محیطی گفت: همکاری میان صنعت و علوم زیست‌محیطی علاوه بر احیای خاک، موجب دوام محیط زیست در منطقه برای آیندگان خواهد شد.

در ابتدای این نشست محمد گلستان‌باغ، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به برخی ابزارها در صنعت و دانشگاه گفت: هم‌سو با نیاز سازمانی در مناطق نفت‌خیز و دانشکده علوم طبیعی، تشکیل کارگروه مشترک برای تدوین برنامه‌های همکاری برای احیای محیط زیست مناطق صنعتی می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.

وی افزود: متأسفانه ابزارهای پژوهشی در گذشته صنعت نفت مغفول مانده بود که منشأ بسیاری از آسیب‌های زیست محیطی این مسئله بوده است که هم‌اکنون با تغییر نگاه‌ها، افزایش همکاری و جلسات مشترک می‌تواند منشأ بسیاری از اقدام‌های مثبت شود.

رئیس پژوهش مناطق نفت‌خیز جنوب درباره حوزه تحقیقاتی در سند همکاری مشترک میان مناطق نفت‌خیز جنوب و دانشکده منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: این تفاهم‌نامه با موضوع و مباحث مطرح‌شده در حوزه پژوهش، فناوری، فرصت‌های مطالعاتی، مشاوره و تحقیقات دانشجویی است.

در ادامه این نشست جمال فیاضی، رئیس دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با تشکر از عزم مدیریت فعلی صنعت نفت در زمینه احیای محیط زیست گفت: متأسفانه در گذشته در زمینه حفاظت از منابع طبیعی استان خوزستان نگاه مثبتی در میان جامعه نبود.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد با تغییر نگرش‌ها در صنعت نفت بتوان با ابزارهای موجود در صنعت و دانشکده علوم طبیعی، برنامه‌های جدید و تحول‌آفرینی را برای احیای محیط زیست پیرامون انجام داد.

کد خبر 474704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =