۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
  • کد خبر: 474709
نفت و مردانی حماسه‌ساز در تاریخ

آری، باید بپذیریم با فوران نفت این طلای سیاه از دل ۳۵۲ متری عمق زمین در پنجم خردادماه ۱۲۸۷ خورشیدی در جنوب کشور که بر اساس گفته‌های شاهدان عینی با صدای مهیبی تا ۱۵ متری فوران کرد، همواره صنعتی وابسته بودیم.

به گزارش شانا، در آن زمان عزت ما وابسته به حضور آنها بود و هیچ استقلالی از خود نداشتیم. تولید تجاری نفت از سال ۱۲۹۲ در ایران آغاز می‌شود و در همان سال تولید به ۶۶۴ هزار بشکه در روز می‌رسد.

آری با حضور مستشاران انگلیسی و در ادامه حضور آمریکایی‌ها صنعتی وابسته بودیم که می‌دانستند اگر روزی این سرزمین را ترک کنند چرخ این صنعت دیگر نخواهد چرخید. از چپاول نفت تا دخالت‌هایشان در امورات کشور، ایران را به کشوری تبدیل کرده بود که هیچ اختیاری از خود نداشت.

زمین و نفت از ما بود اما پای تمامی معادلات آنها بودند و عزت و اقتدار و سرنوشت کشورمان در دست آنها. با پیروزی انقلاب و نقش ویژه نفتی‌ها در بستن شیرهای نفتی و شکستن کمر رژیم طاغوت و فرمان تاریخی امام به کارکنان صنعت نفت‌، امید و خودباوری در دل کارکنان صنعت نفت زنده شد.

آنها هنوز بر این باور بودند که با رفتنشان چرخ این صنعت خواهد ایستاد، اما مردانی از جنس نفت هرگز نگذاشتند شریان حیاتی اقتصاد این کشور متوقف شود. جنگ شد و یک ایران در مقابل دنیا ایستاد...!

با شروع جنگ تحمیلی، دشمن تا دندان مسلح تأسیسات نفت و گاز و زیربنایی، تأسیسات پالایشگاهی و صادراتی نفت را بمباران کرد، اما در مقابل این مردان این سرزمین بودند که با کمترین امکانات با جانفشانی و ایثارگری و تعهد از این تأسیسات محافظت کردند.

تحریم کردند و تأسیسات صنعت نفت را بمباران کردند، تمام امیدشان به این بود که قلب اقتصاد کشور را از تپش بیندازند... غافل از اینکه اینجا ایران است و مردانی دارد که برگ برگ تاریخ از آنها به حماسه‌سازان بی‌بدیل یاد کرده است. آری باورش سخت است؛ تأسیسات زیر بمباران هوایی دشمن به همت مردانی از جنس نفت پایدار ماندند تا ایرانی امروز در اوج عزت باشد.

میراث جنگ برای نفتی‌ها تأسیساتی بود که حالا نیاز به بازسازی داشت و ایران در اوج تحریم‌های ظالمانه بود، اما کارکنان صنعت نفت از تحریم‌ها هم عبور کردند تا به امروز رسیدند.

چه کسی باور می‌کرد صنعتی که تا دیروز وابسته بود امروز در اوج عزت و اقتدار باشد و این مهم را مردانی رقم زدند که امروز در اوج گرما و سرما و سخت‌ترین شرایط کاری هنوز با همان روحیه ما می‌توانیم هنوز پای کار هستند.

فرزندان این سرزمین سکان اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردند. آری صنعتی که تا دیروز وابسته بود، پای میز مذاکرات با دنیا می‌نشیند تا نشان دهد ایرانی می‌تواند.

مردانی از جنس نفت که جانشان را در کف دست گذاشته‌اند و ایستاده‌اند تا یک ایران به وجود آنها افتخار کند. با نگاهی به صنعت نفت و گاز کشور به‌خوبی در می‌یابیم که ایران اسلامی با ظالمانه‌ترین تهدیدهای دشمنان مقابله کرده است.

اما امروز با وجود کارکنانی متعهد، دلسوز، جهادی و ایثارگر با مدیریتی انقلابی از همه از این گذرگاه‌های سخت عبور کرده است، تا امروز که وزیر نفت دولت سیزدهم به پشتوانه کارکنان جهادی صنعت نفت در اوج عزت و اقتدار پای میز مذاکرات در همه کشورهای دور و نزدیک می‌نشیند و اوج عزت صنعت نفت ایران را به رخ می‌کشد...

علیمراد کاظمپور

کد خبر 474709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =