گام‌های بلند منطقه ۷ عملیات انتقال گاز برای خودکفایی/ صادرات گاز ایران به عراق از ایستگاه نفت‌شهر برقرار است

مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ضمن تشریح فعالیت‌های این منطقه عملیاتی در حوزه خوکفایی و انتقال گاز، اعلام کرد که صادرات گاز ایران به عراق از طریق ایستگاه اندازه‌گیری نفت‌شهر برقرار است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، مهدی زارع گفت: این منطقه عملیاتی در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان یک منطقه مستقل تاسیس شد و اکنون ۴ تاسیسات تقویت فشار گاز به نام‌های اراک، فامنین (همدان)، بیجار و پیازآباد هلیلان (کوهدشت)، یک ایستگاه اندازه‌گیری گاز در نفت‌شهر، ۴ ایستگاه کنترل فشار گاز و ۸ مرکز بهره‌برداری خطوط لوله گاز با بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط لوله فشار قوی در استان‌های سردسیر کشور(مرکزی، لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و قسمتی از استان‌های زنجان، قزوین و آذربایجان‌غربی) دارد.

وی افزود: خط لوله ششم سراسری که در این منطقه قرار دارد، از غرب کشور عبور کرده و از شهر پل‌دختر در استان لرستان وارد محدوده منطقه ۷ عملیات انتقال گار می‌شود و در ادامه آن خط لوله نهم سراسری تا شهر میاندوآب ادامه دارد و تحویل منطقه ۸ عملیات می‌شود؛ موازی این خط لوله، اجرای خط لوله نهم سراسری جزو برنامه‌های آینده مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران است که مصوبه‌های اجرای آن تا منطقه کوهدشت صادر شده و اکنون از سوی پیمانکاران مربوطه در حال اجراست.

به گفته مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز، در صورت تحقق برنامه‌ها در مسیر این خط لوله، ۹ ایستگاه تقویت فشار گاز نیز احداث خواهد شد و مجموع ایستگاه‌های تقویت فشار گاز این منطقه به عدد ۱۳ افزایش می‌یابد همچنین احداث یک ایستگاه اندازه‌گیری صادراتی نیز در منطقه قصرشیرین، جزو چشم‌انداز آینده شرکت ملی گاز ایران است.

زارع تصریح کرد: برای بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز ششم سراسری و خطوط لوله منشعب، مصوبه احداث سه مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز کوهدشت، ایلام و سنندج اخد شده که خوشبختانه ساخت مرکز بهره‌برداری ایلام از سوی شرکت مهندسی توسعه گاز ایران در مراحل پایانی و احداث مرکز بهره‌برداری کوهدشت و سنندج هم در مرحله پیمان‌سپاری است.

وی با اشاره به صادرات روزانه ۳۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از طریق ایستگاه اندازه‌گیری نفت‌شهر به کشور عراق در تابستان سال ۱۴۰۱، توضیح داد: صادرات گاز به عراق یکی از قراردادهای راهبردی شرکت ملی گاز ایران است زیرا در فصل تابستان که در داخل کشور گاز مازاد وجود دارد، طرف قرارداد درخواست افزایش صادرات گاز دارد و عراق، گاز دریافتی را صرف نیروگاه‌های تولید برق می‌کند اما زمستان گاز کمتری از طرف کشور عراق درخواست شده و صادرات کاهش می‌یابد.

مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز با اشاره به رعایت حریم خطوط لوله گاز به‌عنوان یکی از چالش‌های شرکت انتقال گاز ایران، گفت: اکنون دو رویکرد اصلی در این منطقه عملیاتی برای رعایت حریم خطوط لوله فشار قوی مد نظر قرار گرفته است، یکی اقدام قانونی و دیگری فرهنگ‌سازی است.

زارع بیان کرد: در مرحله نخست مکاتبات و پیگیری‌های مختلفی برای تشریح قوانین حفظ حریم خطوط لوله با استانداری‌های ۶ استان در محدوده جغرافیایی این منطقه انجام شد که از دستور همکاری نیز از سوی استانداری‌ها برای دستگاه‌های ذی‌ربط با منطقه ۷ عملیات صادر شده است و اکنون هیچ طرح و پروژه‌ای بدون هماهنگی و استعلام از این منطقه احداث نمی‌شود.

وی ادامه داد: گام بعدی فرهنگ‌سازی است که ارتباط مستمر با دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج در روستاهای همجوار با خطوط لوله فشار قوی گاز برای تفهیم رعایت حریم خطوط لوله در حال انجام است که به این منظور دانش‌آموزان به‌عنوان همیار حریم با اهدای بسته‌های فرهنگی با حریم خطوط لوله انتقال گاز آشنا شدند.

مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز با اشاره به تشکیل کمیته خودکفایی در مناطق عملیاتی و کمیته راهبردی خودکفایی درشرکت انتقال گاز ایران افزود: ساخت قطعات توربین‌های «زاریا» و «مان» و شیرآلات در دستور کار این منطقه عملیاتی است و تاکنون ۱۴۶ قطعه از قطعات توربین «مان» از جمله بلیدها و آبندی‌ها همچنین فیلتر، اورینگ و پکینگ فیلترسپراتورها و قطعات ابزار دقیق و فیول کنترل ولو توربین‌های «زاریا» توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و با پیگیری و نظارت منطقه ۷ عملیات انتقال گاز بومی‌سازی شده یا در حال ساخت است و پارسال با این اقدام‌ها حدود ۱۲۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است. 

زارع در پایان با تأکید بر توجه ویژه به سرمایه انسانی این منطقه عملیاتی، گفت: با توجه به اینکه منطقه ۷ عملیات در مناطق سردسیر، سخت‌گذر و با پراکندگی در ۶ استان قرار گرفته در ملاقات‌های عمومی با کارکنان، محدودیت زمانی را حذف کردیم و همکاران می‌توانند به صورت حضوری یا از طریق پیام صوتی مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.

کد خبر 474834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =