تولید سالانه اتان در کشور به ۵ میلیون تن می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از افزایش تولید سالانه اتان به ۵ میلیون تن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با راه‌اندازی طرح افزایش استحصال اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس‌جنوبی، افزون بر افزایش تولید، بخشی از کمبود احتمالی این محصول باارزش در سال‌های آینده جبران می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، مجید چگنی پیش‌ از ظهر امروز (دوشنبه، ۱۲ تیرماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح افزایش استحصال گاز اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس‌جنوبی با بیان اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های اولویت‌دار اقتصادی طبق ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری به‌شمار می‌آید، گفت: از ابتدای کار مذاکراتی با ستاد اجرایی آغاز و به تعیین چارچوب پروژه شد.

وی با تأکید بر اینکه اکنون ظرفیت تولید سالانه ۷.۲ میلیون تن اتان در کشور وجود دارد، افزود: امروز توافق‌نامه این پروژه به امضای دو طرف خواهد رسید و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، اگرچه کارهای مهندسی آن از چند ماه پیش آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: هم‌اکنون سالانه حدود ۴.۲ میلیون تن اتان تحویل مجتمع‌های پتروشیمی می‌دهیم ‌که این عدد در آینده‌ای نزدیک به ۵ میلیون تن می‌رسد. تا سال ۱۴۰۶ با مازاد اتان روبه‌رو می‌شویم و از آن سال به بعد با توجه به اجرای طرح‌های پتروشیمی کیان، هرمز خلیج فارس، پارسیان سپهر و طرح‌های دیگر با کمبود خوراک اتان روبه‌رو خواهیم داشت.

چگنی با اشاره به تکالیف وزیر نفت درباره تکمیل زنجیره ارزش گوگرد کربن تصریح کرد: زنجیره ارزش در پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد، واحد دوم ادورانت، هیدروژن و هلیوم در قالب طرح بازآوری گازهای مشعل (Flare) در مجتمع گازی پارس جنوبی در دستور کار ما قرار گرفته است و این مواد در قالب این طرح استحصال خواهد شد.

به گزارش شانا، طرح استحصال اتان از ۱۸ فاز مجتمع گاز پارس‌جنوبی به‌منظور افزایش بازده بازیافت اتان در ۹ پالایشگاه این مجتمع اجرایی می‌شود. استحصال اتان از پالایشگاه‌های فازهای هجده‌گانه پارس جنوبی بر اساس طراحی ۶۶ درصدی است که با اجرای این طرح، به ۷۸ درصد ارتقا خواهد یافت.

اتان یکی از محصولات راهبردی شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی است و ظرفیت تولید روزانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول در مجموعه ۱۳ پالایشگاه وجود دارد که به پتروشیمی‌های منطقه ارسال می‌شود. پتروشیمی‌های مروارید، کاویان و جم مصرف‌کننده‌های این محصول هستند.

کد خبر 475094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =