تأمین به‌موقع اعتبار پروژه خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» از سوی شرکت ملی گاز

مجری پروژه خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» اعلام کرد که همه هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم این پروژه از سوی شرکت ملی گاز ایران به‌موقع پرداخت و سبب تکمیل آن شد.

محمدهادی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به بهره‌برداری از خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» اظهار کرد: این پروژه به‌دلیل ضرورت‌های توسعه گازرسانی به شبکه خانگی و صنایع این منطقه مانند فولاد تربت، نیروگاه راشد و افزایش گازرسانی به منازل مسکونی و صنایع کوچک در سال ۱۳۹۷ تعریف شد.

وی افزود: تا پیش از بهره‌برداری این خط لوله گاز تقویتی، گاز شهرستان تربت حیدریه از طریق یک خط لوله ۱۲ اینچ تأمین می‌شد، اما با توجه به راه‌اندازی کارخانه فولاد تربت حیدریه، نیروگاه تولید برق راشد، توسعه شهرستان تربت‌حیدریه و متعاقب آن افزایش مصرف‌کنندگان خانگی و کارگاه‌های صنعتی کوچک، ضرورت داشت این خط انتقال گاز برای پاسخگویی به این نیازهای فزاینده احداث شود.

مجری پروژه خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که هزینه‌ها در همه پروژه‌های تعریف‌شده در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران دو بخش است: هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم.هزینه مستقیم این پروژه هم  ۱۴۵۰ میلیارد ریال (۹.۶ میلیون یورو) بود اما هزینه‌های غیرمستقیمی هم وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌های شرکت ملی گاز ایران در پروژه است که بسیار بیشتر از این مقدار می‌شود.

امیدی تأکید کرد: در همین پروژه درمجموع حدود ۴۳ میلیون دلار بابت خرید تجهیزات و انجام عملیات هزینه شد و این نکته قابل توجهی است و می‌توان گفت تنها حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی شامل برداشتن، کوه‌کنی، حفاری کانال و مسیرسازی در مسیرهای کوهستانی و سخت‌گذر انجام شده است.

وی با بیان اینکه همه این هزینه‌ها به‌موقع پرداخت شد، یادآور شد: عملیات اجرایی پروژه سال ۱۳۹۹ آغاز شد، اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال تحریم دچار وقفه شد، اما در مجموع انجام عملیات در زمان مقرر به نتیجه رسید.

به گزارش شانا، پروژه خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» روز جمعه (دوم تیرماه) با حضور مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان استان، محلی و مدیران ارشد صنعت گاز به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 474780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =