صنایع نفت و گاز نقش محوری در تحقق اهداف اقلیمی دارند

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تأکید کرد که صنایع نفت و گاز از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهره‌وری انرژی و نوآوری‌های فناورانه مانند جذب و ذخیره کربن می‌تواند نقش مهمی در تحقق اهداف تغییرات اقلیمی ایفا کنند.

به گزارش پایگاه خبری زوایا هیثم الغیص با ارسال بیانیه‌ای به خبرگزاری رسمی امارات (WAM) پیش از آغاز هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین ضمن تأکید بر اهمیت ترویج گفت‌وگوها در صحنه انرژی جهانی با مشارکت کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه و همه ذینفعان گفت: هدف، توسعه چشم‌اندازی مشترک برای توجه به چالش‌های سه‌گانه پایداری انرژی شامل اهداف مرتبط با امنیت انرژی، مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با در نظر گرفتن همه منابع و فناوری‌ها، احترام به منافع همه کشورها، لحاظ کردن همه دیدگاه‌ها و تکیه بر مسیرهای پرشمار برای کاهش انتشار کربن در جهان است.

وی افزود: اوپک به ضرورت هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به سمت فناوری‌های کاهش انتشار کربن مانند جذب، استفاده و ذخیره‌سازی آن، اقتصاد دایره‌ای کربن، کاهش انتشار متان و سوختن آن، جذب مستقیم هوا، تولید هیدروژن و ادغام منابع انرژی تجدیدپذیر در عملیات نفت و گاز در کنار استفاده از فناوری‌های هوشمند برای افزایش بهره‌وری انرژی اعتقاد راسخ دارد.

دبیرکل اوپک یادآور شد: میانگین تولید جهانی نفت به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز و گاز طبیعی به ۴۰۰۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال ۲۰۲۲ رسید، در حالی که برآوردهای اوپک نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۵ میلادی اقتصاد جهانی دو برابر خواهد شد و جمعیت افزایش می‌یابد، بنابراین تقاضا برای همه منابع انرژی از جمله نفت و گاز، حدود ۲۳ درصد افزایش می‌یابد.

کاپ ۲۸ فرصتی کلیدی برای اتحاد در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی

الغیص با توجه به امیدها و آرزوها برای نشست تغییرات اقلیمی (کاپ ۲۸) به میزبانی امارات متحده عربی در پایان سال ۲۰۲۳ گفت: این رویداد فرصتی کلیدی برای متحد کردن جهان به سمت به‌کارگیری راه‌حل‌های عملی و جاه‌طلبانه برای مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

وی ادامه داد: از این رو انتظار می‌رود همایشی عملی با تمرکز بر اقدام، اجرا و فراگیر بودن، مبتنی بر راه‌حل‌ها و اصول نوآورانه و علمی و مروج برابری و فراگیر باشد.

دبیرکل تصریح کرد: نشست کاپ ۲۸ ظرفیت دستیابی به نتایج بلندپروازانه، عادلانه و متعادل را دارد، به‌گونه‌ای که این اقدام‌های اقلیمی با حمایت منصفانه و عادلانه از کشورهای در حال توسعه و در نظر گرفتن شرایط و اولویت‌های ملی، انتقال انرژی عادلانه را تضمین ‌کند.

الغیص تأکید کرد که کاپ ۲۸ باید بر تأمین مالی طرح‌های مقابله با تغییرات اقلیمی، اشتراک دانش و انتقال فناوری برای تشویق نوآوری و توسعه راه‌حل‌های فناورانه که الهام‌بخش جاه‌طلبی و رفع موانع بر سر راه اقدام جمعی اقلیمی است، تمرکز کند.

وی گفت: از زمان کنفرانس سازمان ملل متحد درباره محیط زیست انسانی در استکهلم در سال ۱۹۷۲ میلادی (کنفرانس استکهلم)، اوپک و کشورهای عضوش به‌طور کامل مسائل محیط زیستی و تغییرات اقلیمی را در اولویت قرار داده‌اند.

دبیرکل اوپک اظهار کرد: این سازمان از زمان آغاز فعالیتش در کنوانسیون تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (UNFCCC) حضوری فعالانه داشته و در مذاکرات در این باره همواره شفاف بوده است، کشورهای در حال توسعه اغلب بیشترین تأثیر را از تغییرات اقلیمی دارند.

تعهد اعضای اوپک به اهداف تغییرات اقلیمی

الغیص تصریح کرد: اوپک و اعضایش نیز به اهداف و اصول نشست تغییرات اقلیمی متعهد هستند، با این باور که صنایع نفت و گاز می‌توانند به‌عنوان شریکان فعال در دستیابی به راه‌حل‌های منصفانه و واقع‌بینانه نقشی کلیدی در اجرای آن ایفا کنند.

وی ادامه داد: صنایع نفت و گاز نقش مهمی در پرداختن به مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی از طریق سرمایه‌گذاری در زمینه بهره‌وری انرژی و نوآوری‌های فناورانه، مانند جذب و ذخیره‌سازی کربن و... دارند.

دبیرکل اوپک درباره تلاش‌های بخش انرژی جهان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی گفت: بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت از منابع انرژی تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست استفاده می‌کنند و انتشار کربن را کاهش می‌دهند.

الغیص همچنین بر اهمیت اجرای تعهدهای مالی جهانی مرتبط، مانند تعهد کشورهای پیشرفته برای تخصیص سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای در حال توسعه در اقدام‌های مربوط به تغییرات آب‌وهوایی از طریق کنوانسیون اقلیمی سازمان ملل متحد که به پیشبرد انتقال جهانی به سمت سیستم‌های انرژی پایدارتر کمک می‌کند، تأکید کرد.

کد خبر 475166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =