نظام منابع انسانی صنعت نفت نیاز به تحول دارد

مدیرکل آموزش و برنامه‌ریزی منابع انسانی و تحول اداری وزارت نفت گفت: با توجه به گذشت زمان و کم‌رنگ‌ شدن جایگاه راهبردهای منابع انسانی در صنعت نفت، نیازمند تحول در این نظام هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، علی ستوده امروز (سه‌شنبه ۲۰ تیرماه) در نشست تخصصی برنامه راهبردی توسعه منابع انسانی صنعت نفت، با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: سند راهبردی منابع انسانی صنعت نفت و ارزش‌های اختصاصی فرهنگ سازمانی دو هدف اصلی برگزاری این نشست است.

وی با اشاره به حوزه‌های کلان و خرد در نظام منابع انسانی صنعت نفت افزود: حوزه‌های کلانی در نظام منابع انسانی وجود دارد که مابه‌ازای سازمانی ندارد مانند راهبردهای منابع انسانی و ارزش‌های فرهنگ سازمانی و در کنار آن حوزه‌های خردی وجود دارد که مابه‌ازای سازمانی دارند مانند ساختار سازمانی، برنامه‌ریزی، تأمین، امور کارکنان، خدمات، آموزش و... که حرکت نظام منابع انسانی در مجموع این حوزه‌های کلان و خرد است.

مدیرکل آموزش و برنامه‌ریزی منابع انسانی و تحول اداری وزارت نفت تصریح کرد: تمایز درونی و بیرونی در نظام صنعت نفت، توسعه و پرورش کارکنان و مدیران و بحث شفافیت و پاسخگویی از مباحثی است که در بخش راهبرد منابع انسانی با گذشت زمان کم‌رنگ‌تر شده و جایگاه خود را در بدنه صنعت نفت از دست داده است.

ستوده با تأکید بر نقش منابع انسانی در صنعت نفت گفت: منابع انسانی باید عامل تغییر در بدنه سازمان باشد، یعنی باید توان تغییر را در بخش‌های مختلف سازمان ایجاد و افراد کلیدی و مهم سازمان را شناسایی و حمایت کند. مدیران منابع انسانی باید تمرکز خود را بر رفاه عمومی و آرامش کارکنان، جذب نیروی انسانی ماهر، انعطاف‌پذیری در برنامه کاری، توجه به یادگیری ترکیبی، جذب و حفظ نخبگان، تمرکز بر مهارت انسانی در کنار مهارت فنی، افزایش کار ترکیبی و فرسودگی شغلی که از  مباحث برتر در بخش منابع انسانی در دنیا هستند بگذارند.

وی با بیان اینکه همه شرکت‌های جهان از جمله شرکت‌های نفتی برای خود برنامه راهبردی دارند، اظهار کرد: ما در صنعت نفت دو رویکرد داریم، نخست همین سبک موجود را ادامه دهیم و منفعل باشیم، یا اینکه رویکرد فعال داشته و برنامه‌مدار باشیم.

مدیرکل آموزش و برنامه‌ریزی منابع انسانی و تحول اداری وزارت نفت افزود: سند راهبردی صنعت نفت به همت مجموعه تخصصی منابع انسانی چهار شرکت اصلی تهیه و تدوین و افقی ۱۰ ساله پیش‌بینی شده است. این سند تمام حوزه‌های منابع انسانی را دربرگرفته است و قابلیت اجرای رویکردهای سازمان را دارد. دو رویکرد کلیدی این سند شایسته‌محوری و دیتامحوری است و مهم‌ترین نیاز یک برنامه برای اجرا حمایت مدیران ارشد است.

ستوده با اشاره به تغییرات در حوزه کلان فرهنگ سازمانی در سال‌های اخیر دلایل این تغییرات را تغییر فرهنگ عمومی در جامعه، تغییر گروه‌های مدیریتی در سال‌های اخیر و حذف و ایجاد شماری خرده‌فرهنگ‌ها و ارتقای سطح سواد در میان کارکنان سازمان دانست.

وی با بیان اینکه از نگاه ارزش‌های اختصاصی فرهنگی تاکنون برنامه‌ای در صنعت نفت نبوده است، اظهار کرد: فرهنگ بر عملکرد سازمان و کارکنان اثر می‌گذارد و اگر فرهنگ همسو با راهبردهای سازمان نباشد، به نتیجه نمی‌رسد. اگر برنامه‌ای برای فرهنگ وجود داشته باشد شاهد یکپارچگی و وحدت نگرش میان کارکنان و مدیران در سازمان هستیم.

مدیرکل آموزش و برنامه‌ریزی منابع انسانی و تحول اداری وزارت نفت گفت: با استخراج ارزش‌های اختصاصی صنعت نفت فاز اول برنامه فرهنگ سازمانی را انجام داده‌ایم و در مرحله دوم برای اینکه ارزش‌های اختصاصی کتابخانه‌ای نشوند آنها رابه استاندارد رفتاری و کدهای رفتاری تبدیل کرده‌ایم و تدوین نظام توسعه فرهنگ سازمانی و پایش برنامه‌های فرهنگی دو مرحله دیگر این برنامه هستند.

کد خبر 475424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =