روند رشد تقاضای نفت در ۲۰۲۴ کاهشی می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی در حالی که رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی را برای نخستین بار کاهش داد، پیش‌بینی کرد تقاضای نفت امسال به بالاترین حد خود می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه اعلام کرد تقاضای نفت امسال به بالاترین حد خود می‌رسد و بازارهای جهانی این کالای راهبردی با تشدید کمبود عرضه روبه‌رو شده، اما چشم‌انداز ضعیف شرایط اقتصادی و افزایش نرخ بهره انتظارها برای رشد تقاضا را اندکی کاهش داده است.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی رشد تقاضای نفت در سال آینده را بیش از حد انتظار افزایش می‌دهد، در حالی که این افزایش کمتر از نصف سال جاری میلادی است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود اعلام کرد: تقاضای جهانی نفت زیر فشار شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی قرار گرفته و سیاست‌های پولی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه این وضع را تشدید کرده است.  

در حالی که انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نفت خام به ۱۰۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه برسد، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود درباره رشد تقاضا را برای نخستین بار در سال جاری میلادی، با کاهش روزانه ۲۲۰ هزار بشکه‌ای، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

بر اساس برآورد این آژانس، بازار نفت در حال رویارویی با کمبود عرضه است و تقاضا برای ادامه سال ۲۰۲۳ از عرضه پیشی خواهد گرفت.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، چین بیش از دوسوم رشد تقاضای سال جاری میلادی را شامل می‌شود، زیرا روند بهبود اقتصادی پس از لغو محدودیت‌های شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا به‌ویژه در اواخر سال جاری میلادی شتاب می‌گیرد.

با این حال، روند احیا تاکنون کند بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: بازگشایی‌ها در چین که به‌طور گسترده پیش‌بینی می‌شد، تاکنون از بخش سفرها و خدمات فراتر نرفته و بهبود اقتصادی این کشور پس از جهش در اوایل سال جاری میلادی اوضاع چندان مطلوبی نداشته است.

تقاضای برای نفت خام در کشورهای توسعه‌یافته و به‌ویژه اروپا به‌دلیل افت بخش‌های تولیدی و در عین حال رویارویی کشورهای توسعه‌یافته عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) در قاره سبز به‌دلیل پشت سر گذشتن چهار دوره سه ماه پیاپی تقاضای کاهشی تا سه ماه پایانی امسال، همچنان پایین است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که رشد تقاضای نفت در سال آینده میلادی نسبت به سال جاری میلادی نصف می‌شود و به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که بازتاب‌دهنده افزایش استفاده از خودروهای برقی به‌منظور بهره‌وری انرژی است، هرچند این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی خود را برای تقاضای جهانی نفت خام نسبت به برآورد رشد روزانه ۸۶۰ هزار بشکه‌ای در ماه گذشته میلادی افزایش داده است.

بر اساس اعلام این نهاد بین‌المللی، چشم‌انداز مطلوب اقتصاد جهانی در سال آینده میلادی و افزایش مورد انتظار مصرف سوخت در چین عامل این افزایش پیش‌بینی است.

کد خبر 475693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =