توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با نگاه به توان داخل رقم خورد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با نگاه به توان داخل رقم خورد، گفت: با تدبیر در وزارت نفت این پروژه در ۲۰ ماه به همت مهندسان ایرانی به نتیجه خوبی رسید. کاری که در ۲۰ سال گفتند نمی‌توانیم.

به گزارش خبرنگار شانا، مجتبی یوسفی امروز (یکشنبه، ۲۵ تیرماه) در برنامه صبحگاهی شبکه دوم سیما با بیان اینکه رکورد تولید روزانه ۷۰۶ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی به همت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران رقم خورد، اظهار کرد: ضرورت دارد در پارس جنوبی سالانه ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش فشارافزایی انجام و این مهم باید در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شود.

وی افزود: عدم‌النفع ۵ میلیارد دلاری در سال نتیجه بی‌توجهی به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است، اما این بی‌توجهی ۲۰ ساله، با تدبیر در وزارت نفت در ۲۰ ماه به همت مهندسان ایرانی به نتیجه خوبی رسید.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چند مرحله توسعه فاز ۱۱ انجام شد که باید ابتدا به بخش حفاری و سپس انتقال سکو اشاره کرد که با کاری پیچیده و منحصربه‌فرد سکوی فاز ۱۲ به فاز ۱۱ منتقل شد.

یوسفی گفت: سکوی ۳۲۰۰ تنی با تصمیم مدیریتی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و در عملیاتی پیچیده با دانش متخصصان ایرانی در شرکت ملی نفت منتقل شد و کاری که در ۲۰ سال گفتند نمی‌توانیم، در مدت ۲۰ ماه به ثمر رسید.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تولید می‌شود، افزود: ما درباره یک ابرپروژه و ابردارایی صحبت می‌کنیم و باید به تاریخچه فاز ۱۱، همچنین امضای قرارداد با شرکت توتال اشاره کنیم که به علت خروج این شرکت از قرارداد، زمان را از دست دادیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه توتال در برنامه خود سه تا پنج سال برای توسعه فاز ۱۱ زمان نیاز داشت، تصریح کرد: با تصمیم خوب مدیریتی در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران تصمیم به توسعه مرحله‌ای این فاز گرفته شد.

یوسفی تأکید کرد: امسال گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی وارد مدار می‌شود و می‌تواند بخشی از مشکل ناترازی را حل کند. مشکل ناترازی در سال گذشته جدی شد و با آنکه در بخش‌هایی از شرق کشور مشکل کمبود گاز داشتیم، اما با مدیریت خوب وزارت نفت در سال گذشته از قطع گاز ۲ میلیون ایرانی جلوگیری شد.

کد خبر 475694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =