پتروشیمی گچساران اقلیم صنعتی کهگیلویه و بویراحمد را دگرگون می‌کند

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تأکید کرد: بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران یک نقطه عطف تاریخی برای استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور است و سبب دگرگونی اقلیم صنعتی این استان می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان کهگیلویه و بویراحمد، عبدالعلی علی‌عسکری امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) در آیین بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران با قدردانی از حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت برای آغاز راه‌اندازی این طرح در این روز تاریخی اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح فاصله گرفتن از خام‌فروشی و خلق ثروت برای استان و ملت ایران است.

وی افزود: ۱.۳ میلیارد یورو در پتروشیمی گچساران به‌عنوان طرحی عظیم و سومین پروژه بزرگ ملی هزینه شده است که در ابعاد جهانی نیز پروژه قابل‌توجهی در این اندازه به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ادامه داد: این طرح در حدود ۱۷ سال گذشته پیشرفت کندی داشت، اما در دولت جدید با مدیریت جدید و با تغییر نگاه و با توجه به اینکه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به تولید رسیده بود و می‌توانست خوراک پتروشیمی گچساران را تأمین کند، این طرح تکمیل شد.

علی‌عسکری دوران اجرای طرح پتروشیمی گچساران در دولت سیزدهم را دوران طلایی این طرح نام برد و گفت: افزون‌ بر پیچیدگی‌های خاص اجرای این طرح، حدود ۱۳ پیمانکار در این طرح فعال بودند که با زحمات شبانه‌روزی و کار جهادی طی دو سال گذشته به نتیجه رسید.

وی با یادآوری اینکه پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس حدود دو ماه پیش به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه ۱۷ هزار بشکه خوراک تحویل پتروشیمی بندر امام می‌دهد و گازهای ارسالی به مشعل به ثروت تبدیل می‌شود، اظهار کرد: اکنون نیز گازهای مشعل که در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس فرآورش می‌شود در پتروشیمی گچساران به ثروت تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تأکید کرد: با طولانی شدن تکمیل طرح پتروشیمی گچساران، امید مردم منطقه بسیار کم شده بود که امروز بهره‌برداری از این طرح یک نقطه عطف تاریخی برای این استان و کشور است و سبب دگرگونی اقلیم صنعتی این استان می‌شود.

علی‌عسکری افزود: در این بازه زمانی حدود ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (ریالی) و ۲۲۰ میلیون دلار (ارزی) در پتروشیمی گچساران هزینه شد که در مجموع در دولت سیزدهم حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین الفین کشور است، ادامه داد: افزون‌ بر اینکه بیش از ۸۰ درصد نیازمندی‌های این مجتمع از داخل تأمین شده است، بسیاری از تجهیزات آن نیز برای نخستین بار در کشور ساخته شده‌اند.

کد خبر 475744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =