توزیع نیمی از گاز مایع مصرفی کشور الکترونیکی شد/ شفافیت و عرضه به مصرف‌کننده واقعی با اجرای طرح

معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع نزدیک به ۵۰ درصد گاز مایع مصرفی در کشور به‌صورت الکترونیکی خبر داد و گفت: از ابتدای سال تا نیمه نخست تیرماه، حدود ۱۵۳ هزار تن گاز مایع به‌صورت الکترونیکی در بخش‌های مختلف خودرویی، خانگی و صنعتی توزیع شده است.

محسن شاهرخی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره افزود: با اجرایی شدن این طرح و شفافیت در عرضه، افزون بر توزیع مستقیم به مصرف‌کننده واقعی سوخت، مدیریت مصرف در این بخش محقق و ظرفیت آزادشده از این بخش، در حوزه صادرات به‌کار گرفته می‌شود.

وی درباره مقدار توزیع گاز مایع کشور از طریق ثبت‌نام در سامانه سدف و به‌صورت الکترونیکی گفت: در بخش خانگی از ابتدای سال تا نیمه تیرماه ۱۴۰۲، ۷۱ هزار و ۷۷۵ تن، در بخش صنعتی، ۷۰ هزار و ۶۵ تن و در بخش خودرویی ۱۰ هزار و ۷۷۵ تن گاز مایع در کشور به‌صورت الکترونیکی توزیع شده است.

توزیع الکترونیکی بیش از ۱۵۰ هزار تن گاز مایع از ابتدای امسال

معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۴ هزار و ۹۰۸ تن گاز مایع روزانه در فروردین‌ماه، ۴ هزار و ۷۹۶ تن در اردیبهشت‌ماه و ۴ هزار و ۸۰۱ تن به‌صورت روزانه در خردادماه در کشور توزیع شده است که با اجرای طرح توزیع الکترونیکی این اعداد به‌ترتیب در فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال ۱۴۰۲ به روزانه ۳ هزار و ۹۹۲ تن، ۳ هزار و ۳۴۲ تن و ۲ هزار و ۸۴۰ تن رسیده که نشان‌دهنده مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه بوده است.

شاهرخی با تأکید بر اینکه روند توسعه بازارهای صادراتی گاز مایع کشور با اجرای این طرح رو به رشد بوده است، بیان کرد: در مصرف گاز مایع از ابتدای سال تا پایان نیمه نخست تیرماه، استان سیستان و بلوچستان بیشترین مصرف را داشته و آذربایجان غربی رتبه دوم، کرمان رتبه سوم، آذربایجان غربی (منطقه میاندوآب) رتبه چهارم و البرز رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

وی تأکید کرد: با اطلاع‌رسانی و افزایش ثبت‌نام‌ها، آمار توزیع الکترونیکی گاز مایع باز هم افزایش یافته است و آمار مصرف نیز در این بخش شفاف‌تر می‌شود، همچنین نقایص طرح در طول اجرا شناسایی شده است و برای حل‌وفصل آنها برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هدف از اجرای این طرح را مدیریت مصرف و توزیع سوخت به مصرف‌کننده واقعی با نرخ مشخص اعلام و بیان کرد: اهتمام و صبوری مردم و همکاری دستگاه‌ها سبب اجرایی شدن طرح شد و امیدواریم با همکاری بین‌دستگاهی و همراهی مردم، این طرح به‌صورت کامل در کشور اجرایی شود.

احصای اطلاعات خودروهای ال‌پی‌جی‌سوز با اجرای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع

شاهرخی یکی دیگر از مزایای این طرح را احصای وضعیت و اطلاعات خودروهای ال‌پی‌جی‌سوز از طریق سامانه irngv.ir (سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور) اعلام کرد و گفت: اطلاعات این خودروها از طریق این سامانه جمع‌آوری و در سامانه سدف دریافت می‌شود و دارندگان این نوع خودروها می‌توانند با مراجعه به تأسیسات، سهمیه خود را دریافت کنند.

وی افزود: همچنین در مسیر اجرای این طرح، با همکاری اتاق اصناف ایرانیان، اصناف فاقد پروانه شناسایی می‌شوند و تسهیلاتی برای دریافت گاز مایع برای این صنوف در نظر گرفته خواهد شد.

معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از بررسی درخواست‌ دیگر اصناف متقاضی گاز مایع در کمیته فنی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: انجمن صنفی کارفرمایان توزیع‌کننده گاز مایع، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و تیم‌های امنیتی نهادهای مرتبط، نقش مهمی در اجرای موفق این طرح ملی داشتند که از تلاش‌های همه این عزیزان قدردانی می‌کنم.

احتمال در نظر گرفتن نرخ دوم گاز مایع در آینده نزدیک

شاهرخی با اشاره به اینکه مقدار مصارف مناطق مختلف بسته به موقعیت جغرافیایی و صنعتی منطقه در بخش‌های خودرویی، خانگی و صنعتی متفاوت است، تأکید کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده در جلسات مشترک با بخش خصوصی فعال در حوزه توزیع گاز مایع به این نتیجه رسیدیم نیاز است نرخ دوم برای مصارفی که مشمول گاز مایع یارانه‌ای نیست، در نظر گرفته شود که این طرح باید تعیین تکلیف و در صورت تأیید و تعیین نرخ از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اجرایی شود.

وی با اشاره به فعالیت ۷۵ شرکت توزیع‌کننده گاز مایع و چهار جایگاه عرضه سوخت ال‌پی‌جی در کشور تصریح کرد: اتباع بیگانه و عشایر نیز می‌توانند درخواست‌های خود را برای دریافت گاز مایع از طریق وزارت امور خارجه و امور عشایر ثبت و سوخت خود را دریافت کنند.

به گزارش شانا، سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) مرداد ماه سال ۱۴۰۰ در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رونمایی شد. این سامانه درگاهی الکترونیکی برای پاسخگویی به تقاضای سوخت به‌عنوان بزرگ‌ترین سامانه متمرکز ارائه خدمات عمومی به مردم، زمینه‌ای مناسب برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و توسعه خدمات در حوزه «درخواست فرآورده‌های نفتی» است.

روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی شامل نفت گاز، نفت‌سفید، نفت‌کوره، بنزین و گاز مایع از طریق این سامانه به مصرف‌کنندگان تخصیص می‌یابد و درخواست‌های مربوط به فرآورده‌های نفتی در همه گروه‌های کاربرد مصرف سوخت از طریق این سامانه ثبت و رسیدگی می‌شود.

کد خبر 476108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =