اقدام بنیادین پالایشگاه نفت تهران در حل بحران آب تهران

مدیر مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران از افتتاح پروژه طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون طرح تصفیه پساب شهری این شرکت خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اکبر کاظمی در این باره گفت: به‌منظور تحقق مسئولیت‌ اجتماعی و با هدف کمک به مدیریت بحران آب و تأمین آب به میزان ۱۰ هزار مترمکعب در روز برای بخش‌های صنعتی پالایشگاه تهران از محل تصفیه پساب فاضلاب شهری، پروژه طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون طرح تصفیه پساب شهری به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: طبق آمار مقدار مصرف آب شرب شهر تهران ۳۸.۵ مترمکعب بر ثانیه است که با راه‌اندازی فاز نخست این پروژه حدود ۰.۳۶ درصد از مصرف آب شرب تصفیه‌شده شهری به‌عنوان آب صنعتی جلوگیری و در حقیقت این آب به چرخه آب شهری تهران اضافه خواهد شد.

مدیر مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به صرف ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور بهره‌برداری از این پروژه بیان کرد: در بخش خرید حدود ۱۲۰ میلیارد ریال و بخش اجرا ۴۰ میلیارد ریال هزینه شد. کار طراحی، نصب و راه‌اندازی فاز نخست این پروژه  ۱۵ خردادماه امسال آغاز شد ۲۶ تیرماه پایان یافت.

کاظمی افزود: فاز مقدماتی با احداث خط لوله‌ای به قطر ۳۲ اینچ و به طول تقریبی ۴ هزار متر برای انتقال فاضلاب جنوب تهران (واقع در جنوب شهرری) آغاز و با نصب میکروفیلتر، ایستگاه پمپاژ و احداث شبکه انتقال، امکان تأمین آب فضای سبز (جنگل) و آب آتش‌نشانی پالایشگاه تهران به مقدار روزانه ۱۸ هزار مترمکعب در سال ۱۴۰۰ فراهم شد. فاز نخست مشتمل بر طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون طرح تصفیه پساب شهری شرکت پالایش نفت تهران با ظرفیت تأمین آب به میزان ۱۰ هزار مترمکعب است که چندی پیش در مراسمی با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به بهره‌برداری رسید.

وی درباره اجرای فازهای بعدی این طرح گفت: پروژه‌های تولید آب بدون املاح (DM) برای Feed بویلرهای قدیمی، همچنین تولید آب جبرانی برج‌های خنک‌کننده با TDS (املاح محلول) پایین و کاهش دورریزآب را می‌توان مراحل بعدی برشمرد.

مدیر مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران ادامه داد: پس از پایان همه فازهای طرح، سالانه ۱۹میلیون مترمکعب پساب فاضلاب جنوب تهران برابر با استاندارد مصوب سازمان محیط زیست کشور طبق قرارداد با آبفای استان تهران به‌مدت ۳۰ سال از زمان بهره‌برداری با دبی میانگین روزانه ۵۲ هزار مترمکعب به پالایشگاه نفت تهران تحویل و تصفیه خواهد شد و با تکمیل این طرح معادل حجم یادشده از مصرف آب شرب تصفیه‌شده شهری به‌عنوان آب صنعتی جلوگیری و در حقیقت این حجم آب به چرخه آب شهری تهران اضافه خواهد شد.

کاظمی تأکید کرد: ظرفیت تولیدی تصفیه‌خانه جدید پالایشگاه با توجه به سیاست‌های آتی پالایشگاه به شکلی در نظر گرفته شده است که همه مصارف واحدهای کنونی، واحدهای مرتبط با طرح CCR و طرح آینده Fuel Oil Upgrading را زیر پوشش قرار خواهد داد، همچنین امکان فروش آب‌های تصفیه‌شده را به صنایع همجوار فراهم خواهد کرد که سود سرشاری برای شرکت پالایش نفت تهران به همراه خواهد داشت.

کد خبر 476464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =