۳ طرح محیط زیستی شرکت پالایش نفت تهران به بهره‌برداری رسید

آیین بهره‌برداری از سه طرح محیط زیستی پالایشگاه نفت تهران با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت تهران، فاز نخست طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون طرح تصفیه پساب شهری، پروژه افزایش ظرفیت واحد بازیافت و ایستگاه گاز جدید پالایشگاه نفت تهران با هدف کمک به حل بحران آب استان تهران ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار طی آیینی رسمی با حضور علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، حامد آرمان‌فر، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران و جمعی از مدیران محلی به بهره‌برداری رسید.

با راه‌اندازی پروژه نصب و راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون طرح تصفیه پساب شهری، روزانه ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرفی پالایشگاه نفت تهران کاهش می‌یابد و به شبکه آب استان تهران اضافه می‌شود.

تولید آب بدون املاح (DM) برای Feed بویلرهای قدیمی، همچنین تولید آب جبرانی برج‌های خنک‌کننده با TDS (املاح محلول) پایین از دیگر فازهای اجرایی این طرح محیط زیستی است.

با اتمام این طرح سالانه ۱۹ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب جنوب تهران برابر با استاندارد مصوب سازمان محیط زیست کشور طبق قرارداد با آبفای استان تهران به‌مدت ۳۰ سال از زمان بهره‌برداری با دبی میانگین ۵۲ هزار مترمکعب در روز به پالایشگاه نفت تهران تحویل و تصفیه خواهد شد.

پروژه افزایش ظرفیت واحد بازیافت با توجه به افزایش تعداد واحدهای عملیاتی و کمک به حل بحران آب به‌منظور مدیریت سبز با صرف ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار پروژه دیگری بود که در این پالایشگاه افتتاح شد. با انجام این پروژه، ظرفیت کل واحد بازیافت شرکت پالایش نفت تهران ۱۱ هزار و ۴۰۰متر مکعب در روز افزایش یافت.

به‌منظور پایداری تولید، حفظ محیط زیست و اجرای قانون هوای پاک، ایستگاه گاز جدید در شرکت پالایش نفت تهران با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید.

تأمین گاز موردنیاز پالایشگاه برای واحدهای موجود، واحدهای در حال احداث و آینده به ظرفیت ۲۰۰ هزار نرمال مترمکعب در ساعت، ارتقای مصرف گاز طبیعی و حذف سوخت مایع در فرآیندهای پالایشی برای پایداری تولید، حفظ محیط زیست، اجرای قانون هوای پاک، افزایش پایداری تولید و جلوگیری از وقفه تولید در فصل سرد سال را می‌توان از مهم‌ترین اهداف این پروژه برشمرد.

سلاجقه در این آیین با قدردانی از اقدام‌های محیط زیستی پالایشگاه نفت تهران گفت: طرح‌های ارائه‌شده در شرکت پالایش نفت تهران نویدبخش روزهای خوشی برای مردم پایتخت کشور است، این شرکت هیچ‌گونه مازوت سوزی ندارد و واحدهای این شرکت بر پایه گازسوزی قراردارد. خوشبختانه رویکردهای محیط زیستی بسیار خوبی در شرکت پالایش نفت تهران وجود دارد. بیش از  ۶۰ درصد مساحت این شرکت به فضای سبز اختصاص یافته است که این اقدام از دید شاخص‌های محیط زیستی اقدامی ارزشمند و رو به جلو توصیف می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تصفیه پساب شهری در شرکت پالایش نفت تهران روزانه ۱۰ هزار مترمکعب آب به شبکه آب شرب شهر تهران باز خواهد گشت، افزون بر آن آب تصفیه‌شده در پساب در مصارف صنعتی و فضای سبز  استفاده می‌شود. فعالیت‌های شرکت پالایش نفت تهران تحت نظارت بازرسان سازمان محیط زیست قرار دارد که خوشبختانه همه اقدام‌ها مطابق با قوانین محیط زیستی کشور بوده است.

محمد بشارت، سرپرست فرمانداری شهرستان ری نیز در این آیین با تأکید بر نگاه ویژه مدیران به دستاوردهای شرکت پالایش نفت تهران یادآور شد: با نگاه تخصص‌محور در پی رفع دغدغه‌های حوزه تولید با حفظ و صیانت از محیط زیست در شهرستان ری هستیم.

کد خبر 475961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =