۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 476908

پایان سرگردانی میعانات گازی با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم/ تهاتر با وجود تشدید تحریم

پایان سرگردانی میعانات گازی، دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در تبدیل پاشنه آشیل به فرصت
پایان سرگردانی میعانات گازی با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم/ تهاتر با وجود تشدید تحریم

فروش میعانات گازی سرگردان روی آب به کشورهای متقاضی از دستاوردهای بزرگ صنعت نفت دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود؛ موضوعی که در سایه فعال‌ کردن دیپلماسی انرژی باعث شد صنعت نفت به سرگردانی این میعانات گازی پایان دهد.

به گزارش شانا، دولت سیزدهم در حالی وارد سومین سال فعالیت خود می‌شود که وزارت نفت از سوم شهریورماه سال ۱۴۰۰ تا آغاز سومین سالگرد فعالیت دولت، کارنامه پربار و ارزشمندی از فعالیت در عرصه‌های اکتشاف، تولید، صادرات، بهبود روابط بین‌المللی از خاور تا باختر، کارهای عام‌المنفعه و هزاران مورد دیگر از خود به یادگار گذاشته است.

صادرات و به صفر رساندن ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی که به‌دلیل ناتوانی دولت قبل در صادرات آن روی آب سرگردان بود، از دیگر عملکردهای ارزشمند صنعت نفت دولت سیزدهم در این بازه زمانی است که با این عمل، در حقیقت یک تیر و دو نشان زده است؛ هم از دست میعاناتی که با توجه به نیاز کشور به افزایش تولید گاز، هر روز ۸۰۰ هزار بشکه تولید می‌شود - حدود ۶۰۰ هزار بشکه آن در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخلی مصرف و مابقی ذخیره می‌شود - رهایی می‌یابد.

این موضوع در حالی بود که همه انتظار داشتند وزارت نفت دولت سیزدهم با خرید ۱۲ کشتی بر ذخایر روی آب میعانات گازی ایران اضافه کند، اما در واقع نه‌تنها از هیچ‌کدام از مجوزهای خرید کشتی استفاده نشد، بلکه کشتی‌های روی آب نیز یکی پس از دیگری آزاد شدند؛ به‌صورت متوسط هر دو ماه سه کشتی که قیمت اجاره هرکدام از این کشتی‌ها بیش از ۳۰ میلیون دلار بوده است.

مطلبی که محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت ششم تیرماه امسال در آیین رویداد بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری به آن اشاره کرد و یادآور شد: ۲۰ ماه پیش صادرات نفت به روزانه کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه هم رسیده بود و وجود حدود ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب در خلیج‌فارس در حال تبدیل شدن به پاشنه آشیل صنعت نفت بود. راهکار دولت قبل برای حل این موضوع افزایش تعداد نفتکش‌های اجاره‌ای و هزینه ۴۵۰ میلیون دلاری سالانه در این زمینه بود و بیش از سه سال میعانات گازی تولید کشور را روی آب ذخیره کرده بودند.

به صفر رسیدن میعانات گازی ماحصل مشتری‌یابی در سایه دیپلماسی انرژی

اما دیپلماسی انرژی و تغییر راهبرد سیاست خارجه دولت سیزدهم از اتکای صرف به غرب به استفاده از ظرفیت تمامی کشورها از جمله کشورهای منطقه، شرق آسیا، آمریکای جنوبی، آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا باعث شد دولت سیزدهم در مشتری‌یابی هم گام‌های بلندی بردارد و بنا به خواسته کشورهای متقاضی میعانات گازی ایران، آن را صادر کند که به‌دنبال آن، نه‌تنها دیگر نیازی به خرید کشتی نشد، بلکه فرصت صادرات میعانات گازی و افزایش ارزآوری فراهم آمد، ضمن اینکه دست وزارت نفت را برای افزایش تولید گاز در فصل سرما و حل بحران سوخت زمستانی بازتر کرده است.

در همین زمینه، جواد اوجی وزیر نفت با اعلام تولید روزانه ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در کشور، درباره به صفر رسیدن میعانات گازی شناور در سواحل اظهار کرد: در شهریورماه ۱۴۰۰، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی شناور روی آب از چالش‌های مهم و مشکل اساسی و پاشنه آشیل دولت بود و مشتری‌یابی برای این میعانات گازی که حتی دو فاز شده بودند و تغییر رنگ هم داده بودند، کاری بسیار سخت بود و همه مخازن در خشکی و دریا پر شده بود.

وزیر نفت تصریح کرده بود: با تولید روزانه نزدیک ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و با همت دولت سیزدهم اکنون نه‌تنها میعانات تولیدشده، فروخته شده است و بشکه‌ای به ذخیره‌سازی‌های روی آب اضافه نمی‌شود، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره‌شده هم با وجود سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها فروخته و میعانات گازی روی آب صفر شده است.

موضوعی که پیش‌تر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود به مناسبت دومین سالروز پیروزی‌اش در انتخابات بر آن تأکید کرده و گفته بود: به صفر رساندن ۸۷ میلیون‌ بشکه میعانات گازی شناور در سواحل که موجب نگرانی همگان شده بود، از نتایج تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان است.

وی به افزایش فروش نفت و تحقق دیپلماسی انرژی در این دولت نیز اشاره و خاطرنشان کرده بود: در حوزه انرژی و فروش نفت نیز کشور ظرفیت‌های زیادی دارد، اما برخی مسئولان دولت گذشته می‌گفتند در روز بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت، نمی‌توان فروخت. این در حالی است که در ماه‌های نخست دولت سیزدهم مشخص شد می‌توان روزانه بیش از این یک میلیون بشکه نفت هم فروخت و پول آن را نیز دریافت کرد و ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۱۴۰۰ از این مسیر جبران شد.

مُهر تأییدمسئولان به عملکرد وزارت نفت سیزدهم

هنرمندی وزارت نفت در تبدیل میعانات گازی سرگردان به ثروت که پاشنه آشیلی برای دولت سیزدهم محسوب می‌شد، باعث شد تا تحسین و تکریم از این وزارتخانه در صدر اخبار بنشیند و مقام‌ها یکی پس از دیگری، عملکرد صنعت نفت را الگویی برای سایر وزارتخانه‌ها برشمرند.

قدردانی و تشکر ۲۲۰ نماینده مجلس از اقدام‌های شایسته وزارت نفت از آن جمله است که در نشست علنی ششم تیرماه مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهوری قرائت شد.

در همین حال، محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شانا، به بیانیه ۲۲۰ نفر از نمایندگان خطاب به رئیس‌جمهوری درباره اقدام‌های شایسته وزارت نفت که ششم تیرماه در صحن علنی مجلس قرائت شد اشاره و اظهار کرده بود: وزارت نفت در دو سال اخیر موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای به‌دست آورده که به صفر رسیدن میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب یکی از این موفقیت‌های بزرگ است.

 وی افزود: افزایش چندبرابری فروش نفت، ارتباط با همسایگان در حوزه انرژی، موفقیت در بخش دیپلماسی انرژی، توسعه فازهای پارس جنوبی و... از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت دولت سیزدهم بوده است.

شایان ذکر است این عملکردها در حالی رقم خورده است که تحریم‌های ناعادلانه و ناجوانمردانه گریبان کشور را گرفته، اما وزارت نفت دولت سیزدهم با در دستور کار قرار دادن دیپلماسی انرژی و اجرای راهبرد بی‌اثرسازی تحریم‌ها توانسته است قطار پیشرفت انرژی را در ریل موفقیت به حرکت درآورد تا آنجا که بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند دولت سیزدهم و به‌ویژه وزارت نفت ثابت کرده است می‌توان با دیپلماسی انرژی تحریم‌ها را دور زد.

کد خبر 476908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =