بخشی از ناترازی انرژی با توسعه ناوگان ریلی کشور جبران می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه امروز ناترازی در بنزین و گازوئیل به‌دلیل بی‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل ریلی است، گفت: با توسعه ناوگان ریلی کشور می‌توان بخشی از ناترازی انرژی را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدمیعاد صالحی امروز (دوشنبه، ۲۳ مردادماه) در آیین گشایش کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران، با بیان اینکه اولویت بخش ریلی در بندهایی از سیاست‌های کلی برنامه ششم و هفتم توسعه توسط رهبر معظم انقلاب مورد تأکید بوده است، اظهار کرد: در بند ۲۴ این برنامه، اولویت‌ بخش ریلی در توسعه حمل‌ونقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه باید سهم ریلی مسافری ۲۰ درصد و ریلی باری به ۳۰ درصد می‌رسید، افزود: اما این اتفاق رخ نداد. بر اساس برنامه ششم توسعه باید از فروش نفت بعد از کسر سهم صندوق توسعه و شرکت ملی نفت یک درصد به توسعه راه‌آهن اختصاص می‌یافت. این مقدار در سال‌های گذشته ۷۷۰۰ میلیارد تومان بوده، اما یک ریال پرداخت نشده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه امروز ناترازی در بنزین و گازوئیل به‌دلیل بی‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل ریلی است، تصریح کرد: این سیاست‌ها در سال ۹۵ ابلاغ شد، اما اجرایی نشد. سال ۱۴۰۱ رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که ایران یک معبر ترانزیت بسیار پیشرفته و خوبی می‌تواند در دنیا باشد، البته به خطوط راه‌آهن و خطوط ریلی احتیاج دارد، زیرا با جاده نمی‌شود.

صالحی تأکید کرد: انتقال هر تن بار از سرخس تا بندرعباس برای کشور ۳۰ تا ۴۰ دلار درآمد دارد، اما اگر این بار به‌وسیله ریل منتقل شود ۷ تا ۱۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌شود، اما از مسیر جاده ۶۰ تا ۷۰ لیتر گازوئیل مصرف خواهد شد.

وی با اشاره به یارانه پرداختی به فرآورده گازوئیل گفت: در حمل‌ونقل ریلی ۷ تا ۱۰ دلار یارانه پرداخت می‌شود و در حمل‌ونقل جاده‌ای این یارانه ۶۰ تا ۷۰ دلار است. با توجه به این اعداد اگر ۱۰ میلیون تن ترانزیت در این مسیر داشته باشیم، با ریل ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد و اگر با جاده حمل شود، ۳۰۰ میلیون دلار ضرر به کشور تحمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: در مجموع مصرف انرژی برای جابه‌جایی هر یک تن بار از طریق ریل در مقایسه با جاده یک‌هفتم است. در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر جابه‌جایی ۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی در مصرف انرژی محقق می‌شود.

صالحی اظهار کرد: ماده ۱۲ رفع موانع تولید به ازای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ازسوی تولیدکنندگان داخلی منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت را به سرمایه‌گذار می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ در تولید واگن باری نو ۴۸ درصد رشد داشتیم که وارد شبکه شده است، افزود: در تولید لکوموتیو نیز ۹۲ درصد رشد داشتیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: ماده ۱۲ کمک کرده به ازای هر تن کیلومتری انتقال بار ۳۵ سی‌سی و هر نفر کیلومتر ۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت اتفاق بیفتد که در صورت پرداخت سوخت صرفه‌جویی‌شده به سرمایه‌گذار، حضور در این بخش اقتصادی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هفت سال این ماده ۱۲ باقی مانده بود و اجرایی نمی‌شد، گفت: موافقت‌نامه اصولی سال گذشته در خصوص ماده ۱۲ گرفته شد و امسال آن را امضا کردیم و توانستیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذاران ارائه کنیم. هفته گذشته نیز سند همکاری با ۱۶ شرکت بخش خصوصی به ارزش ۲ میلیارد دلار امضا شد تا صرفه‌جویی مصرف سوخت را داشته باشیم.

کد خبر 476955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =