افت فشار گاز در بحرانی‌ترین شهر کشور مدیریت می‌شود

مدیرعامل گاز استان خراسان شمالی گفت: خط ۸ اینچ تقویت فشار گاز شبکه شهرستان اسفراین به طول تقریبی ۶ کیلومتر با هزینه ۷ میلیارد تومانی در هفته دولت راه‌اندازی می‌شود، در حالی که این شهر از دیدگاه شرکت ملی گاز ایران بحرانی‌ترین شهر کشور به‌شمار می‌آید.

سیدمحمود هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه ۹۵ درصد گاز مصرفی استان خراسان شمالی از منابع گازی جنوب کشور تأمین می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که گاز استان جنوب ما یعنی خراسان رضوی از منابع مختلفی مانند مخازن ذخیره‌سازی، پالایشگاه گازی شهید هاشمی‌نژاد و جنوب کشور تأمین می‌شود، از این رو تأمین گاز در این منطقه از شرایط مطلوب‌تری برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه اگر گاز وارداتی از ترکمنستان مانند گذشته روزانه ۴ میلیون مترمکعب به استان خراسان شمالی تحویل داده شود، این استان در زمینه تأمین گاز با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهد ‌شد، افزود: این استان روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند که این مقدار در زمان اوج مصرف به ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

انجام تعمیرات اساسی در تابستان برای پایداری گاز در زمستان

مدیرعامل گاز استان خراسان شمالی با بیان اینکه تعمیرات اساسی شرکت‌های گاز هم در فصل تابستان انجام می‌شود تا در فصل سرد شاهد تأمین پایدار گاز شبکه استان باشیم، گفت: از جمله اقدام‌های انجام‌شده در این بخش می‌توان به تعمیرات خطوط و ایستگاه‌ها اشاره کرد که در هر استان بر اساس سامانه نرم‌افزاری طراحی‌شده (سی‌ام‌ان‌اس) انجام می‌شود.

هاشمی ادامه داد: هر استان مکلف است براساس برنامه زمان‌بندی‌شده تعمیرات اساسی خود را انجام دهد که این تعمیرات سیستم گرمکن‌های همه ایستگاه‌های تقلیل فشار در سطح استان را شامل می‌شود، همچنین اورهال فیلتراسیون و رگلاتورها نیز طبق برنامه در سامانه سی‌ام‌ان‌اس تکمیل می‌شود.

وی شهر اسفراین را یکی از نقاط ضعف شبکه گازرسانی در استان خراسان شمالی برشمرد و افزود: هرساله هنگام کمبود گاز و افت فشار، در شهر اسفراین با مشکل روبه‌رو می‌شویم، از این رو پارسال مکاتباتی با شرکت ملی گاز ایران برای تقویت و احداث خطوط انتقال تقویتی فشار گاز انجام و پس از آن این خطوط اجرا شد که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

تنها استان شرق و شمال کشور بدون قطعی گاز در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل گاز استان خراسان شمالی با بیان اینکه هم‌زمان با هفته دولت طرح توسعه شبکه توزیع گاز به مبلغ ۲ میلیارد تومان در این استان با فشار ۶۰ پی‌اس‌آی به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: در بحران تأمین گاز سال ۱۴۰۱ با کمک‌های انجام‌شده از سوی دیسپچینگ شرکت ملی گاز از طریق شارژ خط انتقال توانستیم تنها استان شمال شرق و شرق کشور باشیم که حتی یک مورد قطعی گاز در بخش خانگی نداشت.

وجود ۳۶۸ هزار مشترک گاز تا پایان امسال

هاشمی با تأکید بر اینکه تولید گاز کشور در شرایط مناسبی است، اما با توجه به مصرف غیربهینه گاز، با ناترازی و نبود پایداری گاز در فصل سرد روبه‌رو هستیم، گفت: در حوزه شهری ۲۱۶ هزار مشترک و در حوزه روستایی بیش از ۱۴۵ هزار مشترک در استان خراسان شمالی وجود دارد که تا پایان امسال بنا به مصوبه‌های شرکت ملی گاز ایران تعداد مشترکان گاز این استان به حدود ۳۶۸ هزار مشترک می‌رسد.

وی درباره پروژه‌های گازرسانی روستایی استان خراسان شمالی افزود: تاکنون به ۸۲۳ روستای این استان گازرسانی شده و امیدواریم این تعداد تا پایان سال به ۸۴۹ روستا برسد، از سویی اکنون در حال اجرای پروژه گازرسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار هستیم.

مصرف ۷۵ درصد گاز استان از سوی واحدهای صنعتی

مدیرعامل گاز استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه واحدهای صنعتی فوق عمده استان ۷۵ درصد گاز این استان را استفاده می‌کنند، اظهار کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با مصرف ۳۰۰ هزار مترمکعب در ساعت، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز در شرق کشور به‌شمار می‌رود. این حجم مصرف در ماه‌های گرم سال دو برابر می‌شود، همچنین استان خراسان شمالی دارای یک هزار و ۶۹ واحد صنعتی و ۳۴ سی‌ان‌جی است که به‌طور تقریبی همه این ایستگاه‌ها مختص به زمانی می‌شود که متولی ساخت همه ایستگاه‌های سی‌ان‌جی شرکت ملی گاز ایران بوده است.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مسئولیت اجتماعی برای خراسان شمالی

هاشمی با اشاره پروژه‌های مسئولیت‌ اجتماعی گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به خراسان شمالی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت به استان خراسان شمالی تخصیص یافت که بخش‌های مختلف باید برای جذب این پول اقدام کنند.

وی یادآور شد: ۱۰ میلیارد تومان از سوی رئیس‌جمهوری از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای اجرای لوله‌کشی داخل منازل مددجویان زیر پوشش بهزیستی تخصیص یافت که یک دوره اجرای یک‌ساله (از مهر ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲) دارد.

مدیرعامل گاز استان خراسان شمالی ادامه داد: تاکنون ۶۱۰ واحد مسکونی مشمول این طرح برای اشتراک‌پذیری اقدام کرده‌اند و حدود ۷ میلیارد تومان جذب سرمایه در این پروژه انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه امسال حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد این سرمایه جذب شود، همچنین طبق مصوبه صادرشده در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ این مقدار از ۶ میلیارد تومان به ۱۸ میلیارد تومان رسیده است.

هاشمی تصریح کرد: وزارت نفت همه هزینه‌های گازرسانی منازل مشمولان زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد را برعهده گرفته است.

وی همچنین با اشاره به پرداخت گازبها در این استان، اظهار کرد: تعرفه‌های گاز در حوزه خانگی مطابق آیین‌نامه سال ۱۴۰۱ دریافت می‌شود که در سه مرحله تغییرات قیمت داشته است، نخستین تغییر قیمت نرخ گاز آذرماه سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، اما ۷۰ درصد تخفیف در مقدار نرخ افزایش‌یافته به دستور رئیس‌جمهوری اعمال شد و این تخفیف تنها تا پایان سال ۱۴۰۱ بود و از ابتدای امسال به تعرفه پیشین بازگشت.

دید حمایتی دولت به بخش گاز خانگی

مدیرعامل گاز استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ گازبها مطابق با تعرفه دی‌ماه تا اسفندماه ۱۴۰۱ است و نسبت به پارسال هیچ افزایش قیمتی رخ نداده است، گفت: افزایش پلکان‌های گازی از ۷۵ به ۱۰۰ پلکان از جمله نمونه‌های بارز دید حمایتی دولت به بخش خانگی است.

هاشمی با اشاره به نرخ تعرفه‌های گازبها در سال ۱۴۰۲ افزود: نرخ تعرفه‌ها در واحدهای تجاری و صنعتی از ۵۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب رسیده است.

وی در پایان یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ گازبهای هر مترمکعب مصرف‌شده صنایع سیمانی از ۵۰۰ تومان به هزار تومان و در بخش فولادی و فلزی از هزار و ۵۰۰ تومان به ۳ هزار تومان افزایش یافته است.

کد خبر 477023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =