بومی‌سازی بیش از ۴ هزار قطعه در پالایشگاه بندرعباس

شرکت پالایش نفت بندرعباس طی یک سال به‌منظور حمایت از ساخت داخل و خنثی‌سازی تحریم‌ها، با تکیه بر توان متخصصان، بیش از ۴ هزار قطعه پالایشگاهی را برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی کرد.

به گزارش شانا به نقل از پالایش نفت بندرعباس، حمایت از توان ساخت داخل به‌منظور اجرای راهبردهای داخلی این شرکت همسو با سیاست‌های کشور مبنی بر حفظ منابع و صیانت از سرمایه‌های ملی و اتخاذ روش‌های مؤثر در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی با هدف ایجاد بهبود در فرآیندهای عملیاتی و استمرار تولید اجرا شده است.

هاشم نامور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این باره گفت: با اقدام‌های انجام شده به‌منظور خودکفایی و بومی‌سازی قطعات و خنثی‌سازی تحریم‌ها در سال ۱۴۰۱ با حمایت سازندگان داخلی، ۴ هزار و ۱۱۰  قلم قطعه پالایشگاهی به تعداد کل ۱۲ میلیون و ۵۸۵ هزار قطعه، برای نخستین بار در کشور ساخته  و تأیید شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اقلام ساخته شده جزء قطعات و تجهیزات مهم و حیاتی صنعت پالایش نفت است که استمرار تولید را تضمین می‌کند، افزود: حمایت از ساخت قطعات در داخل کشور پارسال سبب صرفه‌جویی به ارزش بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو شد.    

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس تأکید کرد: همچنین با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های پالایشگاه نفت بندرعباس، در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ نیز ۳۹۰ قلم کالا بدون نقشه اولیه و تنها با تکیه بر دانش و توان متخصصان این پالایشگاه برای نخستین بار، با مهندسی معکوس طراحی و بومی‌سازی شد که در این مدت ۱۱۲ هزار قطعه مهندسی معکوس شده ازسوی تولیدکنندگان داخلی ساخته شد که سبب ۲۷۲ میلیارد ریال صرفه‌جویی شد.

نامور بیان داشت: حمایت از ساخت داخل برای تامین دستگاه‌ها، تجهیزات و ادوات موردنیاز از سیاست‌های مهم صنعت نفت برای بی‌اثرسازی تحریم‌ها و استمرار تولید است که به این منظور در شرکت پالایش نفت بندرعباس مطابق با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و راهبرد تعریف شده است که بر اساس این راهبرد و با اعتماد به سازندگان داخلی برای تأمین قطعات و کالاهای موردنیاز، در یک دهه اخیر بیش از ۳۰ هزار قطعه از لوازم فنی موردنیاز ازسوی شرکت‌های ایرانی ساخته شد که افزون بر رفع نیاز پالایشگاه، ایجاد اشغال مولد و تقویت روحیه خودباوری در سازندگان داخلی سبب صرفه‌جویی بیش از ۵۰ میلیون یورو شد.

وی گفت: جلوگیری از خروج ارز، قطع وابستگی به خارج کشور، تامین به موقع قطعات و کاهش ریسک‌های عملیاتی فرآیند تولید، انتقال و بومی‌سازی فناوری و توسعه دانش فنی، اشتغال‌زایی با حمایت از شرکت‌های داخلی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات پالایشگاهی و صرفه‌جویی اقتصادی از دستاوردهای راهبرد شرکت پالایش نفت بندرعباس در حمایت از توان و ساخت داخل است.

کد خبر 477233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =