۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با بومی‌سازی اقلام راهبردی صنعت گاز در دولت سیزدهم

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران از صرفه‌جویی ارزی ۵۰ میلیون یورویی در دو سال گذشته به‌واسطه حرکت در مسیر تکمیل زنجیره توسعه فناوری و ‌بومی‌­سازی اقلام راهبردی در صنعت گاز خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، محسن مظلوم فارسی‌باف با تبریک هفته دولت درباره مجموعه اقدام‌ها و فعالیت‌های شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم طی دو سال گذشته گفت: عمده فعالیت‌های این مدیریت در حوزه توسعه فناوری و حمایت از ساخت داخل تعریف شده که با اقدام‌هایی مانند راه‌اندازی انستیتوهای تحقیقاتی شرکت ملی گاز با همکاری ۱۲ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور و خودکفایی و ‌بومی‌­سازی اقلام و تجهیزات راهبردی مورد تقاضای صنعت گاز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های همکاری این مدیریت با دانشگاه‌های کشور افزود: در زمینه مایع‌­سازی گاز طبیعی با دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و صنعت نفت، در زمینه فرآورش گاز طبیعی، پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری دانشگاه‌های صنعتی شریف و خواجه نصیر، در زمینه ساخت توربین گازی، دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت توربوکمپرسور نفت و در زمینه اندازه‌­گیری هوشمند گاز، دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری دانشگاه‌های سهند تبریز و تربیت مدرس شیراز، پروژه‌هایی در حال اجراست.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: بهره‌گیری از توان بالقوه علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در فرآیندهای اولویت‌دار و کلیدی طرح‌های توسعه‌ای صنعت گاز همسو با اسناد بالادستی که در ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی برنامه ملی با عنوان «توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره پایین دستی توسعه بازار» تصویب شده، انجام شده است.

فارسی‌باف همچنین درباره اقدام‌ها در زمینه  خودکفایی و بومی‌­سازی اقلام و تجهیزات راهبردی مورد تقاضای صنعت گاز گفت: در این باره  ۲۵ مورد قرارداد امضا شده که ۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: شناسایی و تجمیع‌ تقاضاهای اولویت‌دار، ارزیابی شرکت‌های استارت‌­آپی، دانش‌بنیان و فناور توانمند و تکمیل زنجیره توسعه فناوری و بومی‌­سازی اقلام راهبردی، سه گام اصلی در اجرای این فرآیند است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در پایان با اشاره به مهم‌ترین دستاوردها با هدف تکمیل زنجیره توسعه فناوری و بومی­‌سازی اقلام راهبردی یادآور شد: در زمینه توسعه فناوری و بومی‌سازی از طریق انستیتوهای تحت حمایت، اجرای توربین ملی با طرح ارتقای HAS و آنتی‌آیسینگ از مهم‌ترین اقدام‌ها در این بخش است، همچنین در زمینه توسعه فناوری و بومی­‌سازی از طریق قراردادهای ساخت اول و توسعه فناوری و بومی‌سازی از طریق قراردادهای انتقال فناوری با شرکت‌های دانش‌­بنیان نیز اقدام‌های مهمی انجام شده است.

کد خبر 477364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =