روزهای روشن

وزارت نفت، صنعت گاز و پالایش و پخش کشور امسال نیز مانند سال ۱۴۰۱ با برنامه‌ریزی دقیق و اقدام‌های مطلوب برای پایداری شبکه برق کشور همراه و همیار وزارت نیرو شدند.

به گزارش شانا، همه کشورها در هر منطقه جغرافیایی با توجه به مزیت طبیعی، فنی و اقتصادی خود از منابع مختلفی مانند سوخت‌های فسیلی، منابع تجدیدپذیر، انرژی هسته‌ای و منابع آبی برای تولید برق بهره می‌برند. در منطقه خاورمیانه هم به‌دلیل مزیت دسترسی به سوخت‌های فسیلی، از همین منابع به‌عنوان محور تولید برق استفاده می‌شود.

با این حال مشکل اصلی این شیوه تولید برق، آلودگی‌های ناشی از سوختن مواد هیدروکربوری است، اما گاز طبیعی کمترین آلودگی را میان سوخت‌های فسیلی دارد و با توجه به قیمت مناسب آن نسبت به سوخت‌های مایع در کشورهای با مزیت دسترسی به این حامل انرژی، گزینه مناسبی برای توسعه صنعت برق است.

به همین دلیل بوده که سیاست توسعه گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال‌های گذشته در دستور کار دولت و وزارت نفت قرار گرفت و اکنون قریب به اتفاق نیروگاه‌های کشور از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

امسال هم مانند سال ۱۴۰۱ شاهد گازرسانی پایدار به نیروگاه‌های کشور و ذخیره‌سازی حداکثری و به‌موقع سوخت مایع در کشور بودیم، به‌طوری که مردم مانند پارسال خبری از انتشار جدول‌های خاموشی و بی‌برقی دریافت نکردند.

باز هم ثبت رکورد تازه

بر این اساس، شرکت ملی گاز ایران از افزایش ۱۲ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌های کشور در پنج ماه نخست امسال خبر داده و اعلام کرده است گاز طبیعی تحویلی به نیروگاه‌ها در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه پارسال روزانه حدود ۳۶.۶ میلیون مترمکعب افزایش یافته و به‌طور میانگین ۳۰۶ میلیون مترمکعب گاز در روز تحویل نیروگاه‌های کشور شده است.

همچنین رکوردی تازه در بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در یک روز ثبت و ۲۰ تیرماه امسال ۳۱۸ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های کشور تزریق شد.

از سویی، صنعت گاز در مجموع ۶۱ روز تابستان امسال (از ابتدای تیرماه تا ۳۰ مردادماه)، در ۴۴ روز گاز بیشتری نسبت به تعهد و برنامه مصوب به نیروگاه‌ها تحویل داده که این مهم نقش بسزایی در تأمین پایدار جریان برق کشور داشته است.

ذخیره‌سازی حداکثری، مصرف حداقلی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اعلام کرده است حدود ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاهی کشور ذخیره‌سازی شده  که معادل ۹۰ درصد ظرفیت این مخازن است.

با این حال مصرف این نوع سوخت در نیروگاه‌ها در پنج ماه نخست امسال نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۱۴۰۱ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز (۵۸ درصد) کاهش یافته است.

همچنین سهم سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاهی در این مدت برابر با ۵ درصد بوده که این مقدار برای مدت مشابه پارسال برابر با ۱۳ درصد بوده است، بنابراین امسال سوخت مایع کمتری در نیروگاه‌ها مصرف و به جای آن گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک تزریق شده که در نتیجه آلایندگی ناشی از سوخت مایع به حداقل رسیده و صرفه‌جویی ارزی ۱.۵ میلیارد دلاری را در پی داشته است. 

کد خبر 477371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =