اجرای ۱۰ پروژه مهم پالایشگاه گاز فجر جم برای پایداری تولید

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم اعلام کرد که در دو سال گذشته حداقل ۱۰ پروژه برای حصول اطمینان از استمرار پایداری تولید در این پالایشگاه اجرا و در این مدت، بیش از ۴۱ میلیارد مترمکعب گاز تصفیه شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدمحمدمهدی هاشمی با تبریک فرارسیدن هفته دولت اظهار کرد: نگرانی از استمرار تولید با توجه به قدمت پالایشگاه جم، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت ملی گاز ایران بوده است.

وی ادامه داد: بعضی از این پروژه‌ها مانند شست‌وشوی شیمیایی دیگ‌های بخار برای نخستین بار پس از ۳۵ سال از بهره‌برداری پالایشگاه انجام شد که این موضوع، تأثیر مهمی بر پایداری تولید پالایشگاه در سال‌های آینده خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم گذشت مدت زمان زیاد بهره‌برداری از دیگ‌های بخار در این شرکت را سبب کاهش تدریجی بازده حرارتی و آسیب‌دیدگی این دیگ‌ها دانست و اظهار کرد: بهترین روش برای از بین بردن رسوبات داخلی بویلر، روش شست‌وشو با اسید است که پارسال برای نخستین بار از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد.

هاشمی راه‌اندازی خط ۲۰ اینچ گاز عسلویه در شرکت پالایش گاز فجر جم را از دیگر پروژه‌های مهمی دانست که در دولت سیزدهم انجام شده است و ادامه داد: از ابتدای زمستان ۱۳۹۹، به‌دلیل محدودیت سرعت در خطوط ورودی، با محدودیت دریافت مقادیر بالاتر از ۳۵ میلیون مترمکعب در روز خوراک از حوزه پارس جنوبی روبه‌رو شدیم که به همین دلیل، با آماده‌سازی و عملیاتی شدن مجدد یک خط موقت، امکان دریافت گاز مازاد بر ۳۵ میلیون مترمکعب خوراک روزانه از حوزه پارس جنوبی از این خط فراهم و به این ترتیب به استمرار تولید در پالایشگاه کمک بزرگی شد.

وی تعمیرات اساسی دو دستگاه توربین قدرت و متعلقات مربوط به سیستم تبرید پالایشگاه، تعویض خطوط لوله آب‌رسانی و لوله‌های آب آتش‌نشانی، همچنین اجرای طرح افزایش ظرفیت بویلرهای فاز یک شرکت پالایش گاز فجر جم را از دیگر پروژه‌های مهم دو سال اخیر در این شرکت دانست.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم تأکید کرد: با انجام این اقدام‌ها طی دو سال گذشته، شاهد جلوگیری از توقف در فرآیند استمرار تولید برق در شرایط عملیاتی و تحقق تولید حداکثری مطابق تعهد بودیم‌ و تلاش داریم همچنان نقش مهم خود را در سبد انرژی کشور حفظ کنیم.

شیرین‌سازی بیش از ۴۱ میلیارد مترمکعب گاز 

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۴۱ میلیارد مترمکعب گاز در این شرکت شیرین و به خط لوله سراسری ارسال شده است.

وی افزود: در دو سال گذشته، نزدیک به ۶ میلیون بشکه میعانات گازی نیز در پالایشگاه فجر جم تولید و از طریق خط انتقال به پایانه صادراتی شرکت در بندر سیراف ارسال شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم میعانات گازی را محصول ارزشمند این شرکت دانست که از طریق کشتی‌های بزرگ و با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران  از طریق پایانه صادراتی این شرکت به نقاط مختلف ارسال می‌شود.

هاشمی در پایان با اشاره به گاز مایع (ال‌پی‌جی) به‌عنوان دیگر محصول مهم شرکت پالایش گاز فجر جم، گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون، ۴۱ هزار تن از این محصول تولید شده است.

کد خبر 477403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =