درآمدزایی سالانه ۳ میلیارد دلاری با مصرف نفت کوره در زنجیره ارزش‌افزوده

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر بتوانیم نفت کوره را در زنجیره‌ ارزش‌افزوده استفاده کنیم، ۱.۳ میلیارد دلار درآمد به ۳ میلیار دلار در سال می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا کاظم‌نژاد صبح امروز (دوشنبه ششم شهریورماه) در آیین رویداد گوگردزدایی و ارتقای کیفیت نفت کوره با تأکید بر توسعه زنجیره ارزش نفت خام که در مرکز همایش‌های بین‌المللی (کوشک) و با حضور وحید زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، اسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت برگزار شد، گفت: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ در پالایشگاه‌های کشور ظرفیت پالایشی وجود دارد که با احتساب ۴۰۰ هزار بشکه خوراک میعانات گازی، از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه باقیمانده ظرفیت پالایش نفت خام در کشور، حدود ۲۵ درصد آن به نفت کوره یا وکیوم باتوم تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به احداث دو پالایشگاه نو در آینده افزود: با احداث این دو پالایشگاه ظرفیت روزانه پالایشگاه‌های کشور به دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و مقدار تولید نفت کوره به ۶۰ هزار تن در روز می‌رسد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: در پالایشگاه امام خمینی شازند واحد RFCC (واحد تولید بنزین از برش‌های سنگین نفتی) وجود دارد که نفت کوره را به فرآورده‌های سبک و سوخت کشتی با گوگرد زیر نیم درصد تبدیل می‌کند.

کاظم‌نژاد با بیان اینکه اختلاف قیمت نفت کوره با گوگرد ۳.۵ درصد و نیم درصد در بازارهای جهانی، حدود ۱۰۵ دلار است، تصریح کرد: سالانه حدود ۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار ارزش‌افزوده از کشور خارج می‌شود و اگر بتوانیم با هزینه‌های تولید و ترابری ۶۰ درصد این ارزش‌افزوده را جذب بودجه کشور کنیم، سالانه حدود ۱.۳ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌شود.

وی افزود: در سال‌های پیش امکان فروش این مقدار نفت کوره وجود نداشت و مجبور به کاهش ظرفیت پالایشگاه و یا انبار کردن نفت کوره بودیم تا تولید پالایشگاه‌ها متوقف نشود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه الزام جهانی برای کاهش نفت کوره با گوگرد ۳.۵ درصد به نیم درصد برای سوخت کشتی‌هاست، گفت: اگر بتوانیم نفت کوره را در زنجیره ‌ارزش‌افزوده استفاده کنیم، رقم ۱.۳ میلیارد دلار به ۳ میلیار دلار در سال می‌رسد.

کاظم‌نژاد با بیان اینکه بخش‌های خصوصی و دانش‌بنیان کشور در مقیاس کوچک وارد عرصه گوگردزدایی نفت‌کوره شده‌اند، اظهار کرد: بخش پژوهش و فناوری و مجموعه وزارت نفت نیز این کار را آغاز کرده است.

وی از نصب نخستین پایلوت تبدیل نفت کوره به فرآورده‌های سبک در پالایشگاه کرمانشاه خبر داد و افزود: تبدیل نفت کوره به فرآورده‌هایی با ارزش‌افزوده از دغدغه‌های مهم وزارت نفت است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: اگر صنعت نفت و شاخه‌های آن در کشور پا بگیرد، افراد نخبه و دانشمندان ما متناسب با این پیشرفت در کشور رشد می‌کنند.

کاظم‌نژاد با بیان اینکه پژوهشگران کشور در گذشته برای نمونه‌گیری از نفت کوره دچار مشکل می‌شدند، اظهار کرد: هم اکنون این فرآیند از سوی شرکت ملی پالایش و پخش آسان شده است.

کد خبر 477523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =