امضای موافقت‌نامه چهارجانبه برای اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از امضای یک توافق‌نامه چهارجانبه بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های خودروساز، سرمایه‌گذار و بانک عامل برای اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده به‌منظور مدیریت مصرف سوخت در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، کرامت ویس‌کرمی در نشست «بررسی راهکارها و اقدام‌های مدیریت مصرف بنزین در کشور» ‌ که صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۰ تیرماه) با حضور جمعی از مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های خودروساز برگزار شد، گفت: به‌دنبال این هستیم با امضای این تفاهم‌نامه چهارجانبه بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که خودروهای فرسوده از رده خارج و خودروهای جدید جایگزین شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین و نفت‌گاز در حوزه حمل‌ونقل رشد فزاینده‌ای دارد و اگر مهار نشود، موجب ناترازی در حوزه تولید و مصرف سوخت خواهد شد، افزود: امیدواریم با اجرایی شدن طرح‌هایی که با استفاده از قانون بودجه ۱۴۰۲ تعریف شده و مجموعه اقدام‌هایی که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اجرایی کرده است، مصرف سوخت در کشور به مقدار قابل‌توجهی مهار شود.

قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: ۶۳ درصد مصرف سوخت مربوط به حوزه حمل‌ونقل است که این مقدار در بخش دیزلی روزانه ۶۱ میلیون لیتر نفت گاز است که برای مدیریت مصرف در این بخش طرح‌های سامانه‌های پایش هوشمند تردد ناوگان بین‌جاده‌ای (سپهتن) و  یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) طراحی شده است و امیدواریم با همکاری دیگر دستگاه‌ها بتوانیم توزیع سوخت در این حوزه را بر اساس پیمایش اجرایی و مدیریت کنیم.

ویس‌کرمی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در حوزه حمل‌ونقل سبک، ظرفیت خوبی در حوزه سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) ایجاد شده است، گفت: روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که معادل مصرف روزانه ۲۳ میلیون لیتر بنزین در کشور است. هم‌اکنون ظرفیت توزیع روزانه تا ۳۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور با توجه به تعداد جایگاه‌ها قابل تحقق است، بنابراین تلاش می‌کنیم با توسعه در حوزه تولید خودروهای دوگانه‌سوز و تبدیل کارگاهی، سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بحث تولید خودروهای کارخانه‌ای و تنوع‌بخشی به سبد سوخت کشور، باید شرایطی را به‌وجود بیاوریم که از ظرفیت شرکت‌های خودروساز در بحث دوگانه‌سوز کردن خودروها استفاده کنیم، از پیگیری و مذاکره برای توسعه تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی از طریق شورای اقتصاد خبر داد.

معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر مصوبه شورای اقتصاد درباره تبدیل خودروهای عمومی اجرایی شود، توزیع سی‌ان‌جی به مقدار قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت، اما متأسفانه روند تبدیل شرایط کندی را تجربه می‌کند.

امضای تفاهم‌نامه با سایپا برای تولید ۱۰۰ هزار دستگاه ساینای گازسوز

رضا کاظم‌نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست اظهار کرد: جلسات مختلفی با خودروسازهای مختلف داشته‌ایم و خوشبختانه خروجی این جلسات به نتایج عملیاتی منجر شده است که انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو برای تولید کارخانه‌ای ۵ هزار دستگاه وانت و ۴۰ هزار دستگاه تاکسی گازسوز از آن جمله است، همچنین تفاهم‌نامه‌ای با شرکت خودروسازی سایپا برای تولید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ساینا امضا و تاکنون ۲۵ هزار دستگاه خودروی گازسوز در قالب این طرح تولید شده است. در بحث تأمین مخزن این خودروها با چالش‌ روبه‌رو هستیم که امیدواریم از طریق مخزن‌سازهای داخلی این نیاز تأمین شود.

وی با اشاره به رونمایی از خط تولید موتور ارتقایافته ال ۹۰ در فروردین‌ماه افزود: این موتور نسبت به موتور پیشین ارتقا یافته و در زمینه کاهش مصرف سوخت نیز پیشرفت کرده است. تصور ما این است که ظرفیت‌های خیلی خوبی داریم که در تعامل با شرکت‌های خودروساز بتوانیم مصرف بهینه‌ سوخت را محقق کنیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش تأکید کرد: هم‌اکنون تراز مصرف و تولید سوخت برابر است، اما به‌زودی شاهد پیشی گرفتن مصرف از تولید خواهیم بود. برنامه‌هایی نیز برای تولید داریم، اما مصرف اکنون افزایشی است.

کاظم‌نژاد با اشاره به ظرفیت توزیع روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور گفت: امیدواریم با دوگانه‌سوز کردن یا تولید خودروهای گازسوز از این ظرفیت استفاده کنیم. ‌استقبال در خودروسازها وجود دارد و همکاری کامل وجود دارد.

آمادگی وزارت نفت برای دریافت پیشنهادهای خودروسازها در حوزه تولید خودروهای کم‌مصرف

مریم مهدی‌نژاد، مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در این نشست در سخنانی گفت: در سند حمل‌ونقل مصوب سال ۱۳۹۹ بر استفاده از سی‌ان‌جی تأکید و سیاست‌های اختصاصی برای آن در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی این سند این است تا سال ۱۴۱۰ سهم مصرف سی‌ان‌جی به ۴۵ میلیون مترمکعب در روز برسد که به‌عنوان سند بالادستی باید الگوی توسعه صنعت سی‌ان‌جی قرار بگیرد.

وی افزود: توسعه سی‌ان‌جی در سال‌های اخیر کاهش یافته که یکی از دلایل آن لزوم وجود مزیت رقابتی از نظر قیمتی است، اگرچه فناوری‌های این حوزه نیز مهم است و باید بحث ارتقای کیفیت پایه‌ گازسوزها نیز از نظر افزایش استقبال عمومی مدنظر قرار گیرد.

مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت مبنی بر توسعه صنعت سی‌ان‌جی تأکید کرد: در استاندارد ۴۸۰۲ که بر پایه CO2 بوده و پارسال هم بازنگری شد، ‌اولویت اصلی در توسعه این صنعت ترغیب خودروسازها برای تولید خودروهای پایه ‌گازسوز است.

مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه در قانون سامان‌دهی سبد سوخت خودرو نیز رشد مصرف سی‌ان‌جی در کاهش انتشار آلاینده‌ها نقش مؤثری خواهد داشت، گفت: مصوبه توسعه حمل‌ونقل عمومی و هوای پاک نیز که رقم آن بالغ بر ۴ میلیارد دلار است بر نوسازی و اسقاط و جایگزینی تاکسی‌ها تأکید کرده و الزامی بودن دوگانه‌سوز شدن تاکسی‌ها را مدنظر قرار داده است. در این مصوبه همچنین بر تولید تجاری ون‌های گازسوز تأکید شده است که امیدواریم خودروسازها به این حوزه‌ها و حوزه تولید مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های پایه گازسوز ورود کنند.

وی همچنین از مصوبه شورای عالی اقتصاد برای حمایت از تولید خودروهای کم‌مصرف خبر داد و بیان کرد: در این زمینه مکاتباتی با خودروسازها انجام شده است که طرح‌های خود در این زمینه را معرفی کنند و این زمینه فراهم است که بتوانیم از تولید خودروهای کم‌مصرف با امکانات تشویقی حمایت کنیم. آماده ارائه پیشنهادها در این زمینه هستیم.

مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد: انتظار داریم شرکت‌های خودروسازی در بحث نوسازی خودروهای تاکسی اسقاطی، نسبت به تحویل به‌موقع خودرو اقدام کنند.

در این نشست نمایندگان شرکت‌های خودروساز گزارشی درباره آمار تولید، برنامه‌های ارتقای محصولات و افزایش تولید و برنامه‌های این شرکت‌ها برای خروج خودروهای فرسوده و ارائه راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی مصرف سوخت به‌ویژه در بحث سی‌ان‌جی ارائه دادند.

کد خبر 475476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =