فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید

فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌عنوان آخرین فاز باقیمانده از این میدان مشترک گازی، با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، آیین رسمی عملیات برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی صبح امروز (دوشنبه، ششم شهریور ماه) با حضور سید ابراهیم رئیسی از روی سکوی این فاز آغاز شد.

رئیس‌جمهوری در بدو ورود به شهرستان عسلویه با عزیمت به محل فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک جهان، از سکو و تأسیسات تولید گاز جنوبی‌ترین و یکی از مهم‌ترین فازهای بخش ایرانی این میدان بازدید و دستور آغاز رسمی برداشت گاز از آخرین فاز پارس جنوبی را صادر کرد.

رئیسی در جریان این حضور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، با کارگران و مهندسان حاضر در این سکو که در شرایط سخت دریایی به شکل شبانه‌روزی در این میدان فعالیت می‌کنند نیز به گفت‌وگو پرداخت.

فاز ۱۱، جنوبی‌ترین و مرزی‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی به‌شمار می‌رود و از این لحاظ مهم‌ترین فاز این میدان است، زیرا در صورت برداشت نشدن از آن، گاز به بخش‌های جنوبی مهاجرت خواهد کرد.

طی ۲۰ سال گذشته عملیات راه‌اندازی این فاز بارها به شرکت‌های خارجی واگذار شد، اما این شرکت‌ها به بهانه تحریم هر بار عملیات احداث و راه‌اندازی را ناتمام رها کردند، تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این طرح به‌عنوان یکی از طرح‌های نیمه‌تمام دارای اولویت مورد توجه قرار گرفت و با واگذاری آن به شرکت‌های داخلی و با اتکا به توانمندی‌های متخصصان کشور پس از ۲۰ سال وقفه در مدت دو سال با تلاش جهادی و شبانه‌روزی، امروز افتتاح و عملیات تولید گاز در آن آغاز خواهد شد.

با بهره‌برداری کامل از این فاز روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده می‌شود که درآمدی ۵ میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود یک درصد افزایش خواهد داد.

کد خبر 477618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =