افزایش ۲۵ درصدی تولید از میدان نفتی آزادگان جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه برنامه تولیدی در این شرکت ۱۰۱ درصد محقق شده است، گفت: در میدان آزادگان جنوبی هم ۲۵ درصد افزایش تولید داشتیم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری‌اهوازی امروز (دوشنبه، ششم شهریورماه) اظهار کرد: یکی از وظایف شرکت‌های نفتی پس از بحث توسعه میدان‌ها، نگهداشت تولید بوده و این کار فعالیتی مستمر و بسیار مهم است. همچنین اقدام‌هایی برای افزایش تولید انجام می‌شود تا بر اساس برنامه‌های چاه‌محور و خطوط لوله جریانی و تغییرات عملیاتی بتوانیم تولید را افزایش دهیم.

وی گفت: تولید شرکت‌های نفتی بر اساس برنامه‌ریزی در شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود و بر این اساس برنامه سالانه تولید در شرکت‌های نفتی تدوین می‌شود و خوشبختانه نفت و گاز اروندان تنها شرکتی بوده که بیشتر از برنامه مشخص‌شده تولید داشته و در این زمینه ۱۰۱ درصد از برنامه تولیدی را محقق کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: در میدان آزادگان جنوبی به‌عنوان یکی از میدان‌های مهم مشترک نفتی توانسته‌ایم ۲۵ درصد به تولید اضافه کنیم و با جابه‌جایی خطوط لوله و افزایش بازده چاه‌های تولیدی توانستیم این مهم را محقق کنیم.

عذاری‌اهوازی افزود: در زمان تحویل شرکت نفت و گاز اروندان به دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۲ هزار بشکه در آزادگان جنوبی تولید داشت که این حجم در انتهای سال ۱۴۰۱ به حدود ۹۲ هزار بشکه رسید و اکنون ظرفیت تولید این میدان به حدود ۱۱۵ هزار بشکه در روز رسیده است که حدود ۲۵ درصد افزایش ظرفیت تولید در این میدان داشتیم.

وی ادامه داد: حدود ۸۶ درصد از ذخایر نفت میدان‌های مشترک در استان خوزستان، در حوزه غرب کارون و در شرکت نفت و گاز اروندان است و اکنون نسبت تولید آنها در مقایسه با میدان‌های مستقل آن حوزه سه به یک است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: میدان نفتی آزادگان جنوبی به‌عنوان یک میدان مشترک از بزرگ‌ترین میدان‌های ایران است و برداشت از آن بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه این افزایش تولید اقدامی بسیار مهم و انقلابی بوده است.

عذاری‌اهوازی با بیان اینکه اولویت تولید شرکت ملی نفت ایران تولید از میدان‌های مشترک است، افزود: با اقدام‌هایی که انجام شد در بحث کارخانه پیش‌ساخته فرآورش نفت خام غرب کارون، حدود ۸ میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی در عرض چند ماه و در نهایت با خرید این کارخانه از شرکت خارجی، صرفه ارزی بسیار خوبی توسط شرکت نفت و گاز اروندان حاصل شد.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه میدان‌های مشترک در شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: توسعه میدان اروند یکی از این برنامه‌هایی بوده که به مناقصه رفته است و به‌زودی با مشخص شدن پیمانکار وارد فاز توسعه خواهد شد. این میدان در جنوبی‌ترین بخش جنوب غربی ایران و جزو شهرستان آبادان و از میدان‌های مشترک است. میدان مینو و خرمشهر نیز در حال آماده‌سازی برای مناقصه به‌منظور توسعه است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین نیز از سوی شرکت نفت و گاز اروندان بر انجام می‌شود البته این امر هنوز نهایی نشده لکن این شرکت متولی توسعه میدان خواهد بود و با توسعه این میدان، زمینه اشتغال‌زایی بیشتری در منطقه فراهم خواهد شد.

عذاری‌اهوازی گفت: در تلاشیم تا پایان سال بتوانیم حجم تولید را در شرکت نفت و گاز اروندان بیشتر کنیم. در این زمینه با تولیدی شدن میدان‌های سپهر و جفیر روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار بشکه افزایش تولید خواهیم داشت. اکنون ظرفیت تولید نفت در غرب کارون در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.

وی بیان کرد: در بحث ساخت داخل و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هم اقدام‌های بسیار خوبی انجام شده است. در سال ۱۴۰۰ تعداد قراردادهای امضاشده با دانش‌بنیان‌ها ۱۱ قرارداد و به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان بود، اما در سال ۱۴۰۱ این حجم قراردادها و قراردادهای ساخت داخل به ۹۳ میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: در قانون تولید بار اول در سال ۱۴۰۰ مجموع قراردادها ۷ میلیارد تومان بود، اما اکنون ۱۵۴ میلیارد تومان در این حوزه قرارداد داریم و باید گفت در دولت سیزدهم تحولی عظیم در حوزه ارتباط با دانش‌بنیان به وقوع پیوسته است.

عذاری‌اهوازی همچنین گفت: ساخت دستگاه جریان‌سنج چند فازی (MPFM)، یکی از دستگاه‌هایی مهم است که در اوج تحریم‌ها توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با حمایت شرکت نفت و گاز اروندان با رقمی بسیار ناچیز ساخته شده است و در این زمینه ۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم.

وی تأکید کرد: انجام آزمون میدانی ردیاب گازی در بحث ازدیاد برداشت در میدان‌های نفتی نیز یکی دیگر از اقدام‌هایی است که برای نخستین بار در کشور در شرکت نفت و گاز اروندان در میدان نفتی دارخوین انجام شده است که به بهره‌دهی بسیار خوب کمک شایانی می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: ساخت پایلوت طرح سبک‌سازی نفت فوق سنگین نیز یکی از اقدام‌های بسیار مهم در شرکت نفت و گاز اروندان بوده است، زیرا نفت در غرب کارون عمدتاً سنگین است و ایجاد طرح‌های سبک‌سازی به بحث تولید و جابه‌جایی نفت کمک بسیار خوبی می‌کند، همچنین محصولات جانبی در قبال این کار نیز تولید می‌شود که دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی هستند.

عذاری‌اهوازی در بحث محیط زیست و جمع‌آوری گازهای همراه افزود: در غرب کارون با راه‌اندازی ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ که فاز نخست آن راه‌اندازی شده، شاهد جمع‌آوری بخشی از گازها هستیم. در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و قراردادی به ارزش ۷۰ میلیون دلار امضا شده است تا در سال آینده در تأسیسات غرب کارون و دارخوین نیز گازی سوزانده نشود و این حرکت برای حفظ محیط زیست و ایجاد ارزش افزوده از گازها است.

وی تصریح کرد: در بحث اشتغال بومی‌ها، باید گفت ۹۹ درصد از اشتغال شرکت نفت و گاز اروندان بومی شده است. در این زمینه بیش از ۹۸ درصد از این شامل اشتغال بومیان همان مناطق نفتی است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان درباره بحث مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت توضیح داد: این شرکت در بحث مسئولیت‌های اجتماعی عملکرد بسیار خوبی داشته است. کمک‌رسانی در رفع مشکلات برق روستاهای بخش اسماعیلیه یکی از این اقدام‌ها بوده است. کمک‌رسانی به واحدهای آتش‌نشانی شهرهای همجوار، میزبانی از زوار اربعین با برپایی مواکب و در اختیار قرار دادن تجهیزات و لجستیک و کانکس‌ها و... از جمله این اقدام‌ها بوده است.

عذاری‌اهوازی گفت: کمک به ساخت و بازسازی مدارس در برخی از مناطق و همچنین کمک به حل مشکلات تنش آبی در روستاهای دشت آزادگان و... از دیگر اقدام‌ها در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.

وی با اشاره به حادثه فوت سه کارگر در غرب کارون بیان کرد: کمیته تحقیق از لحظه اول حادثه تشکیل شده و همچنان در حال بررسی موضوع است. در این زمینه حدود ۱۸ سناریوی مطرح‌شده در حال بررسی است و دلیل قطعی حادثه مشخص نیست، اما باید گفت مجموع یک‌سری علل و غفلت‌های انجام شده سبب چنین عاملی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یادآور شد: حقوق خانواده‌های این افراد قطع نشده و حمایت‌هایی از خانواده‌های داغدار در حال انجام است. همچنین جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی نیز از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 477646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =