بهره‌برداری از هزار کیلومتر خط انتقال جدید تا پایان ۱۴۰۲/ گستره یک خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از بهره‌برداری از حدود یک هزار کیلومتر پروژه خط لوله جدید تا پایان امسال خبر داد و گفت: عملیات اجرایی گستره نخست خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان در مراحل پایانی قرار دارد و پیش‌بینی‌ می‌کنیم این خط در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری کامل برسد.

فرهاد احمدی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار شانا به مناسبت هفته دولت، به‌منظور تشریح دستاوردها، درباره تازه‌ترین وضع پروژه‌های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت و برنامه‌های پیش‌روی این شرکت اظهار کرد: ۱۶ کیلومتر از عملیات اجرایی گستره یک این خط باقی مانده است که امیدواریم تا یک ماه آینده پایان یابد. از گستره  ۲ نیز ۷ کیلومتر باقی مانده بود که یکی از سازمان‌ها اجازه عبور نمی‌داد و در مجموع یک سال پروژه را با وقفه روبه‌رو کرد. اگر مشکلی در پرداخت‌ها نباشد این خط هم تا پایان آذرماه تکمیل می‌شود و پس از آن وارد مرحله آزمون و راه‌اندازی می‌شویم. پمپ‌های این خط لوله از نوع bb3 و bb5 هستند که ساخته شده‌اند و امیدواریم با تأمین منابع ارزی، به‌زودی وارد کشور شوند، همچنین حدود ۱۱۰ کیلومتر از خط لوله سبزآب نیز آماده بهره‌برداری است و تا پایان امسال این سه خط را تحویل خواهیم داد و اجرای پروژه‌های خط لوله جاری شرکت ملی‌ مهندسی و ساختمان نفت پایان می‌یابد.

وی بیان کرد: این پروژه ۴۷۰ کیلومتری شامل چهار گستره است که از بندرعباس، قطب‌آباد تا مهرآران (۲۴۰ کیلومتر) جزو گستره یک محسوب می‌شود. از خروجی تلمبه‌خانه مهرآران به تلمبه‌خانه رفسنجان و یک انشعاب ۸ اینچ به سمت پایانه رفسنجان، گستره دو، است. تلمبه‌خانه‌ها شامل تلمبه‌خانه بندرعباس، قطب‌آباد، مهرآران و پایانه‌های سیرجان - رفسنجان نیز گستره سه این پروژه محسوب می‌شود. هدف از اجرای این پروژه، رساندن ظرفیت انتقال فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس به روزانه ۳۰۰ هزار بشکه معادل روزانه ۴۸ میلیون لیتر است که نقش مهمی در صرفه‌جویی سوخت از محل کاهش تردد جاده‌ای ایفا خواهد کرد.

بهره‌برداری از حدود یک هزار کیلومتر پروژه خطوط لوله تا پایان ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: بیش از ۹۰ درصد از ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در کشور از سوی این شرکت اجرا شده است که با احتساب این سه خط، حدود هزار کیلومتر خط جدید نیز تا پایان سال به این عدد افزوده خواهد شد. خط لوله ارزان‌ترین و ایمن‌ترین روش انتقال مواد نفتی است که مخاطرات حمل‌ جاده‌ای و تلفات نیروی انسانی و هزینه حمل و استهلاک را نیز در پی ندارد. افزون بر آن از طریق خط لوله سرعت عمل و تأمین به‌موقع سوخت امکان‌پذیر خواهد بود.

احمدی با اشاره به اینکه برای نخستین بار توانستیم در پروژه‌های خط لوله بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در طول یک سال داشته باشیم، افزود: در اجرای خط لوله‌ها نیز رکوردهایی ثبت شد و در طول دوازده ساعت در پروژه بندرعباس - سیرجان - رفسنجان ۱۳ کیلومتر لوله جای‌گذاری کردیم که کار بزرگی در شرایط سخت‌گذر و گرم، تونل‌های زیرزمینی و بیابانی است و از زحمات همه همکارانم در این پروژه‌ها قدردانی می‌کنم.

وی افزود: در طول دوره کاری فعالیت دولت سیزدهم، سه محور اصلی را ملاک برنامه‌ریزی و کارهایمان قرار دادیم، نخست تکمیل  حدود ۵۰ پروژه‌ سنواتی از ۱۵ سال گذشته بوده است که عموماً دارای مشکلات و چالش‌هایی بودند و جمع کردن اطلاعات و مشخصات پروژه بسیار چالش‌برانگیز و زمان‌بر بود. بسیاری از پروژه‌ها به این شکل است که اگر مجریان پروژه‌ها پیگیری نکنند و مشمول مرور زمان شود، قابل حل نخواهد بود، اما امروز پرونده بیش از ۵۰ درصد این پروژه‌های سنواتی بسته‌ شده است و برخی که باقی مانده‌اند، بعضاً از اختیارات ما خارج است و سازمان‌های دیگر باید ورود کنند تا بسته شوند. عمده چالش این پروژه‌ها مالی بوده است که روند انجام کار با مبالغ قراردادی همخوانی ندارند، بنابراین ما شرکت را از پرونده‌های گذشته سبک کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تأکید کرد: دومین کار، اجرای حدود ۱۲ پروژه‌ جاری بود که برنامه‌ریزی کردیم و با پشتکار و تلاش به ثمر رساندیم. یکی از این پروژه‌ها، طرح توسعه پالایشگاه آبادان بود. زمانی که ما این پروژه را تحویل گرفتیم، پیشرفت بخش ساختمان آن ۵۸ درصد بود و طی یک سال آن را به مرحله راه‌اندازی رساندیم. در آبان ۱۴۰۱ نخستین محصول گاز مایع (ال‌پی‌جی) از این طرح تولید شد و در آذرماه همه واحدهای این قسمت در مدار تولید و بهره‌برداری قرار گرفت.

رکورد پیشرفت ۳۳ درصدی یک‌ساله طرح توسعه آبادان در منطقه بی‌نظیر بود

احمدی بیان کرد: این پروژه در طول یک سال پایانی، پیشرفت ۳۳ درصدی داشت که بیشترین پیشرفت کاری بین مگاپروژه‌های پالایشگاهی در منطقه بود. حجم کاری که در این مدت یک سال انجام شد، در شرایط بسیار سخت کاری بود؛ شرایط و محدودیت‌های کرونا، بار ترافیکی، گردوغبار و به‌ویژه گرمی هوا از جمله این موارد است؛ ما در آبادان گرم‌ترین تابستان ۷۰ سال گذشته را تجربه کردیم که سبب تعطیلی کار در بخشی از ساعات روز شده بود. از سویی توانستیم در مدت سه ماه، ۴ هزار نفر را در این پروژه به‌کار بگیریم که دعوت از این تعداد نیز آمار به‌کارگیری را به ۷ هزار نفر رساند که بسیار شاخص بود.

تأمین یکجای ۱۰۷ هزار تن تختال موردنیاز پروژه‌های جاری خطوط لوله کشور

وی تأکید کرد: پروژه‌های خطوط لوله نیز از دیگر پروژه‌های جاری ما به‌شمار می‌آید که در این حوزه نیز کارهای بزرگی انجام شد. از آن جمله حدود ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی ال‌سی باز کردیم و ۱۰۷ هزار تن تختال به‌صورت یک‌جا از شرکت فولاد مبارکه خریداری شد که چرخ چند کارخانه از جمله فولاد مبارکه، اکسین اهواز و لوله‌سازی‌ها، کارخانه‌های رنگ و عایق، شرکت‌های حمل‌ونقل و ... در آن واحد به حرکت درآمد و سود این شرکت‌ها نیز در سال ۱۴۰۱ زبانزد شد، بنابراین ورق همه پروژه‌های خط لوله ما از جمله خط لوله ۴۵۰ کیلومتری بندرعباس - سیرجان - رفسنجان، خط لوله انشعابی ۳۷ کیلومتری گوره - جاسک، خط لوله ۴۰۰ کیلومتری سبزآب و ... تأمین شده است که اگر می‌خواستیم از طریق سیستم دولتی انجام دهیم، بسیار سخت و زمان‌بر بود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران افزود: هر تریلی ۲۰ تن تختال حمل می‌کند و برای این ۱۰۷ هزار تن، بیش از ۵ هزار و ۳۵۰ تریلی برای انتقال نیاز است که یک مرتبه از فولاد به اکسین، مجدد از اکسین به لوله‌سازی‌ها و از لوله‌سازی‌ها به محل کارخانه حرکت می‌کنند که حجم عملیات را سه برابر می‌کند و همه این موارد، چرخ اقتصادی کارخانه‌ها را نیز به حرکت درآورد که در این شرایط اقدامی کلیدی بود.

احمدی تأکید کرد: تأمین تجهیزات و کالاها در شرایط تحریم بسیار مشکل است که به لطف خدا در حرکتی جمعی همه تختال موردنیاز پروژه‌های جاری خطوط لوله کشور تأمین شد. مشکل دوم تأمین نشدن به‌موقع منابع مالی ارزی و ریالی و تخصیص آن بود. این یک واقعیت است که اگر تجهیزات و منابع در زمان خود تأمین نشود، در آینده چند برابر خواهد شد و افزون بر آن هزینه‌های کارگاهی نیز تحمیل خواهد شد. اگر وقفه چند ماهه در تأمین منابع مالی در سال ۱۴۰۲ اتفاق نمی‌افتاد، می‌توانستیم پروژه‌های خطوط لوله را که همگی بیش از ۹۵ درصد پیشرفت دارند، به بهره‌برداری برسانیم، اما در صورت تأمین منابع مالی، کالاهای پروژه حمل می‌شود و پروژه سرعت خواهد یافت و همه پروژه‌های خط لوله ما تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: واقعیت این است که پروژه یا نباید تعریف شود یا اگر تعریف شد، نباید متوقف شود، زیرا دچار مشکل و چالش خواهد شد. برای مثال هزینه کارگاهی یکی از پروژه‌های خط لوله به‌تنهایی روزی ۴ میلیارد تومان است که توقف چند ماهه، مبالغ هنگفتی را به آن تحمیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تکمیل بخش دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت آبادان را از دیگر پروژه‌های جاری این شرکت نام برد و ادامه داد: بخشی از واحدهای پروژه آبادان از جمله هیدروکراکر، آمین و هیدروژن هنوز عملیاتی نشده‌اند که در صورت تأمین منابع مالی موردنیاز تأمین کاتالیست، این واحدها نیز به تکمیل می‌شوند. توانمندی مذاکره برای تأمین فاینانس موردنیاز پروژه‌ها در این شرکت وجود دارد و امیدواریم این اتفاق در آینده بیفتد. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به‌تازگی مذاکراتی در این باره انجام داده‌ است که امیدواریم به‌زودی مشکل‌گشایی شود.

عملیات اجرایی خط لوله تابش تا آبان‌ماه آغاز می‌شود

احمدی افزود: برنامه سوم ما نیز پیگیری پروژه‌های جدید بود که در این حوزه سه پروژه خط لوله تابش به طول ۹۴۸ کیلومتر، پارس به طول ۴۲۰ کیلومتر، خط لوله کرمان - زاهدان به طول ۵۵۰ کیلومتر، خط لوله رفسنجان - یزد به طول ۲۲۸ کیلومتر، مخزنگاه مهدوی به ظرفیت ۶۰۰ میلیون لیتر، طراحی پایه واحد حلال‌های پالایشگاه لاوان و تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا است. مجوز شورای اقتصاد دو خط لوله تابش و پارس صادر شده است و ما منتظر ابلاغ مابقی مجوزها هستیم. خط لوله تابش پیش از این تعریف شده بود و مطالعات پایه آن انجام و مجوزهای محیط زیستی و پدافند غیرعامل نیز اخذ شده است. با کنسرسیومی برای تأمین منابع مالی در حال توافق نهایی هستیم که امیدواریم به‌زودی به امضای قرارداد منجر و تا آبان‌ماه عملیات اجرایی آن آغاز شود.

آغاز عملیات اجرایی خط لوله پارس در آینده نزدیک

وی با تأکید بر اینکه بیشتر تجهیزات این خطوط داخلی خواهد بود، گفت: پروسه دریافت مجوز شورای اقتصاد خط لوله پارس نیز کمی زمان‌بر شد. مطالعات پایه آن در حال انجام است، اما نیاز است که این مطالعات تا سه، چهار ماه آینده نهایی شود؛ اکنون در حال انجام مذاکراتی برای تأمین منابع مالی هستیم. امیدواریم در صورت تأمین فاینانس پروژه تا سه، چهار ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تأکید کرد: خط لوله ۲۲۸ کیلومتری ۱۶ اینچ رفسنجان - یزد را نیز به‌عنوان پروژه‌های آینده در دست اجرا داریم که پیمانکار لوله آن انتخاب شده و ۵۰ درصد لوله آن تأمین شده است. امیدواریم منابع مالی موردنیاز این پروژه نیز به‌زودی تأمین شود.

احمدی بیان کرد: مخزنگاه شهید مهدوی نیز که ۶۰۰ میلیون لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی دارد، جزو پروژه‌های جدید این شرکت است که در حال مذاکره برای تأمین مالی آن هستیم.

مذاکره با یک کنسرسیوم داخلی برای تأمین منابع مالی بخش دوم فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت آبادان

وی همچنین از مذاکره با یک کنسرسیوم داخلی و یک شرکت خارجی برای تأمین منابع مالی بخش دوم فاز دوم آبادان خبر داد و افزوذ: این پروژه تکمیل بخش دوم پروژه است که امیدوار بودیم بتوانیم از محل فرآورده‌های تولیدی آن را تکمیل کنیم،‌ اما محقق نشد. در حال مذاکره با یک مجموعه برای تأمین منابع مالی آن هستیم که امیدواریم منابع آن را به‌زودی به‌صورت فاینانس، تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در پایان تصریح کرد: این شرکت تنها شرکتی است که فاینانس بین‌المللی دارد و با جرأت می‌گویم گواهینامه‌های تخصصی، ویژگی‌ها و تجاربی که این شرکت دارد، هیچ شرکت داخلی ندارد و تعداد پروژه‌های اجرایی آن بی‌نظیر و گواه این مدعا است.

به گزارش شانا، امروز هزینه زیادی در صنعت نفت صرف حمل جاده‌ای انتقال فرآورده در کشور می‌شود. حمل جاده‌ای همچنین مخاطرات خاصی دارد که خطرات زیست محیطی و جاده‌ای از آن جمله‌ است، حمل از طریق جاده همچنین هزینه زیادی را که می‌توان صرف توسعه زیرساخت‌ها در صنعت کرد، هدر می‌دهد و افزون بر آن سوخت زیادی به‌صورت روزانه در این بخش مصرف می‌شود که می‌توان این سوخت را به ظرفیت‌های صادراتی کشور افزود و درآمد حاصل از آن را صرف زیرساخت‌های اقتصادی و احداث پروژه‌های خط لوله کرد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تمرکز صنعت نفت دولت سیزدهم بر توسعه صنایع پالایشی، تسریع در تکمیل پروژه‌های موجود خط لوله در دستور کار قرار گرفت و تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خطوط لوله جدیدی به‌منظور افزایش ظرفیت انتقال در صنعت نفت کشور با بانک‌ها امضا شد.

با احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و افزایش تولیدات فرآورده‌ این پالایشگاه با راه‌اندازی فازهای مختلف آن، بخش عمده‌ای از بنزین مصرفی کشور از این پالایشگاه تأمین می‌شود. تولیدات فرآورده این پالایشگاه همچنین پالایشگاه بندرعباس نقش مهمی در تأمین فرآورده مرکز و شمال کشور به‌عنوان محورهای پرتردد در کشور برعهده دارد.

عملیات انتقال فرآورده‌های تولیدی در این دو پالایشگاه هم‌اکنون از طریق خط لوله قدیمی ۲۶ اینچ بندرعباس - رفسنجان - سیرجان به مرکز کشور منتقل می‌شود که با توجه به قدیمی بودن آن خط و افزایش حجم انتقال از طریق این خط فرسوده، نیاز به راه‌اندازی یک خط لوله جدید در این مسیر احساس شد. ساخت خط لوله جدید بندرعباس - سیرجان - رفسنجان از سال ۹۸ به‌منظور پوشش ظرفیت انتقال این دو پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت. اجرای این طرح از تردد روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کامیون سوخت در محورهای مواصلاتی، جلوگیری می‌کند و افزون بر صرفه اقتصادی و افزایش ضریب ایمنی انتقال فرآورده در کشور، سبب افزایش قطب‌های صنعت انتقال در کشور و خروج خطوط لوله کنونی از مرکزیت انتقال فرآورده در کشور خواهد شد.

خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان به‌عنوان یک خط لوله جدید نقش مهمی در نوسازی خطوط لوله کشور ایفا خواهد کرد. این طرح راهبردی و ملی هم‌اکنون به‌عنوان مهم‌ترین اولویت صنعت پالایش کشور در دستور کار مدیران شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و یکی از مهم‌ترین شرکت‌های اجراکننده پروژه‌های ملی و عظیم نفتی قرار گرفته است. در واقع خط لوله جدید تابش که اخیراً تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی آن با بانک ملت امضا شد، تکمیل‌کننده و ادامه این خط از رفسنجان تا مشهد است، بنابراین بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس و بندرعباس از جنوب کشور از طریق خط لوله بندرعباس - رفسنجان - سیرجان به مرکز کشور می‌رسد و از آنجا با خط لوله تابش به شمال شرق کشور و از طریق خط لوله پارس از مهرآران به سمت فارس ارسال می‌شود.

کد خبر 490002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =