کویت مایل به برقراری هماهنگی  میان سرمایه گذاری بالادستی و پایین دستی است

شیخ احمد فهد الصباح، وزیر نفت کویت، خواستار همکاری و ارتباط شرکت های نفتی در سرمایه گذاری در بخش بالادستی و پایین دستی، در صورت افزایش بهای نفت شد.

به گزارش "شانا" به نقل از " داوجونز"، الصباح اعلام کرد که برقراری رابطه و هماهنگی میان سرمایه گذاری بالادستی و پایین دستی راه حلی برای رفع تنگناهای موجود حاصل از کاهش ظرفیت پالایش در سطح جهان و افزایش تقاضا برای نفت وفرآوردهای پالایشی است. الصباح اظهار داشت: "آنچه که هم اکنون مورد نیاز است، سرمایه گذاری مشترک در عملیات بالادستی و پایین دستی است و به منظور افزایش جاذبه سرمایه گذاری در بخش پایین دستی برای شرکت های نفتی بین المللی ، باید این بخش را با بخش بالادستی مرتبط کرد." بنا بر این گزارش، کاهش ظرفیت جهانی پالایش یکی از عواملی است که منجر به افزایش بهای نفت در سطح جهان شده است و علی رغم اینکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هم اکنون با حداکثر ظرفیت خود نفت تولید می کند، باز هم بهای نفت نزدیک به 50 دلار هر بشکه است. بیشتر پالایشگاهها به گونه ای طراحی نشده اند که بتوانند عرضه اضافی نفت اوپک را که عمدتا از نوع نفت سنگین و ترش است پالایش کنند و در عوض توانایی پالایش نفت سبک و شیرین را دارند. شرکت های نفتی همیشه تمایل خود را به افزایش تولید نشان می دهند اما به دلیل وقت گیر بودن طراحی و ساخت پالایشگاههای جدید و هزینه های زیاد، در صورتی که معلوم نیست بهای فرآورده های تولیدی پالایشگاهها تا چه مدت در بازار بالا باشد، لذا در سرمایه گذاری در بخش ظرفیت تولید، کند عمل می کنند. بر اساس این گزارش، حدود 30 سال است که هیچ پالایشگاه جدیدی در آمریکا ساخته نشده است. زیرا شرکتهای نفتی در گذشته، در برابر بهای پایین نفت بسیار ضرر کرده اند. به گفته جمیز لو ژون، رییس "شورون" در خاورمیانه و آفریقا ، "سالها طول می کشد که یک پالایشگاه ساخته شود." وی می گوید: "اگر ما بتوانیم در بخش بالادستی و پایین دستی که باعث می شود به یک حالت توازن برسیم، سرمایه گذاری کنیم، بسیار سودمند است. اما باید ببینیم این سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیز هست یا خیر." افزایش هزینه حمل و نقل نفت و فرآورده های پالایشی به بازار، با توجه به کاهش تعداد کشتی ها در سطح جهان، مساله ای است که سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاهها را به تاخیر انداخته است.این مساله درصورتی حل می شود که پالایشگاه به خریداران نزدیک باشد. لو ژون می گوید: "البته این یک مساله اقتصادی است که ما مجبوریم پالایشگاهها را در جایی بسازیم که بتوانیم فرآورده تولیدی آن را به راحتی وارد بازار کنیم ، نه در جایی که قیمت ها کنترل می شود." برای مثال، گازوئیل و بنزین در کویت و عربستان شامل یارانه می شود و لذا فروش این فرآورده های نفتی در این کشور، سوددهی ندارد. شورون که 7/1 الی 8/1 میلیون بشکه نفت در روز تو لید می کند، می تواند روزانه 1/2 میلیون بشکه نفت را پالایش کند و هم اکنون نیز در صدد ساخت پالایشگاهی در تایلند و سنگاپور است. با توجه به رشد اقتصادی سریع در چین و هند و سایر همسایگان این کشورها که رشدشان سریعتر از حد پیش بینی شده است، تقاضا در آسیا رو به گسترش است. الصباح اعلام کرد که کویت مشغول ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری در پالایشگاههای خاور دور و ساخت چهارمین پالایشگاه در خلیج فارس است که نفت سنگین صادراتی به آسیا را صادر خواهد کرد. الصباح همچنین اعلام کرد که سرمایه گذاری در میدانهای نفتی شمال کویت که در اواخر سال جاری به مناقصه گذاشته می شود، به پروژه های پایین دستی ارتباطی ندارد. شایان ذکر است که میزان تولید نفت کویت ، 4/2 میلیون بشکه در روز است.
کد خبر 53417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =