موافقت کمیته فقهی سازمان بورس با معاملات سوآپ حامل‌های انرژی

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: گام نخست معاملات سوآپ در بورس انرژی برداشته شد و کمیته فقهی سازمان بورس با معاملات سوآپ حامل‌های انرژی موافقت کرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، علی نقوی گفت: این کمیته در نشست‌های روزهای ۲۵ مرداد و ۸ شهریور، ابعاد فقهی قراردادهای معاوضه یا سوآپ را بررسی کرد و با لزوم رعایت برخی شرایط فقهی، معاملات قراردادهای سوآپ حامل‌های انرژی را بدون اشکال دانست که به این ترتیب گام مهم و اصلی آغاز این معاملات برداشته شد.

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی معاملات قراردادهای سوآپ یکی از ابزارهای مشتقه از برنامه‌های توسعه‌ای بورس انرژی بود، افزود: بورس انرژی گزارشی مطالعاتی در خصوص این نوع قراردادها آماده کرد که در این گزارش ضمن بررسی تطبیقی این معاملات در سایر بورس‌های انرژی دنیا، مباحث فقهی نیز بررسی و سپس این گزارش به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد. پس از آن موضوع در کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار واکاوی و تأیید شد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره گام‌های بعدی راه‌اندازی معاملات این قراردادها گفت: پس از ابلاغ مصوبه کمیته فقهی، موضوع باید در شورای عالی بورس طرح و پس از تأیید شورای عالی بورس، مقررات مرتبط با پذیرش، معاملات و تسویه قراردادهای سوآپ یا معاوضه نهایی شود و معاملات قراردادهای معاوضه در بورس انرژی بعد از تصویب و ابلاغ مقررات مربوطه آغاز خواهد شد.

نقوی افزود: سوآپ عملیاتی است که طی آن یک حامل انرژی مانند نفت خام یا فرآورده‌ها تحت یک رویه مشخص وارد کشور شده و ظرف مهلت معینی معادل آن از محل تولیدات همنام یا غیرهمنام داخل کشور صادر می‌شود که در این زمینه می‌توان به سوآپ نفت خام یا گاز با برق اشاره کرد.

وی با اشاره به جایگاه خوب ایران به لحاظ جغرافیایی و فنی برای سوآپ حامل‌های انرژی ادامه داد: قراردادهای سوآپ بیشتر از سوی شرکت‌های دولتی انجام می‌شود و آماده شدن زیرساخت آن در بورس فرصتی را پیش روی بخش خصوصی قرار می‌دهد تا وارد این بخش شوند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به برنامه‌هایی که به‌منظور هاب انرژی شدن ایران دنبال می‌شود، اظهار کرد: بورس زیرساخت شفاف برای معاملات حامل‌های انرژی در منطقه بوده و بستر اصلی دسترسی به این هدف است و راه‌اندازی این ابزار جدید مالی در کنار سایر ابزارهایی که در بورس انرژی طراحی شده یا در حال طراحی است، بورس انرژی ایران را به‌عنوان بستر اصلی این هدف معرفی می‌کند.

نقوی در تشریح مزایای انجام این معاملات در بورس انرژی به منظور فراهم آوردن فرصت‌های جدید توسعه برای ایران گفت: تجربه سوآپ گاز در دولت‌های مختلف در ایران وجود داشته است، همچنین در مقاطعی شاهد سوآپ نفت خام بودیم. با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه و زیرساخت‌هایی که ایران دارد به نظر می‌رسد قراردادهای معاوضه می‌تواند ظرفیت تازه‌ای را در اختیار ذی‌نفعان این بازار قرار دهد.

وی با اشاره به زمینه انجام سوآپ نفت خام، گاز و فرآورده‌های نفتی در مناطق شمالی کشور گفت: درخواست‌هایی برای سوآپ برق در مقابل گاز وجود دارد که از سوی بخش خصوصی انجام شود و می‌توانیم این معاملات را با آغاز قراردادهای سوآپ در بورس انرژی انجام دهیم.

مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: انجام معاملات سوآپ در بورس انرژی سبب شفافیت این معاملات و عمق‌بخشی به بازار خواهد شد و حضور بخش خصوصی در مبادلات سوآپ در یک سازوکار شفاف یکی دیگر از نتایج انجام معاملات قراردادهای معاوضه در بورس خواهد بود.

کد خبر 560974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =