برنامه‌ریزی صنعت پتروشیمی ایران برای صدور خدمات فنی به ونزوئلا و برزیل

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه امروز محصولات پتروشیمی ایران از آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا مشتری دارد، گفت: با اجرایی کردن دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم، آمریکای لاتین هم در هدف‌گذاری بازار پتروشیمی قرار گرفته است و برای صدور خدمات فنی به ونزوئلا و برزیل برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بیژن چگنی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با اشاره به قرار گرفتن صنعت پتروشیمی ایران در آستانه ۶۰ سالگی، اظهار کرد: تنوع بازار ایران و حضور در بازارهای جهانی قدرت اقتصادی آن را نشان می‌دهد. در بازاری که رقبای ما رفتارهای سیاسی و تحریمی داشتند تا ما را به زانو در بیاورند، صنعت پتروشیمی تبدیل به نقطه قوت کشورمان شده است.

وی با بیان اینکه امروز محصولات پتروشیمی ایران از آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا مشتری دارد، افزود: در دولت سیزدهم و با اجرایی کردن دیپلماسی انرژی که رئیس‌جمهوری و وزارت نفت در پیش گرفتند، آمریکای لاتین هم در هدف‌گذاری بازار پتروشیمی قرار گرفته است. امروز ما برای صدور خدمات فنی در ونزوئلا و برزیل برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در بخش‌های دیگر مثل بازار پلیمر، محصولات پتروشیمی خلیج فارس سرآمد است.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اینکه هلدینگ خلیج فارس باوجود محدودیت‌های بسیار و موانع، فروش خوبی دارد و ۴۰ درصد فروش پتروشیمی کشور در دست این هلدینگ است، گفت: با کمک گرفتن از دیپلماسی انرژی در این دولت برای فروش محصولات پتروشیمی مسیرهای جدید باز شده و پیشرو هستیم، به نحوی که امروز برخی از کشورهای دیگر که مورد تحریم قرار گرفته‌اند از تجارب ما برای فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند.

چگنی با تأکید بر اینکه در ساخت بسیاری از تجهیزات راهبردی و کاتالیست‌ها به نقطه خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: در حوزه دانش‌فنی ساخت کاتالیست به بالای ۹۰ درصد و در ساخت کاتالیست‌ها به حدود ۹۰ درصد خودکفایی رسیده‌ایم. این تفاوت اندک هم به این دلیل است که هنوز تعدادی از دانش‌فنی کاتالیست‌ها به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است. با این حال خوشحالیم که از سال گذشته تعدادی از کاتالیست‌های کاربردی صنعت پتروشیمی وارد بازارهای خارجی شده و به سبد صادراتی افزوده شده‌اند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه سال گذشته شاهد ۷ درصد افزایش رشد تولید محصولات پتروشیمی بودیم، ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که شرکت‌های پتروشیمی مطابق با تأکید مقام معظم رهبری افزون‌بر توجه به افزایش کمی، به دنبال کیفیت و تنوع هم هستند تا جایگاه خود را در داخل و خارج از کشور حفظ کنند. محصولات پتروشیمی در دوره‌های زمانی کوتاه با تغییر کیفیت و گرید مواجه هستند و هر روز این کیفیت‌ها ارتقا می‌یابد و دسترسی به برخی از گریدهای گران و خاص در توان هر کشوری نیست. به عنوان نمونه به تازگی دانشمندان ما یک گرید از پی‌وی‌سی را که مصارف پزشکی دارد و بسیار گران است، تولید کرده‌اند و در همین نمایشگاه هفدهم از آن رونمایی شد.

وی با تأکید بر اینکه باید روی مسئله تبیین عملکرد صنعت پتروشیمی و جایگاهی که در این سال‌ها در منطقه و جهان کسب کرده است کار بیشتری انجام شود، یادآور شد: نگاه‌های زیادی به عملکرد صنعت پتروشیمی است و مردم خودمان و سایر کشورها باید بدانند که ما در چه شرایطی و با چه مشقاتی این میزان پیشرفت را داشته‌ایم و امروز هیمنه آمریکا شکسته شده است. امروز ایران در محور کشورهایی قرار گرفته که می‌خواهند حقشان را از امریکا بگیرند و در این مسیر دانش‌فنی و همراهی دانش‌بنیان‌ها کمک زیادی داشته است.

کد خبر 630480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =