تأکید کارگروه نظارتی اوپک‌پلاس بر برنامه کاهش عرضه نفت تا ۲۰۲۴

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس در تازه‌ترین نشست خود بر برنامه کاهش عرضه اعضای این ائتلاف تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، پنجاهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) امروز، چهارم اکتبر ۲۰۲۳ (چهارشنبه، ۱۲ مهرماه) از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس ضمن بررسی داده‌های تولید نفت خام در ماه‌های ژوئیه و اوت ۲۰۲۳ بر پایبندی کل اعضای اوپک‌پلاس به بیانیه همکاری و سازوکار جبران تخطی‌ها تأکید کردند.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس در پنجاهمین نشست خود از اعضا خواست به سهمیه‌های تولید و سازوکار جبران تخطی‌ها پایبند باشند.

این کارگروه بر تعهد کشورهای عضو به برنامه کاهش عرضه که تا پایان سال ۲۰۲۴ مطابق با سی‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک (ONOMM) در چهارم ژوئن ۲۰۲۳ توافق شده بود، تأکید کرد.

افزون بر این به تعدیل نشست‌های ماهانه کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس به هر دو ماه یکبار و اختیار این کارگروه برای برگزاری نشست‌های بیشتر یا درخواست برای برگزاری نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس که در سی‌وسومین نشست وزارتی  اوپک‌پلاس (پنجم اکتبر ۲۰۲۲) توافق شده بود، اشاره کرد.

این کارگروه با اشاره به ادامه ارزیابی دقیق شرایط بازارهای جهانی نفت خام به تمایل کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس برای رسیدگی به تحولات بازار و آمادگی برای اتخاذ تدابیر اضافی در هر زمان، با تکیه بر انسجام بین اوپک و غیراوپک اشاره کرد.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس به رسمیت شناختن و حمایت کامل خود از تلاش‌های عربستان برای حمایت از ثبات بازار نفت را اعلام و بار دیگر از کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای این کشور و تمدید آن تا دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی قدردانی کرد.

این کارگروه همچنین از فدراسیون روسیه به‌دلیل تمدید کاهش داوطلبانه روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات تا پایان دسامبر ۲۰۲۳ قدردانی کرد.

پنجاه‌ویکمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس برای ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳ (پنجم آذرماه) برنامه‌ریزی شده است.

 به گزارش شانا، اوپک‌پلاس تا پایان سال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه آن داوطلبانه و ۲ میلیون بشکه آن مصوب است، در عین حال اعضای این ائتلاف به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در نشست سی‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

کد خبر 631124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =