روزآمد کردن مفاد قراردادهای همسان ئی‌پی‌سی و پی‌سی

اسناد جدید قراردادهای همسان ئی‌پی‌سی و پی‌سی، پس از برگزاری بیش از ۱۸۹ جلسه و صرف بیش از ۹ هزار نفرساعت کار کارشناسی با همکاری وزارت نفت تدوین و ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار شانا، پرویز سنگین، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت صبح امروز (دوشنبه، ۱۷مهرماه) در همایش تخصصی تبیین مفاد قراردادهای همسان ئی‌پی‌سی (طراحی و مهندسی، تأمین مصالح و تجهیزات، ساختمان و نصب) و پی‌سی (تأمین مصالح و تجهیزات، ساختمان و نصب) با بیان اینکه نزدیک به دو دهه است که کارفرمایان داخلی برای اجرای پروژه‌های ئی‌پی‌سی از فرم همسان قرارداد نشریه ۵۴۹۰ استفاده می‌کنند، گفت: در طول این ۲۰ سال تلاش‌های باارزشی از سوی همکاران وزارت نفت و سایر سازمان‌ها برای روزآمد کردن پیمان‌ها انجام شد، اما هیچ‌کدام نتوانستند در تراز نشریه ۵۴۹۰ سال ۱۳۸۰ ظاهر شوند و هنوز برخی از چالش‌های پروژه پابرجاست.

وی افزود: در این زمینه در سال ۱۳۹۹ معاونت مهندسی، علمی و پژوهش وزارت نفت مصمم شد اقدام‌های مرتبط با روزآمد کردن اسناد همسان پیمانی را در اولویت قرار دهد.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نیز در همان محدوده زمانی اقدام مستقلی را برای این مهم آغاز کرد که با عنایت و تخصص کارشناسان وزارت نفت در این مقوله و با توجه به هم‌راستا بودن اهداف و سیاست‌های این دو نهاد حاکمیتی، سازمان برنامه و بودجه نیز مصمم شد فعالیت‌های مرتبط برای روزآمد کردن نشریه ۵۴۹۰ را با همکاری وزارت نفت انجام دهد.

سنگین با بیان اینکه در اواسط سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های مرتبط با این موضوع در کارگروه‌های تببین اسناد همسان این وزارتخانه متمرکز شد، گفت: در این زمان با پشتیبانی و همکاری امور نظام و فنی اجرایی پیمانکاران، مشاوران سازمان برنامه و بودجه و نخبگان کشور از بخش‌های خصوصی و دولتی، پس از برگزاری بیش از ۱۸۹ جلسه و صرف بیش از ۹ هزار نفرساعت کار کارشناسی، اسناد همسان پیمان‌های ئی‌پی‌سی و پی‌سی تدوین و ابلاغ شد.

وی یادآور شد: روزآمد کردن متون قراردادی برای منطبق نگه‌داشتن مفاد پیمان‌ها با شرایط متغیری که ناشی از تغیرات فنی و اقتصادی در طول پیمان‌ها است باید در مدت زمان کمتری انجام شود که طی برنامه‌ریزی‌های آتی تلاش خواهد شد دوره‌های زمانی برای روزآمد کردن این اسناد همسان در وزارت نفت به کمتر از ۵ سال کاهش یابد.

در ادامه سید جواد قانع‌فر، رئیس امور نظام فنی و اجرایی، مشاوران و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بازخورد و اصلاح مسیرها نخستین اقدام این پیمان بود که به‌صورت گسترده انجام شد، افزود: این سازمان چهار سال روی این بخش زمان گذاشت و یکی از محورهای اصلی برای افزایش کارآمدی، بحث بازخوردها و اصلاح سیستم‌ها است که به‌طور مطلوبی جمع‌آوری شد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث شفاف‌سازی و رفع ابهام‌های موجود در سند بود که بسیار وقت‌گیر است و پروژه را به تأخیر می‌اندازد که با همکاری‌های گسترده وزارت نفت گام مؤثری در این زمینه برداشته شد.

رئیس امور نظام فنی و اجرایی، مشاوران و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه همدلی و یکپارچگی با وزارت نفت را از اساسی‌ترین گام‌های این پروژه دانست و گفت: اراده مسئولان و همکاری و همدلی از مهم‌ترین عامل‌ها برای عبور از این مرحله بود و اگر خود سازمان به‌تنهایی پیش می‌رفت هرگز این دستاورد عظیم محقق نمی‌شد.  

قانع‌فر یادآور شد: خوشبختانه با این دستاورد ملموس و با هم‌افزایی و همدلی توانستیم به سند قابل قبولی دست یابیم، اگرچه این سند همچنان قابلیت بازخورد و اصلاح  دارد، امیدواریم با کمک یکدیگر بتوانیم فضای مناسب‌تر و کارآمدتری را برای صنعت نفت کشور ایجاد کنیم.

کد خبر 631320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =