تأکید مسکو و بغداد بر تقویت همکاری‌ در اوپک‌پلاس

رئیس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر عراق در دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه بر همکاری‌ها در اوپک‌پلاس تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین که روز سه‌شنبه (۱۸ مهرماه) در کاخ کرملین میزبان محمد شیاع السودانی بود، ضمن قدردانی از همکاری میان اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) گفت: همکاری و برنامه‌های این ائتلاف به ثبات بازار انرژی کمک کرده است.

پوتین به سودانی گفت: ما فعالیت‌ها را در چارچوب اوپک‌پلاس هماهنگ می‌کنیم و این کار را با هدف تثبیت وضع در بازارهای جهانی انرژی با موفقیت انجام می‌دهیم، در مجموع ما در این امر موفق هستیم و امیدوارم در آینده همکاری‌ها تداوم یابد.

پوتین به تجارت نفت و گاز که حدود یک‌سوم درآمد دولت روسیه را شامل می‌شود، توجه زیادی دارد.

عراق پس از عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک است.

عربستان و روسیه اعلام کرده‌اند که فراتر از تعهدشان در توافق اوپک‌پلاس، کاهش داوطلبانه عرضه نفت خود (مجموع روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه) را تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه خواهند داد.

کرملین اعلام کرد که سودانی در سفری دو روزه به مسکو، امروز (چهارشنبه، ۱۹ مهرماه) در حاشیه مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه دوباره با پوتین دیدار خواهد کرد.

در بیانیه عراق درباره گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه دو طرف در کاخ کرملین آمده است که سودانی و پوتین بر تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های مشترک به‌ویژه در بخش انرژی، از جمله فعالیت‌های شرکت‌های نفتی روسیه در عراق تمرکز کرده‌اند.

پوتین در بخشی از گفت‌گوهای تلویزیونی خود گفت: سرمایه‌گذاری روسیه در عراق حدود ۱۹ میلیارد دلار است.

روسنفت بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه حداقل از سال ۲۰۱۷ با اقلیم کردستان عراق معامله می‌کند و میلیاردها دلار به پروژه‌های  زیرساخت‌های تولید نفت و کشتیرانی تزریق کرده است.

شرکت لوک اویل روسیه اکنون حدود ۴۸۰ هزار بشکه در روز نفت در میدان نفتی قرنه غربی- ۲ عراق واقع در جنوب غرب این کشور عضو اوپک تولید می‌کند، در حالی که گازپروم نفت، بازوی نفتی غول گازی گازپروم، در پروژه میدان نفتی بدره در شرق عراق و دو میدان نفتی در منطقه کردنشین این کشور مشارکت دارد.

کد خبر 631480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =