مشارکت ۲۰ شرکت نفت و گاز جهان در پروژه کربن‌زدایی/ چشم امید امنیت انرژی جهان به ۱۴ تریلیون دلار سرمایه

رویداد انرژی خاورمیانه به میزبانی ابوظبی در حالی در مهرماه برگزار شد و به کار خود پایان داد که ۲۰ شرکت نفتی و گازی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، در ابتکار کاهش انتشار کربن‌زدایی اعلام مشارکت کردند، ضمن اینکه اعلام شد صنعت نفت و گاز برای تضمین امنیت انرژی جهان به ۱۴ تریلیون دلار یا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۴۵ نیاز دارد.

به گزارش شانا از اداره مطالعات انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، نمایشگاه و کنفرانس سالانه نفت و گاز ابوظبی ۲۰۲۳ با شعار «تسریع در کربن‌زدایی» هفته دوم مهرماه برگزار و در آن بر تلاش صنعت نفت برای کاهش انتشار کربن و فناوری‌های انرژی پاک تمرکز شد.

 برنامه‌های نمایشگاه و کنفرانس چهار روزه نفت و گاز ابوظبی که با حضور ۲۲۰۰ غرفه‌دار و سخنران از جمله وزیران انرژی و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفت و گاز برگزار شد، بر آنچه قرار است در «اجلاس مبارزه با تغییرات اقلیمی» سازمان ملل متحد یا «کاپ ۲۸» (COP۲۸) آذرماه امسال برگزار شود، متمرکز بود و بر همین مبنا، تلاش‌های شرکت‌های نفت و گاز برای کاهش انتشار کربن، همچنین آخرین فناوری‌های تحول‌آفرین در این بخش را برجسته کرد.

 سال‌هاست که تولیدکنندگان سوخت فسیلی پای میز مباحث و مذاکرات اقلیمی نبوده‌اند، اما انتظار می‌رود در اجلاس اقلیمی کاپ ۲۸ که قرار است آذرماه برگزار شود، با به‌ رسمیت‌ شناختن این رویکرد که سرمایه‌گذاری در همه اشکال انرژی برای رویارویی با چالش‌های جهانی ضروری است، این شرایط تغییر کند.

مشارکت ۲۰ شرکت نفت و گاز جهان در پروژه کربن‌زدایی/ چشم امید امنیت انرژی جهان به ۱۴ تریلیون دلار سرمایه

سلطان الجابر، رئیس نشست اقلیمی کاپ ۲۸ با حضور در کنفرانس و نمایشگاه نفت و گاز ابوظبی (ادیپک) طی سخنانی با اشاره به اینکه صنعت سوخت‌های فسیلی سال‌ها به‌عنوان مشکل اقلیم تلقی شده است، اما این صنعت باید نشان دهد در مرکز راه‌حل قرار دارد، گفت: نمی‌خواهم این صنعت به‌هیچ‌وجه به شکلی دیده شود که گویا برخلاف روند کاهش سوخت‌های فسیلی پیش می‌رود. این روند در حال وقوع است و دست‌اندرکاران صنعت انرژی باید شروع به سرمایه‌گذاری در کربن‌زدایی سیستم انرژی موجود کنند.

 الجابر اعلام کرد: بیش از ۲۰ شرکت نفت و گاز به درخواست وی برای اقدام اقلیمی شامل «همسویی با هدف خالص انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰» و «به صفر رساندن انتشار متان» و «حذف مشعل‌سوزی متداول تا سال ۲۰۳۰» پاسخ مثبت داده‌اند.

 وی یادآور شد: هیچ صنعت دیگری نمی‌تواند «پیچیدگی، عمق دانش، سرمایه، فناوری و مقیاسی» را که برای اقدام اقلیمی نیاز است، مدیریت کند.

 رئیس کاپ ۲۸ با تأکید بر اینکه صنعت نفت و گاز باید در گفت‌وگوهای اقلیمی حاضر باشد، گفت: همه باید پشت میز مذاکره باشند تا پیشرفت تحول‌آفرین میسر شود.

 نکته حائز اهمیت اینکه الجابر در سفر دو روزه به چین طی هفته جاری برای جلب مشارکت بیشتر این کشور در کاپ ۲۸، در گفت‌وگو با روزنامه دیلی چاینا مواضع خود را درباره سوخت‌های فسیلی تعدیل کرده است.

 وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه سوخت‌های فسیلی را نمی‌توان حتی در مترقی‌ترین برنامه‌های کاهش ردپای کربن حذف کرد، گفت: جهان نمی‌تواند قبل از ساختن سیستم جدید انرژی از سیستم انرژی کنونی جدا شود. در عوض ما می‌خواهیم به کربن‌زدایی بخش نفت و گاز ادامه دهیم. نفت و گاز همچنان برای تأمین تقاضای انرژی جهان نیاز خواهد بود.

 پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال انرژی که در ادیپک حضور داشت نیز ضمن اعلام تمایل این شرکت برای حضور در کاپ ۲۸ گفت: ما قربانی تغییرات اقلیمی هستیم، ما قربانی قیمت نفت هستیم... اما [سرانجام] وظیفه ما این است که به ارائه انرژی مقرون‌به‌صرفه و در دسترس برای جامعه ادامه دهیم.

 تعداد دیگری از مدیران عامل شرکت‌های بزرگ نفتی جهان از جمله اکسون‌موبیل و هالیبرتون نیز آمادگی خود را برای حضور در کاپ ۲۸ اعلام کردند.

 فناوری پاک، موضوع اصلی قراردادهای امضاشده در ادیپک

 با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های نفتی به‌دنبال کاهش انتشار و ارتقای کارایی هستند، قراردادهای امضاشده در همایش و نمایشگاه نفت و گاز ابوظبی در حوزه فناوری پاک متمرکز بود.

 شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) قراردادی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار با شرکت فناوری میدان‌های نفتی آمریکا بیکرهیوز برای تأمین سیستم‌های فشرده‌سازی تمام برقی برای پروژه مایع‌سازی گاز طبیعی در رویس امارات امضا کرد.

 شرکت انرژی ابوظبی و شرکت نفت اکسیدنتال پترولیوم آمریکا همچنین توافقنامه‌ای برای انجام یک مطالعه مهندسی مشترک برای ساخت نخستین تأسیسات جذب مستقیم کربن از هوا (DAC) در مقیاس بزرگ - مگا تن - در خارج از ایالات متحده امضا کردند.

 به‌علاوه شرکت گاز ادنوک قراردادی به ارزش ۶۱۵ میلیون دلار با شرکت خدمات نفتی پتروفاک (Petrofac) برای ساخت یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جذب کربن منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) در تأسیسات تولید و فرآوری گاز حشبان امضا کرد.

 شرکت ام دبلیو انرژی (MW Energy) متشکل از شرکت انرژی پاک ابوظبی، مصدر (Masdar) و شرکت سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی (W Solar Investment)، قرارداد اولیه‌ای را با تاجیکستان در آسیای مرکزی امضا کرد تا پروژه‌های انرژی پاک را در این کشور توسعه دهد.

 شرکت‌های مصدر و هوا فضای بوئینگ آمریکا نیز برای کمک به پیشرفت تولید سوخت هوانوردی پایدار (SAF) در امارات و دیگر مناطق قرارداد همکاری امضا کردند.

 تأکید مدیران انرژی بر تقویت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز برای تأمین انرژی جهان

 مدیران انرژی جهان در سخنرانی‌های خود در ادیپک بر نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز تأکید کردند که در سال‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای به سطوح پایین رسیده است.

 در این باره هیثم الغیص، دبیرکل اوپک هشدار داد سرمایه‌گذاری کم در صنعت نفت و گاز مخاطره جدی برای امنیت انرژی به همراه دارد.

 وی گفت: صنعت نفت و گاز برای تضمین امنیت انرژی جهان به ۱۴ تریلیون دلار یا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۴۵ نیاز دارد.

 دبیرکل اوپک اظهار کرد: همه فکر می‌کنند که [این] تنها سرمایه‌گذاری برای تولید نفت است، اما شما باید کل زنجیره ارزش را نیز ببینید.

الغیص همچنین روز سه‌شنبه هفته جاری در نشستی در فجیره، امارات متحده عربی با اشاره به اینکه اوپک یک پاویون اختصاصی در نشست کاپ ۲۸ خواهد داشت، گفت: صنعت نفت در کاپ ۲۸ حضور خواهد داشت و ما نیز آنجا خواهیم بود.

کد خبر 631763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =