لزوم روزآمدی در زمینه‌های علمی و فنی‌تخصصی صنعت نفت

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت در نشست هیئت‌ عالی فنی‌ - تخصصی مدیریت ساختار و بهره‌وری صنعت نفت گفت: نباید دور خودمان حصار بکشیم، بلکه باید از نظر علمی و فنی‌ - تخصصی خودمان را در صنعت نفت روزآمد نگه داریم.

به گزارش شانا به نقل از مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، نشست هیئت عالی فنی‌ - تخصصی مدیریت ساختار و بهره‌وری روز یکشنبه (۲۳ مهرماه) با حضور محسن حقیقی‌مقدم، مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، علی غرایاق‌زندی، مدیرکل تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمانی وزارت نفت، قاسم‌علی بازآیی، مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی نفت ایران، آرین نصیری، مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران، فاطمه سرلک، مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و خدیجه کریمی، رئیس مهندسی ساختار شرکت ملی صنایع پتروشیمی در محل سالن جلسات وزارت نفت برگزار شد.

حقیقی‌مقدم در این نشست با تأکید بر استفاده از تجربه‌ هیئت‌های عالی فنی‌ - تخصصی دیگر گفت: هیئت‌های عالی فنی‌ - تخصصی، پشتوانه ابلاغیه وزیر را دارند و در حقیقت مسیر حکمرانی تخصصی و فنی دقیق در آینده صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران را هموار می‌کنند.

وی با بیان اینکه خبره کسی است که مرجعیت علمی و تجربی دارد، افزود: ما باید در انتخاب خبرگان صنعت نفت این مورد مهم را در نظر بگیریم و بدانیم که خودِ خبره محل رجوع است و از این زاویه با اطمینان و دقت هرچه بیشتر و بهتر دست به انتخاب بزنیم.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با بیان اینکه لازم است به خبرگانی که در گروه‌های بیست‌ویک‌گانه حرفی برای گفتن دارند میدان بدهیم، اظهار کرد: هیچ محدودیتی در بهره‌مندی از خبرگان در صنعت نفت وجود ندارد زیرا در نظام‌نامه مرکز توسعه مدیریت این ظرفیت و فضای خبرگانی دیده شده است.

حقیقی‌مقدم لزوم توجه صنعت نفت به بخش ساختار و بهره‌وری و آشنایی هر چه بیشتر با این تخصص را یادآوری کرد و افزود:‌ نباید دور خودمان حصار بکشیم، بلکه باید با توانایی خبرگان صنعت نفت و سازوکارهای دقیق خانه مدیران بر چالش‌ها فائق آییم و خودمان را از نظر علمی، فنی و تخصصی به‌روز نگه داریم.

غرایاق‌زندی، مدیرکل مهندسی ساختار و بهره‌وری وزارت نفت نیز در این نشست با تأکید بر اولویت کیفیت بر کمیت در انتخاب خبرگان صنعت نفت گفت: باید کسانی را انتخاب کنیم تا در آینده راه‌حل برای مسائل صنعت نفت ارائه دهند، بنابراین در امتیازدهی و انتخاب‌هایمان این مهم را در نظر گرفتیم.

وی افزود: بهره‌وری در کنار ساختار بسیار ضروری است و اهمیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند به‌عنوان تخصصی جداگانه در نظر گرفته شود.

مدیرکل مهندسی ساختار و بهره‌وری وزارت نفت با اشاره به نقش و جایگاه خبرگان صنعت نفت گفت: خبرگان باید با تحلیل وضعیت موجود به شایستگی‌ها برسند، بتوانند تولید محتوا کنند و خبره‌ای می‌تواند این کار را انجام دهد که اول دارای دانش فنی و دوم دارای اعتبار در سازمان باشد.

غرایاق‌زندی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاهی در حوزه ساختار اظهار کرد: با تأمل و بهره‌مندی از نظریه‌ها و نگاه‌های استادان دانشگاهی که در الگوسازی‌ها کار تخصصی کرده‌اند بهره بگیریم، زیرا هر قدر بتوانیم با استفاده از خبرگان نقاط ضعف‌مان را پوشش بدهیم موفق‌تر خواهیم بود.

در این نشست رزومه‌ها و سوابق خبرگان پیشنهاد شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مدیران از چهار شرکت اصلی صنعت نفت به تبادل آرا و نظرها درباره آن پرداختند.

این نشست بر اساس ابلاغیه وزیر نفت و مصوبه شورای سیاست‌گذاری توسعه مدیریت صنعت نفت در ارتباط با تعیین خبرگان فنی‌ - تخصصی برگزار می‌شود.

هیئت عالی فنی‌ - تخصصی هیئتی است که در هر گروه شغلی، وظیفه تعیین حرفه‌های هدف آن گروه شغلی، سطوح مدیریتی هر حرفه، همچنین تصویب دستورعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها و تأیید صلاحیت خبرگان فنی‌ - تخصصی آن گروه شغلی را به‌عهده دارد.

این هیئت متشکل از بالاترین مقام فنی‌تخصصی گروه شغلی به‌عنوان رئیس هیئت و دو نفر خبره از درون صنعت نفت به پیشنهاد ایشان (که یک نفر از بازنشستگان صنعت نفت است) و نماینده مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت به‌عنوان دبیر هیئت، یک نفر خبره خارج از صنعت نفت با پیشنهاد مرکز است، همچنین خبرگان فنی‌ - تخصصی، جمعی از متخصصان داخلی، بازنشسته و خارج از صنعت نفت در هر گروه شغلی، به پیشنهاد مرکز توسعه مدیریت و تأیید هیئت‌های عالی فنی‌ - تخصصی که همکاری آنها با مرکز شامل مشارکت در تهیه دستورعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها، انجام ارزیابی‌های فنی و اجرای برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای است.

کد خبر 631817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =