عملکرد ۲۵ ساله پالایشگاه‌های پارس جنوبی زیر ذره‌بین/ نزدیک به ۲ هزار میلیارد مترمکعب گاز تولید شد

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که از ابتدای تأسیس این مجموعه تاکنون هزار و ۹۶۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های آن شیرین‌سازی و به خطوط سراسری منتقل شده است.

احمد باهوش در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به بیست‌وپنجمین سالگرد تأسیس مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: این مجموعه ۲۸ مهرماه سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز ایران تأسیس و عهده‌دار مسئولیت بهره‌برداری از تأسیسات خشکی فازهای چندگانه میدان گازی پارس جنوبی شد.

>>> ببینید؛

۲۵ سالگی؛ پارس جنوبی از گذشته تا امروز

وی با بیان اینکه نخستین تولید و شیرین‌سازی رسمی گاز طبیعی از پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای ۲ و ۳) در سال ۱۳۸۰ آغاز شد، افزود: در آن زمان روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب خوراک دریافتی از سکوهای میدان مشترک پارس جنوبی بود و ۴۰ میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی تولید و شیرین‌سازی می‌شد.

به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، در آن زمان روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تولید می‌شد.

تولید روزانه ۵۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۲

باهوش با تأکید بر توسعه چشمگیر پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی در این ۲۵ سال تصریح کرد: خوراک دریافتی مجتمع از سکوهای سرچاهی این میدان مشترک اکنون روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب است که ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌ها شیرین‌سازی، تولید و به خطوط سراسری منتقل می‌شود.

ارزآوری با تولید محصولات جانبی

وی با اشاره به تأمین ۷۵ درصد گاز تولیدی کشور از پارس جنوبی، از تولید و صادرات محصولات جانبی در این مجموعه خبر داد و گفت: همچنین به‌منظور ارزآوری برای کشور، اکنون روزانه ۷۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱۵ هزار تن اتان، ۱۵ هزار تن پروپان، ۱۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰۰ تن گوگرد در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید می‌شود.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در پاسخ به پرسشی درباره تولید ۲۵ ساله گاز طبیعی در این مجموعه اظهار کرد: در این مدت ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد مترمکعب گاز از سکوهای سرچاهی میدان مشترک پارس جنوبی دریافت و هزار و ۹۶۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی شیرین‌سازی و به خطوط سراسری منتقل شده است.

تحویل ۳۱ میلیون تن اتان به پتروشیمی‌ها

طبق توضیحات باهوش، در این ۲۵ سال ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه میعانات گازی نیز تولید و ۲۵ میلیون تن پروپان، ۱۶ میلیون تن بوتان و ۸ میلیون تن گوگرد صادر و ۳۱ میلیون تن اتان به پتروشیمی‌های کشور تحویل داده شده است.

به گزارش شانا، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در شهرستان عسلویه و کنگان از شهرستان‌های استان بوشهر در کنار ساحل خلیج فارس در قالب دو سایت صنعتی مستقر شده است و افزون بر خدمات تولید گــاز، با ورود به حوزه مسئولیت اجتماعی اقدام‌های قابل توجه و مؤثری در بخش فرهنگ، آموزش، سلامت، اشتغال و حمایت از محیط زیست منطقه انجام می‌دهد.

موقعیت پالایشگاه‌های گاز در سایت‌های ۱ و ۲ بوده که در شهرستان‌های عسلویه و کنگان شامل ۲۴ فاز گازی است که فازهای ۱ تا ۱۰ و ۱۵ تا ۲۱ در سایت ۱ (عسلویه) و فازهای ۱۱ تا ۱۴، فاز ۱۹ و فازهای ۲۲ تا  ۲۴ در سایت ۲ (کنگان) قرار دارند.

میدان گازی پارس جنوبی هم واقع در آب‌های سرزمینی ایران و قطر و مشترک بین دو کشور با وسعت ۹۷۰۰ کیلومترمربع و در عمق ۳۰۰۰ متری زیر کف دریا، عظیم‌ترین میدان گازی جهان است که با ساحل بندر عسلویه ۱۰۵ کیلومتر فاصله دارد. گستره بخش ایرانی آن به مساحت ۳۷۰۰ کیلومترمربع و ذخیره آن ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز و ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی معادل ۸ درصد ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز کشور است. این میدان از نظر منابع مادی، مهم‌ترین و باارزش‌ترین منبع اقتصادی و ثروت و گنجینه عظیم و بی‌نظیر ملی به‌شمار می‌رود.

کد خبر 631881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =