۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
  • کد خبر: 631978
بلوغ یک برند بین‌المللی در صنعت گاز ایران

در وسعت گسترده توسعه صنعت گاز، بسیاری از عملگرایان در قالب مجموعه‌های دولتی، مسئولیتی دشوار اما بسیار تعیین‌کننده دارند. در سراسر مناطق کشور، استثنایی‌ترین شرکت‌های حوزه اجرای پروژه‌های گازی، آنهایی هستند که اثربخشی عملکردشان برای مردم کاملاً ملموس است. در این میان جایگاه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به‌عنوان یکی از سازمان‌های پروژه‌محور حوزه صنعت گاز و در رده کلاس جهانی، از طریق توسعه قابلیت‌های سازمانی و شـبکه‌های همکاری ملی و بین‌المللی تثبیت شده است. این گزاره حالا به یک عینیت قابل اثبات و پرمصداق تبدیل شده است.

برای این ادعا دلایل بسیاری وجود دارد. وقتی چند هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی در قطرهای مختلف در اعماق زمین کار گذاشته شد؛ زمانی که ۲۹۰ کیلومتر خط لوله گاز «ایرانشهر - چابهار» احداث و گازرسانی به شهر، نیروگاه و پتروشیمی‌های مستقر در چابهار، کنارک و مکران عملیاتی شد، انبوهی از پروژه‌های دیگر را هم با اطمینان کامل به این مجموعه تخصصی سپردند، زیرا جایگاه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران  عملاً به یک برند تبدیل شده بود.

پس از شکستن رکورد بهره‌گیری از کالاهای ساخت داخل به‌ مقدار بیش از ۹۰ درصد در «تأسیسات تقویت فشار گاز شهید رفیعی‌راد (آرادان)»، همکاران هوشمند ما موفق شدند آزمون ۷۲ ساعته‌ای انجام دهند تا این تأسیسات در آستانه راه‌اندازی قرار گیرد. سرانجام هم همین‌طور شد و پس از آن بود که رکوردشکنی، دیگر بار یکی از ویژگی‌های این مجموعه تلقی شد.

تکمیل «رینگ ‌شمال - شمال شرق» شبکه گاز ایران یکی از همان طرح‌های چالشی بود که شرکت مهندسی و توسعه گاز آن را در دست گرفت و پس از آن، از طریق فرآیند تشریفات مناقصه، پروژه ۱۷۸ کیلومتری خط لوله  گاز «دوراهی دشتک - نهبندان» با سرعت بی‌سابقه وارد فاز اجرا شد، در حالی که تا پیش از آن، این فرآیندها همواره در پیچ‌وخم‌های بوروکراتیک اداری به طول می‌انجامید و باور عمومی این بود که این درجه از چابکی در شرکت‌های داخلی بعید به نظر می‌رسد.

اجرای خط لوله گاز «بندرعباس - لافت - گورزین» هم کار غرورانگیز دیگر یبود که مجموعه مهندسی و توسعه گاز ایران  به‌خوبی از عهده اجرای آن برآمد و در بخش دریایی این پروژه به‌ دست توانای فناوران و صنعتگران داخلی، یک نصاب جدید جهانی در حفاری افقی زیر بستر دریا در حال رقم خوردن است تا خط لوله گاز به‌طول ۳ هزار متر، با عبور از زیر عمق ۸۰ متری سطح دریا، انرژی پاک را به جزیره زیبای قشم برساند.

سال ۱۴۰۱ شرکت ما موفق شد تکمیـل و راه‌اندازی پروژه‌های ۹۶۷ کیلومتر خط لوله گاز، ۵ واحد توربوکمپرسـور در دو تأسیسـات تقویت فشـار گاز، ۱۱ مرکز IOC مخابراتی و اجرای ۱۱۵ ایسـتگاه RTU را هم در گوشه کارنامه بزرگ خود ثبت کند، آن هم در حالی که ۱۰۰ درصد کالاهای مورد استفاده در احداث خطوط لوله، همچنین ۸۵ درصد تجهیزات به‌کاررفته در تأسیسات تقویت فشار گاز ساخت داخل بود.

اکنون اثبات شده که مجموعه مهندسی و توسعه گاز به خیلی جلوتر از اینها اندیشیده و کارهای بسیار بزرگ‌تری هم می‌تواند انجام دهد. چرا؟ چون توسعه زیرساخت‌های صنعت گاز را به‌عنوان قلبی تپنده و پویشگر با سیاست اتحاد راهبردی با شرکای صنعتی توانمند تلفیق کرده  و طبیعی است که بر پایه همین تفکر، نظرها را به خود جلب می‌کند.

کافی است نگاهی به طرح‌های بهینه‌سازی انرژی ‌در ایستگاه‌های تقویت و تقلیل فشار و مینی‌ال‌ان‌جی بیندازیم تا به‌سرعت دریابیم ردپای این شرکت در چنین پروژه‌هایی کاملاً مشهود است، همچنین شاید خبر نداشته باشید که فاز دوم پروژه توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان‌های شوریجه و سراجه یا آن یکی دیگر یعنی اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام را هم شرکت مهندسی و توسعه گاز به انجام رسانده است.

بر همین اساس است که  گفته می‌شود با این اعتباری که به‌وجود آمده کارهای بزرگ دیگری را هم به این شرکت می‌سپارند که در نگاه اول توسط یک شرکت داخلی دولتی غیرقابل اجرا به نظر می‌رسد، اما اینک بر پایه همین کارنامه پربار قرار است همکاران ما احداث همزمان ۱۰ ایستگاه تقویت فشار گاز را خیلی زود به اتمام برسانند. مدیران و کارکنان متخصص این شرکت اجرای ۳۰۰۰ کیلومتر خط لوله گاز شامل خطوط لوله سراسری نهم، دهم و یازدهم، همچنین اجرای ۶۰۰ کیلومتر خطوط گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان را هم در دست گرفته‌اند که با بهره‌برداری از آنها یک بار دیگر مهر اعتبار خود را بر صنعت گاز ایران نقش کنند.

قابل تأمل است که اجرای قطعه دوم پروژه «میناب - سیریک - کوه مبارک» که صادرات گاز به عمان را عملیاتی می‌کند و طرح «قطعه اول و دوم رشت - چلوند»  هم  از دیگر  اقدام‌های مهندسان و کارکنان توانمند این شرکت است.

خط‌شکنان توسعه گاز در سال گذشته «احداث تأسیسات تقویت فشار گاز شهید شیروانی در منطقه پل کله» و «شهید سیف‌الاسلامی در نورآباد» را در بهترین کیفیت به انجام رسانده‌اند که اعتماد به آنها را دوچندان کرده است. همین اقدامات باعث شده با قدرت هرچه تمام‌تر بتوان ادعا کرد که در انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد برای صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها می‌توان تمام‌قد ظاهر شد.

در مورد شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران  گفته‌اند این شرکت با تکیه بر نیروی انسانی کارآزموده، فرآیندهای بهینه و ساختار منسجم، در زمینه اجرای پروژه بسیار چابک و حرفه‌ای عمل می‌کند. آنها درست گفته‌اند. پس عنقریب است کلنگ آغاز عملیات نخستین طرح گازی ایرانی در خارج  از کشور به زمین زده شود. شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران استانداردهای روز دنیا را از آن خود کرده و با تکیه بر همین توانایی قادر است در سطوح بین‌المللی حضوری مقتدرانه داشته باشد.

 فاطمه هلیسائی 

رئیس روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران

کد خبر 631978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =