جابه‌جایی روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت‌خام و فرآورده نفتی در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه در گذشته ۲۵۰ میلیون لیتر در روز نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی جابه‌جا می‌شد، گفت: اکنون روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت‌خام و فرآورده جابه‌جا می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری امروز (چهارشنبه، سوم آبان‌ماه) در آیین نکوداشت پدافند غیرعامل و نوزدهمین جام برتر اچ‌اس‌ئی که در ساختمان غدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه وضع شرکت ملی پالایش و پخش با دیگر شرکت‌ها متفاوت است، اظهار کرد: نوع خصوصی‌سازی نیز در این زمینه شرایط را متفاوت می‌کند.

وی ادامه داد: در گذشته ارتباط بین مجری و بهره‌بردار وجود داشت و اکنون خود شرکت‌های پالایشی صاحب پروژه شده‌اند و وضع و نگاه‌ها متفاوت است.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه به‌دلیل ناترازی، کل مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آماده‌باش کامل است، گفت: در حوزه مجاری عرضه، مصرف و تبدیل ناوگان نیز چالش‌هایی وجود دارد.

سالاری با اشاره به اینکه در گذشته ۲۵۰ میلیون لیتر در روز نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی جابه‌جا می‌شد، افزود: اکنون روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت‌خام و فرآورده از سوی این شرکت جابه‌جا می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز تعرض به خطوط لوله‌ را داریم، ادامه داد: حجم زیادی از ناوگان حمل را باید ساماندهی کنیم تا آنجا که ۸ هزار و ۵۰۰ نفتکش در تابستان کار جابه‌جایی سوخت را انجام دادند، این در حالی است که ظرفیت و شرایط در مبادی تولید جوابگوی این حجم از تردد نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: باید به بهینه‌سازی و مدیریت مصرف توجه ویژه کنیم. سال گذشته ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل شد.

سالاری تصریح کرد: ممیزی‌هایی انجام شده است، در حوزه سلامت و محیط زیست باید بهبود بهره‌وری را در ساختار و سیستم پیاده‌سازی کنیم، البته ممیزی باید حرفه‌ای، منصفانه و اثربخش باشد.

وی ادامه داد: همچنین این نتیجه قابل توزیع باشد و گزارش‌های ممیزی در اختیار مجموعه‌ها قرار گیرد و در این مسیر اقدام‌های اصلاحی را انجام دهیم تا حقی از شرکت‌ها تضییع نشود.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: برخی شرکت‌ها پروژه‌محور نیستند و در جریان تولید، اچ‌اس‌ئی باید مورد توجه قرار گیرد و همه ملاحظات در ارزیابی‌ها دیده شود، همچنین برخی دستورعمل‌ها برای زمان خاصی بوده و نیاز است بازنگری شود.

سالاری گفت: باید فرهنگ اچ‌اس‌ئی را در مجموعه شرکت‌ها نهادینه کنیم و به‌عنوان ارزش به آن نگاه شود.

وی با تأکید بر اینکه باید در نردبان اچ‌اس‌ئی ببینیم جایگاه ما کجاست و در بین شرکت‌ها وضع ما چگونه است و عملکرد ما چگونه بوده، افزود: یکی از اتفاق‌ها در مجموعه‌ها این است که جذب نیروی انسانی پیرو قانون نفت بوده است و اکنون با قانون کار نیروها را جذب می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در جذب نیروها نیز باید اچ‌اس‌ئی مورد توجه باشد و اگرچه به موازات گزینش طب صنعتی را می‌بینند، به اچ‌اس‌ئی توجه نشده است.

سالاری به خطرهای حمله سایبری و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در اچ‌اس‌ئی باید جلوگیری از حمله سایبری در دستور کار باشد.

وی افزود: شهرک‌های انرژی را تشکیل دادیم و مدیرانی مستقر کردیم، در این شهرک‌ها، شرکت‌های متفاوتی هستند و موضوعاتی که در پدافند غیرعامل باید دیده شود در حوزه سایبری داریم تا ساختار مشترکی داشته باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی تجهیزات ادامه داد: امروز باید آزمون شود و دقت‌ها بالا باشد تا در فرآیند عملیات و بهره‌برداری دچار چالش و مشکل نشویم.

سالاری تأکید کرد: ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پالایشی محقق شده است، اما حداقل حوادث را داشتیم. این نشان از بلوغی است که در مجموعه به آن رسیدیم و اینها کفایت نمی‌کند و باید افق را ببینیم و به جایگاه مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیتی که در حوزه اچ‌اس‌ئی دیده شده، انتخاب رئیس اچ‌اس‌ئی را به حوزه حاکمیت داده است تا صلاحیت‌های فردی و تجربی لازم را داشته باشد.

معاون وزیر نفت افزود: در بند «ر» تبصره یک آمده که همه شرکت‌های پالایشی باید کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی را انجام دهند، همچنین حوزه محیط زیست نیز با توجه به گستردگی فعالیت‌ها اقدام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را می‌طلبد.

سالاری با تأکید بر اینکه باید در الگوی حمل فرآورده‌های نفتی تغییراتی ایجاد کنیم تا ۱۰ درصد از الگوی حمل‌ونقل را تغییر دهیم، گفت: از همین رو ساخت هزار کیلومتر خط لوله جدید را در دستور کار داریم و حمل‌ونقل ریلی را گسترش داده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید در کیفی‌سازی فرآورده‌ها در نفت کوره در حد استاندارد ورود کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: فضای شرکت به موازات تولید، فضای پروژه‌محور است و باید انگیزه رعایت اچ‌اس‌ئی را بیشتر کنیم.

سالاری اظهار کرد: دشمن به‌دنبال آن است که امنیت انرژی را مختل کند و باید به این مورد نیز توجه کنیم.

کد خبر 632165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =