کارکرد تعاملی مسئولیت اجتماعی در حوزه دانشگاه و صنعت

مشاور اجتماعی وزیر نفت با تأکید بر کارکرد تعاملی مسئولیت اجتماعی در حوزه دانشگاه و صنعت گفت: ما به‌طور روزافزونی نیازمند همکاری مسئولانه بین دو نهاد علمی و صنعتی هستیم و با وجود سابقه و موارد مطلوب حاصل از همکاری در گذشته، هنوز به‌قدر کفایت نتوانسته‌ایم اقدام‌های مشترک و مشارکتی کافی به انجام برسانیم.

به گزارش خبرنگار شانا، بابک دارابی امروز (چهارشنبه، سوم آبان‌ماه) در همایش مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت با بیان اینکه تجربه‌های مسئولیت اجتماعی در دنیا نشان می‌دهد روند رشد و بلوغ مسئولیت اجتماعی شرکت رو به سمت پایداری و انطباق هرچه بیشتر با موضوع توسعه پایدار دارد، اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌های مسئولیت اجتماعی خود را به‌گونه‌ای سامان می‌دهند که نتایج آنها به محقق شدن توسعه پایدار محیطی و اجتماعی بینجامد.

وی اظهار کرد: نقش مراکز علمی و دانشگاهی در این جهت‌گیری قابل‌توجه است، زیرا بخش مهمی از تحول مفهومی مسئولیت اجتماعی در محافل آکادمیکی و علمی رخ داده و ادبیات آن با ادبیات توسعه پایدار عجین شده است، به همین دلیل درک شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیز متناسب با این تحول مفهومی بهبود یافته است.

مشاور اجتماعی وزیر نفت ادامه داد: در این روند با نوعی شکل‌گیری تعامل دوسویه میان مراکز علمی و دانشگاهی و شرکت‌های صنعتی روبه‌رو هستیم، شرکت‌ها حمایت‌ها، تجربه‌ها و امکانات خود را در اختیار نهادهای دانشگاهی قرار می‌دهند تا وجوهی از توسعه جوامع را رقم بزنند و مراکز علمی و دانشگاهی نیز با انتقال یافته‌های علمی و تکنولوژیکی خود به شرکت‌ها به‌خصوص بخش‌های تحقیق و توسعه آنها، منجر به رشد و توسعه فناوری‌ها، فرآیندها و رویه‌های مربوط به فعالیت‌های شرکت‌ها می‌شوند.

دارابی اظهار کرد: شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت در تعامل با حوزه‌های علمی و دانشگاهی همکاری‌ها و هزینه‌های هنگفتی را صرف تحقیق و پژوهش در موضوعات مرتبط با برنامه‌های مسئولیت اجتماعی خود می‌کنند. برای نمونه سال ۲۰۲۲ دانشگاه فاوری مالزی (UTM) تفاهم‌نامه‌ای با مایکروسافت امضا کرد که هدف آن توانمندسازی و آماده کردن دانشجویان و استادان (UTM) برای پیشرفت در مسیر رو به رشد دنیای دیجیتال است، یا بورسیه‌هایی را برای دوره‌های کارآموزی خود در سال ۲۰۲۳ برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از سراسر جهان ارائه کرده که فرصتی مناسب برای افراد از سراسر دنیاست تا بر اساس علاقه و تمایل خود در دوره‌های یک تا ۶ ماه شرکت کنند.

خلق ۵۴۴ قلم کالای راهبردی با استفاده از توان داخلی

وی به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت و تولید ۵۴۴ قلم کالای راهبردی مورد نیاز با استفاده از توان این شرکت‌ها برای تأمین کالاهای راهبردی گفت: با هدف حمایت از این شرکت‌ها، ارائه ۲ هزار و۲۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه قراردادی به ۲۳۰ شرکت، ارائه ۷۰۰ میلیارد تومان ضمانت تسهیلات دریافتی، ارائه ۲۷۰ میلیارد تومان ترهین مطالبات قراردادی به ۲۴ شرکت، ارائه تسهیلات تبصره ۱۸ به شرکت‌های دانش‌بنیان به میزان ۵۵۰۰ میلیارد تومان و افزایش پنج برابری سرمایه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به‌عنوان نمونه شرکت‌های نفتی در دو سال اخیر در دستور کار قرار دارد.

مشاور اجتماعی وزیر نفت زمینه‌سازی برای کارآموزی دانشجویان در محیط‌های صنعتی نفت به‌ویژه پالایشگاه‌ها را از دیگر اقدام‌های حمایتی وزارت نفت از مراکز علمی و دانشگاهی کشور دانست و اذعان کرد: طی دو سال اخیر برنامه‌های علمی و آموزشی گسترده به‌صورت برنامه عمل مسئولیت اجتماعی در مجموعه صنعت نفت تعریف و اجرا می‌شود. در این زمینه شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه از طریق مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز اقدام‌های وسیع‌تر و متنوع‌تری را به انجام رسانده است.

دارابی توسعه ۴۱۵ زیرساخت آموزشی نظیر احداث و تجهیز مراکز دانشگاهی و مدارس در استان‌های مختلف کشور با اعتباری معادل بیش از ۲۴ هزار میلیون ریال را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های حمایتی وزارت نفت از مراکز علمی کشور برشمرد و ادامه داد: در این زمینه ۷۲۶ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیون ریال در دست اجرا است.

وی توانمندسازی ۱۱ هزار و ۸۴۴ آموزگار در استان‌های بوشهر و خوزستان برای ۳۸ عنوان درس با اعتباری معادل ۷۹ هزار و ۶۶۵ میلیون ریال از سال ۱۳۹۹ تاکنون، توانمندسازی بیش از ۲۲ هزار دانش‌آموز در استان‌های بوشهر و خوزستان با اعتباری معادل ۱۳۶ هزار میلیون ریال از سال ۱۳۹۶ تاکنون، اجرای پروژه آموزش نیروهای حرفه‌ای مرتبط با طرح‌های نفت و گاز در استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان طبق تفاهم‌نامه میان مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و استانداری‌ها طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با اعتباری معادل ۴۷۷ میلیون ریال برای استان کرمانشاه و ۵۰۰ میلیون ریال برای سایر استان‌ها را از دیگر فعالیت‌های حمایتی وزارت نفت در بحث پروژه‌های مسئولیت اجتماعی در حوزه مراکز علمی و پژوهشی اعلام کرد.

مشاور اجتماعی وزیر نفت با بیان اینکه در کنار تأثیرهای توسعه صنعتی در کشور، تأثیرات دانشی مراکز علمی و دانشگاهی علاوه بر جامعه و افکار عمومی؛ بر سطوح و شیوه‌های مدیریتی و کارشناسی صنعت نیز انکارناپذیر است، ادامه داد: اینجاست که دانشگاه مسئول، از خود درباره چگونگی کمک به توسعه اجتماعی و حل مسائل اساسی آن سؤال می‌کند؛ اینکه چه نقشی می‌تواند در توسعه جامعه داشته باشد؟ چگونه می‌تواند با ارائه تخصص‌های ویژه خود، در پیشرفت اجتماعی نقش داشته باشد؟

دارابی اظهار کرد: کارکردهای دانشگاه‌ها برای کمک به مسئولیت اجتماعی شرکتی به‌ویژه در صنعت نفت کشور به‌ویژه در ابعادی همچون طراحی و اجرای طرح‌های ارزیابی آثار اجتماعی و محیط زیستی در خصوص پروژه‌های صنعتی، بررسی روندها، ترجمان و تزریق ادبیات و مفهوم در حال تحول مسئولیت اجتماعی به سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی، بررسی و معرفی مدل‌ها و الگوهای مسئولیت اجتماعی تجربه‌شده و کارآمد به سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی و آموزش و ترویج مبتکرانه مسئولیت اجتماعی در محافل و رویدادهای صنعتی حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: ما به‌طور روزافزونی نیازمند تعامل مسئولانه میان دو نهاد علمی و صنعتی هستیم و با وجود سابقه و موارد مطلوب حاصل از تعامل در گذشته، هنوز به‌قدر کفایت نتوانسته‌ایم اقدام‌های مشترک و مشارکتی کافی به انجام برسانیم.

مشاور اجتماعی وزیر نفت نقش صنعت نفت در ارتقای علمی نیروهای جوان و همکاری با دانشگاه را مشتمل بر سه سرفصل دانست و گفت:  توانمندسازی دانش آموزان پیش از ورود به دانشگاه، استفاده از ظرفیت دانشگاه در صنایع بالادستی و پایین‌دستی و روسطحی و ساخت تجهیزات و توانمندسازی فارغ‌التحصیلان برای اشتغال در صنایع و مشاغل آزاد تخصصی از جمله این سرفصل‌ها به شمار می‌آیند.

کد خبر 632176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =