به‌دنبال تأمین انرژی پایدار صنعت پتروشیمی با همکاری وزارت نیرو هستیم/ هم‌افزایی دانشی و اجرایی میان وزارت نیرو و صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر هم‌افزایی دانشی و اجرایی بین وزارت نیرو و صنعت پتروشیمی گفت: در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی و اجرای طرح‌های تازه به‌دنبال تأمین انرژی پایدار با همکاری وزارت نیرو هستیم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی در سومین نشست مشترک بهره‌وری انرژی با پژوهشگاه نیرو و مرکز مطالعات انرژی وزارت نفت، با اشاره به اهمیت تأمین منابع انرژی، آن را شریان حیاتی صنعت و اقتصاد دانست و یادآور شد: مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل «سازمان بهینه‌سازی مصرف»، اقدامی مؤثر و مطلوب به‌منظور مدیریت مصرف بهینه انرژی در کشور است.

وی هم‌افزایی و تعاملات میان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را سبب افزایش بهره‌وری کشور دانست و افزود: با توجه به رویکرد مثبت حاکمیت در حوزه انرژی و اشتراک‌های موجود در بحث تأمین انرژی بین وزارت نفت و وزارت نیرو، تأکید و اهتمام ویژه‌ای برای تداوم همکاری بیشتر بین دو مجموعه داریم.

معاون وزیر نفت، تهاتر و تبادل حامل‌های انرژی میان دو وزارتخانه را راهکاری مناسب برای استفاده بهینه از زیرساخت موجود خواند و اظهار کرد: هم‌اکنون انرژی مورد نیاز صنعت پتروشیمی از طریق سه مجتمع فجر، مبین و دماوند به‌عنوان واحدهای مستقل، همچنین ۱۱ نیروگاه در مجتمع‌های پتروشیمی تأمین می‌شود.

شاهمیرزایی با اشاره به اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی تأکید کرد: به مجریان طرح‌های پتروشیمی توصیه می‌کنم با برنامه‌ریزی مناسب، افزون بر تأمین ظرفیت‌های مورد نیاز خود در تأمین مقداری از برق مصرفی روستاها و شهرهای اطراف محل استقرار، وزارت نیرو را همراهی کنند.

وی همچنین از وزارت نیرو خواست با توجه به آسیب‌های مترتب در قطع برق مجتمع‌های پتروشیمی اهتمام و همکاری لازم را در پایداری تأمین برق مجتمع‌ها داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر تشکیل کارگروه‌های مشترک تخصصی انرژی در حوزه نیروگاه‌ها و سوخت نوین در سطح کارشناسی تأکید کرد و آن را مقدمه‌ای بر تعامل مؤثر بین دو وزارتخانه دانست. 

خودکفایی در تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی تا ۵ سال آینده

شاهمیرزایی ادامه داد: تأمین نیازهای صنعت به‌ویژه کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی از سوی شرکت‌های سازنده ایرانی در حال انجام است و امیدواریم تا پنج سال آینده به‌طور کامل در این زمینه به خودکفایی برسیم.

وی افزود: برآورد می‌شود ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تاپایان برنامه هفتم توسعه به حدود ۱۳۰ میلیون تن و تا پایان برنامه هشتم به حدود ۲۰۰ میلیون تن افزایش یابد، بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این صنعت ارزش‌آفرین در آستانه جهشی بزرگ قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هاب‌های جدید پتروشیمی در منطقه مکران و جاسک، همچنین منطقه انرژی‌بر پارسیان میزبان اجرای طرح‌های تازه پتروشیمی هستند، گفت: تأمین برق مورد نیاز این مناطق باید مورد توجه قرار گیرد و با همکاری و تعامل با وزارت نیرو نیازهای این مناطق تأمین شود.

شاهمیرزایی با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: واحدهای تکمیلی در زنجیره ارزش همانند بخش‌های بالادستی برای تولید پایدار نیازمند تأمین برق هستند و امید است وزارت نیرو با تأمین برق مورد نیاز این واحدها، در توسعه صنایع پایین‌دستی سهیم باشد.

در ادامه این نشست، کارگروه تخصصی انرژی نیروگاه‌ها متشکل از نمایندگان مجتمع‌های تولید سرویس جانبی صنعت پتروشیمی، پژوهش و فناوری پتروشیمی، نماینده ستاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نیرو در حضور مدیران ارشد این مجموعه ها معرفی شد و کار خود را آغاز کرد.

کد خبر 632344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =