حل مشکلات صنعت نفت با استفاده از سبد فناوری

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: رسالت این مرکز علمی همراهی با کارفرمایان برای شتاب‌بخشی به پروژه‌های فناورانه است، ما می‌توانیم به‌عنوان میزبان، تجربه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان را به اشتراک بگذاریم.

به گزارش خبرنگار شانا، عظیم کلانتری‌اصل بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۱۷ آبان‌ماه) در نشست تخصصی توسعه لوله‌های کامپوزیتی گفت: پژوهشگاه صنعت نفت افزون بر اجرای پژوهش‌های فناورانه، نقش یکپارچه‌سازی فناوری‌های صنعت نفت در میان شرکت‌های کارفرمایی و خارج از سیستم دولتی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم نیازمند شناخت سریع و بهتر از فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت هستیم، از این رو این گونه نشست‌ها مقدمه‌ای بر تحقق این هدف است و در فضای دانش‌بنیانی کشور حمایت‌های صنعت نفت از مراکز تحقیقاتی باید یکپارچه‌سازی شود، این یکپارچه‌سازی به نفوذ و استمرار فناوری در صنعت نفت سرعت می‌بخشد و سبب افزایش اعتماد می‌شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: لوله‌های کامپوزیتی بخشی از فرآیند تولید پایدار در صنعت نفت هستند و شرکت‌های ملی نفت و گاز ایران برای حفظ استمرار تولید به این لوله‌ها نیاز دارند.

کلانتری با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت حدود هشت سال پیش پروژه‌ای با عنوان لوله‌های کامپوزیتی با همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دیگر شرکت‌ها انجام داد، اظهار کرد: رسالت این مرکز علمی همراهی با کارفرما برای تسریع انجام پروژه‌های فناورانه است، پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه می‌تواند تجربه‌های مختلف خود را با شرکت‌های مختلف به اشتراک بگذارد.

دستاوردهای سازندگان داخلی در حوزه بومی‌سازی لوله‌های فایبرگلاس

علی کلاکی، رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز در ادامه این نشست تخصصی گفت: به همت بخش خصوصی و سازندگان داخلی در سال‌های اخیر در حوزه بومی‌سازی آرتی‌پی (لوله‌های فرآیندی فایبرگلاس) کشور دستاوردهای زیادی داشته است و به‌زودی شاهد توسعه خط تولید بومی لوله‌های آرتی‌پی خواهیم بود.

وی مهم‌ترین الزام‌های طراحی خطوط لوله فرآیندی را ترکیب شیمیایی سیالات، مشخصات سیالات و عمر طراحی دانست و افزود: محیط بیرونی طراحی این گونه خطوط لوله از نظر پارامترهایی مانند مقاومت ویژه خاک، کلراید و ترکیبات مؤثر اطراف لوله اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: از مهم‌ترین عوامل استفاده از این ‌لوله‌های کامپوزیتی افزایش دوبرابری عمر این لوله‌ها نسبت به‌ لوله‌های فلزی است.

کلاکی با اشاره به کاربرد لوله‌های جی‌آرئی (لوله دارای ساختار کامپوزیتی از رزین) در صنعت نفت ایران اظهار کرد: ضریب اصطکاک پایین‌تر، افت فشار کمتر، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، نسبت استحکام وزن بالا، مقاومت در برابر خوردگی و سازوکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت تعمیرات از نقاط قوت این گونه لوله‌ها در صنعت نفت است.

استفاده از لوله‌های آرتی‎پی در شرکت ملی گاز ایران برای نخستین بار

بر اساس این گزارش، محمد ابراهیمی، رئیس امور پژوهشی و فناوری شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: به‌تازگی درخواستی مبنی بر استفاده از لوله‌های آرتی‎پی در صنعت گاز کشور داشته‌ایم که خوشبختانه با توجه به روند موجود در این مجموعه، مجوز ساخت بار اول آن دریافت شده است و امکان استفاده از این گونه لوله‌ها در شرکت ملی گاز ایران به ‌جای لوله‌های فولادی می‌تواند مطرح شود.

وی تصریح کرد: سه شرکت در بخش خصوصی کشور در حوزه لوله‌های جی‌آرئی فعالیت دارند، از این رو بازدیدی از این شرکت‌ها داشته‌ایم و توانمندی بالای همه این شرکت‌ها شناسایی شده است.

رئیس امور پژوهشی و فناوری شرکت مهندسی و توسعه گاز تصریح کرد: مزایای استفاده از لوله‌های کامپوزیتی برای خطوط لوله نفت و گاز بسیار کاربردی و مفید است.

افزایش ۲۹ درصدی دبی با استفاده از خط لوله‌های کامپوزیتی  

در این نشست، قادر خانبابایی، مسئول طرح کامپوزیت پژوهشگاه صنعت نفت نیز اظهار کرد: پروژه‌ای در سال ۱۳۹۹ با عنوان احداث ۱۰ کیلومتر خط لوله کامپوزیتی برای انتقال مواد هیدروکربنی انجام و پس از بررسی‌های لازم این پروژه حدفاصل مرکز بهره‌برداری مارون ۳ و مارون ۴ به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر اجرا شد. این خط لوله با قطر ۸ اینچ نفت نمکی میدان شادگان با فشار ۴۶۲ پام را جابه‌جا می‌کند.

وی بعضی از نتایج اجرای پروژه‌ مطالعاتی احداث خط لوله کامپوزیتی را افزایش ۲۰ درصدی دبی نسبت به خط لوله فلزی، مقاومت بالا در برابر طیف سیالات خورنده و کاهش آلودگی محیط زیستی در مقایسه با لوله‌های فلزی دانست.

احداث خط لوله ۳۵ کیلومتر انتقال پساب با استفاده از لوله‌های جی‌آرئی

در پایان نشست، بزرگمهر باقری‌تبار، رئیس اداره بهره‌برداری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با بیان اینکه بیشتر خطوط لوله این شرکت فولادی است، گفت: با توجه به هزینه‌های بالای تعمیرات لوله‌های فولادی، در سال ۱۳۹۱ استفاده از خط لوله کامپوزیتی بررسی شد.

وی یادآور شد: ۲۵۰ مورد نشت در خطوط لوله‌ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در ۶ ماه نخست امسال ایجاد شد که ۱۲۸ مورد آن در حوزه خطوط آب و پساب، ۴۸ مورد در حوزه خطوط جریانی چاه‌ها و ۷۴ مورد در حوزه خطوط درون‌واحدی بود، حال در صورت استفاده از خطوط کامپوزیتی از بروز مشکلات این‌چنینی به صورت محسوس جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره بهره‌برداری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون گفت‌: هم‌اکنون با توجه به مشاهده مزایای استفاده از لوله‌های کامپوزیتی در صنعت نفت، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است حدود ۳۵ کیلومتر از لوله‌های جی‌آرئی برای پروژه انتقال پساب در این شرکت خریداری شود.

کد خبر 632805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =