پیشگامی چین در کاهش انتشار گاز متان/ طرح‌های اجرایی رونمایی شد

چین در اقدامی پیشگامانه از طرح اجرایی کاهش انتشار گاز متان از بخش‌های مختلف این کشور رونمایی کرد، این در حالی است که این کشور با تولید و انتشار بیش از ۱۴ درصد از گاز گلخانه‌ای متان در جهان، بزرگ‌ترین انتشاردهنده این گاز است.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، چین برنامه مقابله با انتشار متان خود را در پایان نشست چهار روزه اقلیمی بین مقام‌های چین و ایالات متحده منتشر کرد و متعهد شد نظام‌های کنترل و نظارت خود را برای نشت متان تا سال ۲۰۲۵ به‌طور مؤثر بهبود بخشد و آنها را در بازه زمانی ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ به‌طور قابل‌توجهی ارتقا دهد.

نکته حائز اهمیت اینکه در این طرح هیچ هدف قطعی برای کاهش انتشار متان مشخص نشده و تنها اهدافی برای استفاده دوباره از آن به‌عنوان سوخت تعیین شده است. بر همین اساس برخی تحلیلگران این طرح را مبهم و ناامیدکننده خواندند، اما راه را برای همکاری دو کشور چین و ایالات متحده در حوزه تغییر اقلیم، پیش از کاپ ۲۸ هموار کرد.

چین با تولید و انتشار بیش از ۱۴ درصد از گاز گلخانه‌ای متان در جهان، بزرگ‌ترین انتشاردهنده این گاز است.

بر اساس طرح منتشرشده توسط وزارت محیط‌ زیست چین، این کشور همچنین تلاش خواهد کرد از مشعل‌سوزی در میدان‌های نفت و گاز جلوگیری کند، ضمن اینکه نشت متان در معادن زغال‌سنگ را هدف قرار خواهد داد تا اینکه این معادن تعطیل شوند. چین همچنین متعهد شد کنترل متان را در بخش کشاورزی ترویج دهد و کنترل نشت متان را از بخش پسماند تقویت کند.

سلطان الجابر، رئیس نشست اقلیمی کاپ ۲۸ در بیانیه‌ای از این اقدام چین به‌عنوان گامی اساسی برای اقدام جهانی اقلیمی استقبال کرد، اما این طرح مورد تشویق و استقبال تحلیلگران قرار نگرفت.

پس از دو سال انتظار برای اعلام این طرح، بعد از اینکه چین در حاشیه اجلاس کاپ ۲۶ در گلاسکو متعهد شد با ایالات متحده برای رصد و کاهش انتشار متان همکاری کند، تجزیه‌وتحلیل این طرح نشان می‌دهد نتیجه مورد انتظار از راهکارهای آن حاصل نخواهد شد.

از نظر تحلیلگران بخش کربن در مؤسسه ریفینیتیو که داده‌های بازار مالی جهانی را بررسی و ارائه می‌کند، اهداف این طرح بسیار مبهم و بیشتر حاوی متن توصیفی هستند و هیچ هدف خاصی در کاهش انتشار متان وجود ندارد.

مقابله با انتشار گاز متان به‌عنوان راهی کلیدی برای کنترل تغییرات اقلیمی در کوتاه‌مدت شناخته می‌شود، زیرا پتانسیل گرمایش آن در یک دوره ۲۰ ساله، ۸۴ برابر دی‌اکسیدکربن است، همچنین در عرض چند سال از جو زمین محو می‌شود، در حالی‌ که دی‌اکسید کربن تا هزار سال در جو زمین باقی می‌ماند.

این اعداد بدان معناست که کاهش انتشار متان می‌تواند تأثیری سریع در کاهش گرمایش جهانی داشته باشد.

در حالی‌ که طرح تازه چین شامل اهدافی برای کاهش متان نمی‌شود، اما جذب و استفاده بیشتر از این گاز گلخانه‌ای را به‌عنوان سوخت در نظر گرفته است، به‌طوری‌ که طبق این طرح، تا سال ۲۰۲۵ از ۶ میلیارد مترمکعب متان آزادشده از معادن زغال‌سنگ استفاده کند و تا سال ۲۰۳۰ در چارچوب سطح پیشرفته همکاری بین‌المللی، انتشار متان از میدان‌های نفتی خود را جمع‌آوری خواهد کرد.

اگرچه چین به ابتکار تعهد جهانی متان (GMP) معرفی‌شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و امضاشده توسط بیش از ۱۵۰ کشور مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی تولید متان تا سال ۲۰۳۰ نپیوسته است، برنامه‌های کاهش انتشار متان چین بخش مهمی از مذاکرات با ایالات متحده برای یافتن زمینه‌های مشترک پیش از کاپ ۲۸ است، به‌طوری‌ که نماینده ویژه چین در اقلیم، شی ژنهوا (Zhenhua Xie)، هفته جاری با جان کری همتای آمریکایی خود در کالیفرنیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

لی شو، مدیر جدید مرکز اقلیمی چین در انجمن آسیایی، گفت که انتشار طرح کاهش متان چین به‌طور بالقوه راه را برای بیانیه مشترک دو تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای جهان در هفته‌های آینده هموار می‌کند.

کد خبر 632893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =