شاخص‌ها نشان‌دهنده رونق کلی فعالیت‌های اقتصادی و خوش‌بینی به آینده است

بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، شاخص ترکیبی مدیران خرید به‌طور میانگین در امسال بالای ۵۰ درصد بوده که نشان‌دهنده رونق کلی فعالیت‌های اقتصادی و خوش‌بینی به آینده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، نشست شورای اقتصاد عصر سه‌شنبه (۲۳ آبان‌ماه) به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد که در این نشست گزارشی از اقدام‌های دولت در اجرای شعار سال و برنامه اقدام مهار تورم تا پایان امسال ارائه شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در این نشست با اشاره به سیاست‌های تثبیت اقتصادی و برنامه رشد تولید و کاهش تورم در گروه اقتصادی دولت سیزدهم، تأکید کرد: برنامه‌های مهار تورم و رشد تولید باید همچنان به‌صورت مستمر ازسوی وزیران دولت و سازمان‌های مربوطه پایش، رصد و عملیاتی شود تا نتایج به‌دست آمده در تثبیت شاخص‌های کلان اقتصادی طی امسال ادامه یابد.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های اقدامی مهار تورم دولت حائز اهمیت اساسی است، درباره برنامه‌های متنوع شورای اقتصاد برای تأمین مالی دولت و بخش تولید افزود: با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه گروهی برای مشخص کردن وظایف و تکالیف دستگاه‌های مربوطه برای تمرکز کامل در زمینه تأمین مالی دولتی و بخش تولیدی تشکیل شود.

مخبر با بیان اینکه تلاش برای تحقق شعار سال یک مطالبه جدی مردمی نیز هست، تصریح کرد: در دیدارهایی که با مردم داریم، به‌صورت مستمر آن را پیگیری می‌کنند و دولت خود را مکلف می‌داند با همه ظرفیت برای تحقق خواست مقام معظم رهبری و مطالبه مردمی همه تلاش خود را به کار ببندد.

در این نشست که رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، وزیران نفت، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو و همچنین روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند، سازمان برنامه و بودجه تحلیلی از وضع شاخص‌های کلان اقتصادی و گزارشی از اقدام‌های در اجرای شعار سال که به‌صورت مشترک در گروه اقتصادی دولت انجام شده است ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، در حالی که میانگین رشد تولید ناخالص داخلی در دهه ۹۰، تنها هفت دهم درصد بوده، میانگین رشد در دو سال اول دولت سیزدهم به پنج درصد رسیده است.

نرخ بیکاری در پایان تابستان ۷.۹ و خالص اشتغال ایجاد شده در نیمه نخست امسال ۸۲۳ هزار نفر بوده، به‌طوری که جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل به ۲۴ میلیون ۶۸۶ هزار نفر رسیده، در همین باره تعداد مجوزهای کسب‌وکار صادر شده از ۶۹۰۵ مجوز در مهرماه سال ۱۴۰۱ به ۱۱۱۹۱۵ مجوز طی امسال افزایش یافته که نشان دهنده واکنش مثبت به رشد اقتصادی است.

بر اساس این گزارش، در هفت ماه نخست امسال با افزایش وزن و ارزش واردات روبه‌رو بوده‌ایم، اما با وجود افزایش وزن کالاهای صادراتی، ارزش آن به نسبت مدت مشابه کاهش یافته که اغلب به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی است. اما در همین باره آمارها نشان می‌دهد سهم واردات کالاهای سرمایه‌ای با حدود ۲۰ درصد افزایش به نسبت کالاهای مصرفی در امسال بیشتر شده که می‌تواند تأثیر مثبتی بر رشد تولید داشته باشد.

از سوی دیگر شاخص ترکیبی مدیران خرید به‌طور میانگین امسال بالای ۵۰ درصد بوده که نشان دهنده رونق کلی فعالیت‌های اقتصادی و خوش‌بینی نسبت به آینده است.

این گزارش نشان می‌دهد تسهیلات پرداختی در ۶ ماه نخست امسال ۲۵ درصد به نسبت مدت مشابه رشد داشته و از ابتدای سال ۳۳۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات ایجادی پرداخت شده است.

به‌طور کلی براساس آمارهای موجود روند کاهشی تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه از ابتدای امسال روند کاهشی داشته است و پیش‌بینی می‌شود چنانچه میانگین تورم ماهانه در پنج ماه پایانی سال در رقم کنونی ۲ درصد باقی بماند، تورم سالانه به زیر ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

در ادامه این نشست نیز بانک مرکزی گزارشی از برنامه اقدام مهار تورم تا پایان امسال ارائه کرد، همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به بررسی مقدار سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تحقق رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده و ظرفیت تأمین مالی کشور در امسال پرداخت و برنامه کاهش شکاف سرمایه‌گذاری مورد نیاز و ظرفیت‌های تأمین مالی با حضور اعضای نشست بررسی شد.

کد خبر 633107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =