وزارت نفت، برنده ماراتن حمایت و صیانت از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها

کسب رتبه نخست حمایت از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها از دیگر افتخاراتی است که با مهر تأیید سخنگوی دولت در کارنامه وزارت نفت سیزدهم حک شد؛ موضوعی که حکایت از برنده‌ شدن این وزارتخانه در ماراتن حمایت و صیانت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، هنوز مهر افتخار وزارت نفت برای کسب رتبه نخست قراردادهای بار نخست با شرکت‌های دانش‌بنیان در میان تمامی دستگاه‌های اجرایی در کشور خشک نشده بود که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز چهارشنبه (۲۴ آبان‌ماه)، در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اعلام کرد در نشست هیئت وزیران گزارشی از سوی معاونت علمی رئیس‌جمهوری درباره حمایت از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شد که وزارت نفت رتبه نخست را در این حمایت‌ها به‌دست آورد؛ افتخاری که روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری پیش از این درباره آن گفته بود صنعت نفت به‌عنوان صنعت پیشران اقتصاد کشور، الگویی موفق را در استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اساسی دولت سیزدهم متصل‌ شدن ۱۰ هزار شرکت توانمند کوچک و متوسط به بخش تولید است، تصریح کرده بود: صنایع مادر کشور و صنایعی که اقتصاد کشور بر پایه آنهاست، حرکت جدی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان را آغاز کرده‌اند و اکنون فصل بهره‌وری شرکت‌های ایرانی است و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، شاهد اقتصاد دانش‌بنیان خواهیم بود. در همین راستا تفاهم‌نامه هوشمندسازی دیجیتال ۱۵ میدان نفت و گاز برای بهینه‌سازی و بهره‌وری به‌منظور حرکت به سمت اقتصادی هوشمند امضا خواهد شد.

وزارت نفت، برنده ماراتن حمایت و صیانت از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها

بر همین اساس و بنا به گفته رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، در صنعت نفت، شاهد افزایش استفاده از ظرفیت تولید بار اول هستیم و در دوره چهارم ۱۳۰ قرارداد مربوط به وزارت نفت بوده که افزایشی ۲.۵ برابری را در مقایسه با دوره سوم ثبت کرده است.

در حقیقت همه ارکان نظام به این باور رسیده‌اند که راه نجات کشور و بزرگ‌ شدن اقتصاد ورود به ارزش‌آفرینی از سوی دانش است و صنعت نفت پیشتاز ارائه حمایت و صیانت از شرکت‌هایی است که در کنار تولید علم، دستی هم بر آتش فناوری دارند.

افزایش تعداد دانش‌بنیان‌های همکار با مجموعه‌های نفت از ۱۵۰ به ۶۰۰ شرکت

در ادامه نیل به این اهداف، تعداد دانش‌بنیان‌های همکار با مجموعه‌های وزارت از ۱۵۰ به حدود ۶۰۰ شرکت رسید که همین رقم هم به‌شدت در حال افزایش است. این افتخار در شرایطی رقم خورد که اگرچه صنعت نفت همواره توانسته بااقتدار از عرصه‌های خطر با اتکا به تجربه و توانمندی متخصصان خود عبور کند، عبور سن بیشتر چاه‌های کشور از نیمه‌ عمر خود، نیاز به فشارافزایی در چاه‌های گازی برای تأمین گاز موردنیاز کشور، ورود به حوزه راهبردی صادرات گاز در عرصه بازارهای جهانی، افزایش جمعیت و رشد تصاعدی مصرف انرژی در کشور و توجه ویژه به کاهش شدت مصرف انرژی، نیاز صنعت نفت به فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان را دوچندان کرده بود تا آنجا که آغوش خود را روی شرکت‌های دانش‌بنیان گشود.

البته برای تقویت این شرکت‌ها نیز اقدام‌های گسترده‌ای انجام شد که امضای ۷۵۱ قرارداد صنعت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان به ارزش ۳۴۰ میلیون دلار و ۵۱ قرارداد تولید بار اول اقلام راهبردی و تحریمی به ارزش ۶۲ میلیون دلار را از عمده این اقدام‌ها می‌توان برشمرد که باعث شد صنعت نفت موفق به کسب رتبه نخست در تولید بار اول شود که ۶۵ درصد این طرح‌ها و ۷۴ درصد ارزش این قراردادها تولید بار اول در دولت سیزدهم بوده است.

از مهم‌ترین اقدام‌های دیگر وزارت نفت امضای ۸۱ قرارداد با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به ارزش ۷۷ میلیون دلار و ۱۳۹۸ میلیارد تومان و هفت قرارداد به ارزش ۲ میلیون دلار و ۱۰۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های فناور وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

وزارت نفت، برنده ماراتن حمایت و صیانت از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها

۲۲۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه قراردادی به ۲۳۰ شرکت و ۷۰۰ میلیارد تومان ضمانت تسهیلات دریافتی، ترهین مطالبات قراردادی ۲۴ شرکت به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان، ارائه تسهیلات تبصره ۱۸ به شرکت‌های دانش‌بنیان به میزان ۵۵۰۰ میلیارد تومان و افزایش پنج برابری سرمایه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت (افزایش دو برابری در سال ۱۴۰۰ و ۵.۲ برابری در سال ۱۴۰۲) از جمله خدماتی است که وزارت نفت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است.

صادر کردن کاتالیست پتروشیمی به ارزش ۸ میلیون دلار برای نخستین‌ بار به روسیه و کاتالیست واحد بنزین‌سازی از سوی شرکت دانش‌بنیان و با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت به ونزوئلا و انجام تعمیرات اساسی و تکمیل ظرفیت عملیاتی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای ال‌پالیتوی ونزوئلا و صادر کردن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تجهیزات و کالا از جمله کمپرسور و قطعات یدکی واحد بنزین‌سازی، امضای قرارداد بین شرکت دانش‌بنیان ایرانی و بخش گاز شرکت ملی نفت ونزوئلا در زمینه احداث و تعمیرات ایستگاه‌های گاز، انجام تعمیرات اساسی بندر نفتی خوزه، بازسازی و نوسازی واحد آمونیاک مجتمع پتروشیمی ونزوئلا از مهم‌ترین خدمات فنی و مهندسی وزارت نفت در امور بین‌المللی است.

با توجه‌ به این موارد می‌توان صنعت نفت را پرچم‌دار توسعه‌های کیفی و بومی‌سازی در داخل کشور دانست و به‌ زعم محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اقتصاد دانش‌بنیان و دانش‌بنیان کردن تولید نفت از اهداف اصلی صنعت نفت است.

به گفته وی، با این اقدام‌ها بهره‌وری در تولید را محقق می‌کنیم، زیرا هدف دانش‌بنیان کردن تولید نفت و گاز افزایش بهره‌وری است و باید از همه مقدورات کشور در این مسیر بهره بگیریم.

کد خبر 633128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =