مجری بزرگ‌ترین طرح‌های نفتی جهان کدام کشور است؟

در سطح جهان بیش از هزار شرکت در حال برنامه‌ریزی برای احداث خطوط لوله گاز جدید، نیروگاه‌های گازی یا پایانه‌های صادرات گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) هستند که در این میان، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) دارای بزرگ‌ترین طرح‌های نفتی و برنامه‌های توسعه ضد خالص انتشار صفر در میان هر شرکتی در جهان است.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، شرکت نفت دولتی ابوظبی، ادنوک که مدیرعامل آن ریاست مذاکرات اقلیمی سازمان ملل را در ماه آینده در دوبی به‌عهده خواهد داشت، دارای بزرگ‌ترین برنامه‌های توسعه ضد خالص انتشار صفر در میان هر شرکتی در جهان است.

محققان در این زمینه می‌گویند که توسعه عظیم برنامه‌ریزی‌شده شرکت ادنوک برای تولید نفت و گاز، تضاد منافع آشکاری با اهداف نشست کاپ ۲۸ دارد.

در نشست کاپ ۲۸ کشورها تلاش خواهند کرد با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و سه برابر کردن ظرفیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر موافقت کنند.

این اطلاعات از پایگاه‌ داده‌هایی با عنوان «فهرست خروج نفت و گاز جهانی» استخراج شده است که فعالیت‌های بیش از ۱۶۰۰ شرکت را رصد می‌کند که ۹۵ درصد از تولید نفت و گاز جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

اطلاعات این پایگاه نشان می‌دهد تقریباً همه شرکت‌های نفت و گاز هشدارهای دانشمندان اقلیمی را نادیده می‌گیرند که می‌گویند برای حفظ افزایش گرمایش جهانی تا حد ۱.۵ درجه سانتیگراد، نباید میدان‌های جدید نفت و گاز را توسعه داد.

این اطلاعات نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۷۰ میلیارد دلار ازسوی این صنعت تنها برای اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز هزینه شده است، ۹۶ درصد از ۷۰۰ شرکت اکتشاف و توسعه میدان‌های جدید نفت و گاز، همچنان به این کار ادامه می‌دهند و بیش از ۱۰۰۰ شرکت در حال برنامه‌ریزی احداث خطوط لوله گاز جدید، نیروگاه‌های گازی یا پایانه‌های ال‌ان‌جی هستند.

با وجود اینکه یک‌سری از مطالعات علمی به این نتیجه رسیده است که بیشتر ذخایر نفت، گاز و زغال‌سنگ موجود باید در زمین باقی بماند تا با شرایط اضطراری اقلیمی مقابله شود، اما شرکت‌های بزرگ سوخت فسیلی و دولت‌های نفتی هنوز اکتشاف بیشتر را متوقف نکرده‌اند.

بر اساس اطلاعات جدید، شرکت ادنوک که مدیرعامل آن ریاست مذاکرات آتی اقلیمی سازمان ملل متحد را به‌عهده دارد، دارای بزرگ‌ترین برنامه‌های توسعه ضد خالص انتشار صفر در میان هر شرکتی در جهان است. طبق این اطلاعات، در سطح جهانی بیش از ۱۰۰۰ شرکت در حال برنامه‌ریزی برای احداث خطوط لوله گاز جدید، نیروگاه‌های گازی یا پایانه‌های صادرات ال‌ان‌جی هستند.

یک سخنگوی شرکت ادنوک در واکنش به انتشار آمار و اطلاعات یادشده گفت: داده‌ها و فرضیات این گزارش درباره ادنوک نادرست و گمراه‌کننده است، در عین‌ حال، این شرکت رقم خود را برای توسعه برنامه‌ریزی‌شده تولید نفت و گاز ارائه نکرد.

این سخنگو تأکید کرد: با جمعیت رو به‌ رشد جهان که به‌دنبال دسترسی جهانی به انرژی هستند، همه سناریوهای فعلی گذار انرژی از جمله ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی، اذعان دارند که نفت و گاز برای تقاضای انرژی در آینده نیاز خواهد بود.

کد خبر 633222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =