عملیات تعمیر یک چاه نفتی بدون حضور دکل در شرکت نفت فلات قاره

رئیس خدمات فنی چاه‌های نفت منطقه عملیاتی خارک گفت: کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی خارک با رعایت ملاحظات و پیچیدگی‌های عملیاتی و ایمنی چاه و دستورعمل‌های پدافند غیرعامل، چاه D-106P کلاستر جنوبی بخش خشکی میدان نفتی درود را بدون حضور دکل، با صرفه‌جویی قابل ملاحظه ارزی تعمیر کردند.

به گزارش شانا از شرکت نفت فلات قاره ایران، حسنعلی ریاضی‌پور تصریح کرد: به‌علت اشکال در عملکرد شیر ایمنی درون‌چاهی و عدم توانایی انتقال فشار هیدرولیک روی آن، تعمیر این چاه در برنامه دکل حفاری قرار گرفت که به‌دلیل بالا بودن هزینه استقرار دکل حفاری برای تعمیر این چاه، همچنین مدت زمان زیاد جابه‌جایی آن که بازه ۴۵ روزه را شامل می‌شد، عملیات تعمیر چاه بدون دکل مطرح و با همفکری مجموعه عملیات و امور فنی دستورعمل آن تهیه شد.

وی بیان کرد: پس از ساخت ابزار مربوط به نصب شیر ایمنی درون‌چاهی در داخل چاه، این عملیات با موفقیت انجام و در نهایت تاج سرچاهی این چاه در حالت ایمن و با رعایت دستورعمل ایمنی و زیست‌محیطی برداشته شد و پس از رفع اشکال از مسیر انتقال روغن هیدرولیک به شیر ایمنی درون‌چاهی و تعویض آن، تاج سرچاهی دوباره در محل خود نصب و چاه آماده زنده‌سازی شد.

رئیس خدمات فنی چاه‌های نفت منطقه عملیاتی خارک ادامه داد: در شرایط تحریم صنعت نفت کشور، با انجام این عملیات با توجه به رفع الزام حضور دکل و هزینه‌های مرتبط به آن از جمله آماده‌سازی محل استقرار دکل، جابه‌جایی دستگاه‌ها، نرخ روزانه دکل و مواد و تجهیزات مصرفی و... تعمیر این چاه صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را به‌دنبال داشته است.

ریاضی‌پور گفت: این عملیات حاصل کار تیمی مشترک از واحدهای خدمات فنی چاه‌های نفت، حفاری، تکمیل چاه، ایمنی، تدارکات کالا و ... بود که با تلاش همه کارکنان این واحدها به بهترین نحو، بالاترین ضریب ایمنی و حداقل زمان ممکن انجام شد.

کد خبر 633242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =