توسعه نرم‌افزار شبیه‌ساز برای مدیریت بهینه شبکه گاز کشور

نرم‌افزار شبیه‌ساز عملکرد شبکه گاز به‌عنوان ابزاری کارآمد به‌منظور بهینه‌سازی فرآیندهای پشتیبانی و تصمیم‌گیری در مراکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تولید می‌شود.

به گزارش شانا، رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در نشست پروژه طراحی، نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار بومی شبیه‌ساز آنلاین شبکه سراسری گاز ایران که با حضور مدیران شرکت ملی گاز ایران و رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، گفت: مدیریت شبکه گاز اکنون به‌صورت سنتی و به‌ همت کارشناسان مستقر در مراکز دیسپچینگ انجام می‌شود و این عزیزان بر اساس تجربه، مقادیری همچون فشار و دبی را در نقاط مختلف این شبکه عظیم تنظیم می‌کنند.

وی درباره ضرورت مدیریت شبکه گاز کشور با یک نرم‌افزار مدرن توضیح داد: ایران از نظر پوشش گازرسانی به خانه‌ها و صنایع رتبه نخست را در جهان دارد و هیچ کشوری به اندازه ایران این درصد از پیچیدگی را ندارد و از طرفی  هرچقدر که زمان می‌گذرد این شبکه بزرگ‌تر می‌شود، از این رو نیاز است نرم‌افزاری قابل اتکا تولید شود که به کارشناسان در این کار مهم کمک کند. 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه پیچیدگی مدیریت شبکه گاز با خروج افراد باتجربه از مراکز دیسپچینگ تشدید می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های گاز در دنیا برای مدیریت شبکه از نرم‌افزارهایی بهره می‌گیرند که مبنای آن شبیه‌سازی جریان گاز در شبکه است. در این پروژه نیز هدف، توسعه و تولید نرم‌افزاری برای مدیریت (پایش، ایفای نقش کمک‌دیسپچر، شبیه‌سازی و پوشش شبکه اسکادا) برای جمع‌آوری داده در شبکه گاز کشور است.

به گفته نوشادی، استقرار این نرم‌افزار سبب رفع مشکلات حیطه مدیریت شبکه گاز شده و مواهبی مانند اتخاذ تصمیم‌های بهتر، صرفه‌جویی، افزایش عمر و کاهش هزینه‌های نگهداری را برای شبکه گاز کشور به ارمغان می‌آورد.

توسعه نرم‌افزار شبیه‌ساز برای مدیریت بهینه شبکه گاز کشور

غربی‌ها این نرم‌افزار را در اختیار ایران قرار نمی‌دهند

منصور انبیاء، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران  نیز با بیان اینکه شرکت مهندسی و توسعه گاز  ایران در این پروژه کارفرمای اصلی است و هلدینگ تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه خاتم‌النبیا در قالب طرح ملی اسکادا مجری آن و دانشگاه علم و صنعت نیز به‌عنوان متولی توسعه نرم‌افزار نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: تنها چند شرکت در دنیا ‌دانش لازم را برای تولید چنین نرم‌افزارهایی دارند، اما به‌دلیل تحریم، غربی‌ها این نرم‌افزار را در اختیار ایران قرار نمی‌دهند. 

وی با قدردانی از حمایت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز از  پروژه‌های نوآورانه در این دانشگاه تصریح کرد: در این پروژه قرار است نرم‌افزار شبیه‌ساز ِعملکرد شبکه گاز  به‌صورت بومی توسعه داده شود. این نرم‌افزار اجازه می‌دهد واکنش شبکه گاز را در حالت‌های مختلف شبیه‌سازی کنیم و به تبع آن دریابیم اعمال فرامین کنترلی چه تأثیر مشخصی بر شبکه دارد. به این صورت افرادی که در مراکز دیسپچینگ مستقرند و شبکه گاز را کنترل می‌کنند با اطمینان بیشتری می‌توانند دستورهای لازم برای رساندن گاز به نقاط مختلف کشور را صادر کنند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت درباره دیگر مزیت‌های این نرم‌افزار بیان کرد: کارشناسان دیسپچینگ با تکیه بر این نرم‌افزار می‌توانند موارد مهمی مانند نقاط بحرانی، رفتار آینده و مقدار مصرف گاز در شبکه را پیش‌بینی کنند.

کد خبر 633355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =