سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز تا ۲۰۳۰ به نصف می‌رسد

سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز در پی تحقق اهداف اقلیمی می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی به نصف رقم کنونی برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد در صورت دستیابی به هدف محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، رقم ۸۰۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری سالانه در بخش نفت و گاز جهان می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی نصف شود.

این گزارش می‌افزاید که در صورت دستیابی به این هدف، نیازی به پروژه‌های طولانی‌مدت در بخش نفت و گاز نیست و بعضی از پروژه‌های کنونی باید تعطیل شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت نفت و گاز جهان ظرفیت گسترده‌ای برای بهبود دارند، زیرا آنها در بحبوحه بحران اقلیمی که محصولات تولیدی‌شان در این زمینه نقش دارند با انتخاب‌هایی روبه‌رو هستند.

بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، صنایع نفت و گاز برای تحقق اهداف اقلیمی و محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین پیش از صنعتی شدن تعریف‌شده در توافق‌نامه پاریس باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۶۰ درصد کاهش دهند.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: در شرایطی که جهان از آثار بدتر شدن بحران آب‌وهوایی رنج می‌برد، ادامه کسب‌وکار طبق معمول نه از نظر اجتماعی و نه از نظر ‌محیط زیستی مسئولانه نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود آورده است که شرکت‌های نفت و گاز تنها یک درصد از سرمایه‌گذاری جهانی در زمینه انرژی پاک را شامل می‌شوند که ۶۰ درصد آن تنها از چهار شرکت تأمین می‌شود.

با این حال، آژانس بین المللی انرژی انتظار ندارد این صنایع در فرآیند انتقال انرژی و به صفر رساندن انتشار کربن ناپدید شوند، زیرا بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها برای تضمین امنیت انرژی و تأمین سوخت برای بخش‌هایی که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دشوارتر است الزام دارد.

مهارت‌ها و منابع بخش نفت و گاز نیز برای کمک به افزایش فناوری‌های انرژی پاک مانند هیدروژن، جذب کربن، انرژی بادی دریایی و سوخت‌های زیستی مایع  که می‌تواند ۳۰ درصد انرژی مصرف‌شده در سال ۲۰۵۰ را تشکیل دهد، در موقعیت خوبی قرار دارند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نفت و گاز تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد و اگر دولت‌ها به تعهدهای ملی خود در زمینه انرژی و آب‌وهوا عمل کنند، تقاضا تا سال ۲۰۵۰ میلادی نسبت به سطح امروزی ۴۵ درصد کاهش می‌یابد.

کد خبر 633635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =